Politiebericht Brabant-Zuid-Oost: Eindhoven e.o. 16-01-2001
3e persbericht 16 januari 2001
Persberichten uit de regio:
Project Verkeershandhaving: Fietsverlichtingscontrole
Politie Brabant Zuid-Oost zal er morgen, woensdag 17 januari, in de
ochtend en avond streng op toezien dat (brom)fietsers met een goed
werkende verlichting rijden. De extra controle maakt deel uit van het
fietsverlichtingsproject dat het korps startte op 1 november 2000 en
dat duurt tot 1 maart 2001. De actie is bedoeld om (brom)fietsers te
wijzen op de noodzaak van goed werkende verlichting.
Vorig jaar raakten in Nederland 20.000 fietsers gewond bij een
aanrijding in het donker. Als rekening gehouden wordt met het harde
feit dat iedere weggebruiker in het donker twee keer zoveel kans loopt
op een verkeersongeval, is een strengere aanpak van (brom)fietsen
zonder goede verlichting zeker op zijn plaats.
Hoewel de fietsindustrie steeds betere verlichtingssetjes levert, zijn
er nog altijd mensen die denken dat het makkelijk zonder kan. Dat
vooral automobilisten grote moeite hebben om de (brom)fietsers op tijd
te zien, wordt grof onderschat. Dat gevaar van te laat ontdekken is
helemaal groot bij slecht zicht, zoals bij regen en mist. Voor de
kwetsbare (brom)fietser kan dat nare gevolgen hebben. Voor de
zichtbaarheid is goede verlichting pure noodzaak. Bovendien kost een
goed werkende (brom)fietsverlichting nog altijd minder dan een
bekeuring voor het rijden zonder licht. De volgende bekeuringen worden
gehanteerd:een fietser zonder voor- of achterlicht ontvangt een
bekeuring van 30,00. Indien zowel het voor- en achterlicht niet
functioneert wordt een bekeuring van 50,00 uitgeschreven. Voor
bromfietsers binnen de bebouwde kom geldt dat zij een bekeuring van
50,00 kunnen ontvangen voor het rijden zonder voor- of achterlicht.
Indien zowel het voor- en achterlicht niet werken ontvangen zij een
bekeuring van 100,00. Buiten de bebouwde worden de bekeuringen voor de
bromfietsers respectievelijk verhoogd naar 70,00 en 140,00,br.
Project Verkeershandhaving: Daling verkeersslachtoffers dankzij
strengere verkeerscontrole
Dit jaar uitbreiding van het aantal wegen voor het houden van
intensieve verkeerscontroles
Het aantal overtreders van de maximum snelheid, de autogordelplicht en
het rijden door rood licht is het afgelopen jaar sterk afgenomen op
plaatsen waar het team Verkeershandhaving van Politie Brabant
Zuid-Oost controles houdt. Een zelfde positieve ontwikkeling is te
zien bij het aantal verkeersgewonden en doden. Hieruit blijkt dat
Verkeershandhaving een bijdrage levert ter vergroting van de
verkeersveiligheid. Dit concludeert het team in haar rapport Evaluatie
2000 dat is aangeboden aan het regionaal college. Bovendien blijkt dat
het draagvlak onder de verkeersdeelnemers in de regio voor intensieve
verkeerscontroles nog steeds zeer hoog is.
Het evaluatierapport van Verkeershandhaving Politie Brabant Zuid-Oost
geeft aan de hand van metingen een beeld van de effecten van de
intensievere verkeerscontroles in het afgelopen jaar. Bij de start van
het Verkeershandhavingsproject in september 1999 is een onderverdeling
gemaakt in de gebieden Eindhoven, Helmond en een aantal provinciale
wegen, trajecten geheten. De metingen met behulp van meetlussen in een
aantal wegen die het aantal voertuigen en snelheden registreren -
vonden in 2000 plaats van januari tot en met oktober. Hieruit blijkt
dat in het gebied Eindhoven het percentage snelheidsovertreders daalde
van 23,5 procent naar 8,5 procent. Voor het gebied Helmond is dat van
34,9 procent teruggelopen naar 19,7 procent. Ook op de door
Verkeershandhaving gecontroleerde provinciale wegen nam het aantal
snelheidsovertreders duidelijk af (van 15,5 procent naar 3,9 procent.
