Politiebericht Brabant-Zuid-Oost: Eindhoven e.o. 16-01-2001 3e persbericht 16 januari 2001

Persberichten uit de regio:

Project Verkeershandhaving: Fietsverlichtingscontrole Politie Brabant Zuid-Oost zal er morgen, woensdag 17 januari, in de ochtend en avond streng op toezien dat (brom)fietsers met een goed werkende verlichting rijden. De extra controle maakt deel uit van het fietsverlichtingsproject dat het korps startte op 1 november 2000 en dat duurt tot 1 maart 2001. De actie is bedoeld om (brom)fietsers te wijzen op de noodzaak van goed werkende verlichting.

Vorig jaar raakten in Nederland 20.000 fietsers gewond bij een aanrijding in het donker. Als rekening gehouden wordt met het harde feit dat iedere weggebruiker in het donker twee keer zoveel kans loopt op een verkeersongeval, is een strengere aanpak van (brom)fietsen zonder goede verlichting zeker op zijn plaats.

Hoewel de fietsindustrie steeds betere verlichtingssetjes levert, zijn er nog altijd mensen die denken dat het makkelijk zonder kan. Dat vooral automobilisten grote moeite hebben om de (brom)fietsers op tijd te zien, wordt grof onderschat. Dat gevaar van te laat ontdekken is helemaal groot bij slecht zicht, zoals bij regen en mist. Voor de kwetsbare (brom)fietser kan dat nare gevolgen hebben. Voor de zichtbaarheid is goede verlichting pure noodzaak. Bovendien kost een goed werkende (brom)fietsverlichting nog altijd minder dan een bekeuring voor het rijden zonder licht. De volgende bekeuringen worden gehanteerd:een fietser zonder voor- of achterlicht ontvangt een bekeuring van 30,00. Indien zowel het voor- en achterlicht niet functioneert wordt een bekeuring van 50,00 uitgeschreven. Voor bromfietsers binnen de bebouwde kom geldt dat zij een bekeuring van 50,00 kunnen ontvangen voor het rijden zonder voor- of achterlicht. Indien zowel het voor- en achterlicht niet werken ontvangen zij een bekeuring van 100,00. Buiten de bebouwde worden de bekeuringen voor de bromfietsers respectievelijk verhoogd naar 70,00 en 140,00,br.

Project Verkeershandhaving: Daling verkeersslachtoffers dankzij strengere verkeerscontrole

Dit jaar uitbreiding van het aantal wegen voor het houden van intensieve verkeerscontroles

Het aantal overtreders van de maximum snelheid, de autogordelplicht en het rijden door rood licht is het afgelopen jaar sterk afgenomen op plaatsen waar het team Verkeershandhaving van Politie Brabant Zuid-Oost controles houdt. Een zelfde positieve ontwikkeling is te zien bij het aantal verkeersgewonden en doden. Hieruit blijkt dat Verkeershandhaving een bijdrage levert ter vergroting van de verkeersveiligheid. Dit concludeert het team in haar rapport Evaluatie 2000 dat is aangeboden aan het regionaal college. Bovendien blijkt dat het draagvlak onder de verkeersdeelnemers in de regio voor intensieve verkeerscontroles nog steeds zeer hoog is.

Het evaluatierapport van Verkeershandhaving Politie Brabant Zuid-Oost geeft aan de hand van metingen een beeld van de effecten van de intensievere verkeerscontroles in het afgelopen jaar. Bij de start van het Verkeershandhavingsproject in september 1999 is een onderverdeling gemaakt in de gebieden Eindhoven, Helmond en een aantal provinciale wegen, trajecten geheten. De metingen met behulp van meetlussen in een aantal wegen die het aantal voertuigen en snelheden registreren - vonden in 2000 plaats van januari tot en met oktober. Hieruit blijkt dat in het gebied Eindhoven het percentage snelheidsovertreders daalde van 23,5 procent naar 8,5 procent. Voor het gebied Helmond is dat van 34,9 procent teruggelopen naar 19,7 procent. Ook op de door Verkeershandhaving gecontroleerde provinciale wegen nam het aantal snelheidsovertreders duidelijk af (van 15,5 procent naar 3,9 procent.

Daling letselongevallen
Het aantal letselongevallen nam in het gebied Eindhoven in het eerste halfjaar van 2000 op de door Verkeershandhaving gecontroleerde wegen af met 12 procent (van 74 naar 65). Op wegen waar Verkeershandhaving niet controleerde is sprake van juist een voortzetting van een (jarenlange) stijging van het aantal letselongevallen. Voor het gebied Helmond waar Verkeershandhaving controleert, over dezelfde periode gemeten, is het totaal aantal letselongevallen met maar liefst 68 procent afgenomen(van 19 naar 6 ongevallen). Positief is dat op de wegen in het gebied Helmond waar niet gecontroleerd werd door Verkeershandhaving eveneens sprake is van een daling (32 procent, namelijk van 92 naar 62 letselongevallen in het verkeer).

Groot draagvlak
Het rapport meldt ook de bevindingen van een perceptieonderzoek - uitgevoerd door het landelijk Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) - onder de bewoners van de regio Brabant Zuid-Oost. Hieruit blijkt, ondanks de behoorlijk grote aantallen processen-verbaal, dat er bij de mensen nog steeds een groot draagvlak is voor intensieve verkeerscontroles. Over het geheel genomen hebben de intensievere verkeerscontroles ertoe geleid dat de weggebruiker zich beter aan de verkeersregels houdt, met name als het gaat om de snelheid, rood licht, gordel en alcohol. Dat heeft vooral te maken met het subjectieve pakkansgevoel: de weggebruiker weet en ziet dat er veel gecontroleerd wordt in de regio.

Niet verbeterd
Het gedrag bij bromfietsers met betrekking tot het correct dragen van de helm is niet verbeterd. Dat komt onder andere omdat het om een moeilijk te controleren doelgroep gaat. Vaak is op het oog niet te controleren of het om een bromfiets of om een snorfiets gaat. Verdergaand onderzoek, bijvoorbeeld sleutelen aan het motorvoertuig, is dan vereist. Verder is de wettelijke verplichting tot het voeren van een kentekenplaat op de bromfiets uitgesteld en dat bemoeilijkt ook de handhaving.

Aantal processen-verbaal
Met betrekking tot de speerpunten snelheid, gordel, rood licht, helm en alcohol zijn in de periode van januari 2000 tot en met november 2000 de volgende processen-verbaal uitgereikt.

Voor het overtreden van de snelheid zijn 300.000 processen-verbaal uitgereikt. Dit is onder andere het gevolg van:

extra controles op de naleving van de verkeersregels;

een efficiënte aanpak en inzet van menskracht;

de overname (dus uitbreiding van het aantal) van diverse palen op provinciale wegen;

gebruikmaking van moderne flitspalen die in twee richtingen (tegemoetkomend en afrijdend verkeer) controleren en in staat zijn gelijkertijd te controleren op snelheid en rood licht.

Voor het niet dragen van de gordel zijn 5.400 processen-verbaal opgemaakt en voor het rijden door rood licht 4.200. Het merendeel (4.000) van deze laatste processen-verbaal zijn door vaste opstelpunten geregistreerd.

Voor het niet dragen van een helm zijn 1.065 processen-verbaal uitgereikt (zie eerdere toelichting) en voor het rijden onder invloed 49. Het team Verkeershandhaving richtte zich de afgelopen periode vooral op preventieve alcoholcontroles waarbij ruim 8.000 blaastesten werden afgenomen.

Toekomst
Verkeershandhaving zal meer controle-uren inzetten op de speerpunten gordel, helm en alcohol. Daarnaast zal het team in samenspraak met onder andere gemeentelijke wegbeheerders keuzes maken uit nieuwe wegen waar intensieve verkeerscontroles zullen plaatsvinden. Concreet betekent dat een uitbreiding van het aantal wegen in de regio waar verscherpte controles gaan plaatsvinden.