Daling letselongevallen
Het aantal letselongevallen nam in het gebied Eindhoven in het eerste
halfjaar van 2000 op de door Verkeershandhaving gecontroleerde wegen
af met 12 procent (van 74 naar 65). Op wegen waar Verkeershandhaving
niet controleerde is sprake van juist een voortzetting van een
(jarenlange) stijging van het aantal letselongevallen. Voor het gebied
Helmond waar Verkeershandhaving controleert, over dezelfde periode
gemeten, is het totaal aantal letselongevallen met maar liefst 68
procent afgenomen(van 19 naar 6 ongevallen). Positief is dat op de
wegen in het gebied Helmond waar niet gecontroleerd werd door
Verkeershandhaving eveneens sprake is van een daling (32 procent,
namelijk van 92 naar 62 letselongevallen in het verkeer).
Groot draagvlak
Het rapport meldt ook de bevindingen van een perceptieonderzoek -
uitgevoerd door het landelijk Bureau Verkeershandhaving Openbaar
Ministerie (BVOM) - onder de bewoners van de regio Brabant Zuid-Oost.
Hieruit blijkt, ondanks de behoorlijk grote aantallen
processen-verbaal, dat er bij de mensen nog steeds een groot draagvlak
is voor intensieve verkeerscontroles. Over het geheel genomen hebben
de intensievere verkeerscontroles ertoe geleid dat de weggebruiker
zich beter aan de verkeersregels houdt, met name als het gaat om de
snelheid, rood licht, gordel en alcohol. Dat heeft vooral te maken met
het subjectieve pakkansgevoel: de weggebruiker weet en ziet dat er
veel gecontroleerd wordt in de regio.
Niet verbeterd
Het gedrag bij bromfietsers met betrekking tot het correct dragen van
de helm is niet verbeterd. Dat komt onder andere omdat het om een
moeilijk te controleren doelgroep gaat. Vaak is op het oog niet te
controleren of het om een bromfiets of om een snorfiets gaat.
Verdergaand onderzoek, bijvoorbeeld sleutelen aan het motorvoertuig,
is dan vereist. Verder is de wettelijke verplichting tot het voeren
van een kentekenplaat op de bromfiets uitgesteld en dat bemoeilijkt
ook de handhaving.
Aantal processen-verbaal
Met betrekking tot de speerpunten snelheid, gordel, rood licht, helm
en alcohol zijn in de periode van januari 2000 tot en met november
2000 de volgende processen-verbaal uitgereikt.
Voor het overtreden van de snelheid zijn 300.000 processen-verbaal
uitgereikt. Dit is onder andere het gevolg van:
extra controles op de naleving van de verkeersregels;
een efficiënte aanpak en inzet van menskracht;
de overname (dus uitbreiding van het aantal) van diverse palen op
provinciale wegen;
gebruikmaking van moderne flitspalen die in twee richtingen
(tegemoetkomend en afrijdend verkeer) controleren en in staat zijn
gelijkertijd te controleren op snelheid en rood licht.
Voor het niet dragen van de gordel zijn 5.400 processen-verbaal
opgemaakt en voor het rijden door rood licht 4.200. Het merendeel
(4.000) van deze laatste processen-verbaal zijn door vaste
opstelpunten geregistreerd.
Voor het niet dragen van een helm zijn 1.065 processen-verbaal
uitgereikt (zie eerdere toelichting) en voor het rijden onder invloed
49. Het team Verkeershandhaving richtte zich de afgelopen periode
vooral op preventieve alcoholcontroles waarbij ruim 8.000 blaastesten
werden afgenomen.
Toekomst
Verkeershandhaving zal meer controle-uren inzetten op de speerpunten
gordel, helm en alcohol. Daarnaast zal het team in samenspraak met
onder andere gemeentelijke wegbeheerders keuzes maken uit nieuwe wegen
waar intensieve verkeerscontroles zullen plaatsvinden. Concreet
betekent dat een uitbreiding van het aantal wegen in de regio waar
verscherpte controles gaan plaatsvinden.