BLUM EN PARTNERS

PERSBERICHT

Nieuwe SIRE-campagne: 'Dyslexie vraagt even aandacht'

DEN HAAG, 17 januari 2001- Dyslexie is het thema van de nieuwe campagne van SIRE, de Stichting Ideële Reclame. 'Dyslexie vraagt even aandacht', waarvoor vandaag in Den Haag het startsignaal is gegeven, wil meer begrip voor deze leerstoornis bereiken.

Dyslexie is een groot maatschappelijk probleem. Volgens de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) lijdt naar schatting een op de twintig Nederlanders aan deze stoornis. De aandoening uit zich vooral bij lezen en spellen, maar zorgt er ook vaak voor dat mensen moeite hebben andere kennis op te doen.
Voor veel volwassenen geldt dat ze met dyslexie zijn opgegroeid zonder dat iemand dat merkte. Ze werden voor lui en dom versleten, terwijl dyslexie niets met onwil of intelligentie heeft te maken. Vaak hebben dyslectische volwassenen nog last van emotionele problemen, zoals faalangst en onzekerheid, en proberen ze hun handicap te camoufleren. Op hun werk functioneren ze vaak op een lager niveau dan ze aankunnen.

Campagne
Doel van de campagne is dyslexie bij volwassenen op de maatschappelijke agenda te krijgen. Dat gebeurt onder meer via advertenties in kranten en tijdschriften, en via radio- en tv-commercials. Ook heeft SIRE een speciale website opgezet die informatie over dyslexie biedt. Korrelatie opent een speciale telefonische hulplijn voor vragen over het thema. Omdat de stoornis vrijwel uitsluitend met onderwijs wordt geassocieerd zal de SIRE-campagne wat meer accent leggen op de 'vergeten' groep oudere dyslectici (18-45 jaar).

Behandeling
Dyslexie is niet te genezen, maar vroegtijdige behandeling kan de dyslecticus wel beter leren functioneren. Bovendien bespaart dit de maatschappij hoge kosten. Zonder behandeling belanden dyslectici niet zelden in de WAO, of ze kampen met psychische problemen. Werkgevers of collega's van dyslectici zijn onvoldoende bekend met de stoornis. Met kleine aanpassingen, zoals visuele instructie bij gebruik van machines of spellingscontrole op de computer, komt de dyslecticus meer tot zijn recht en kan hij beter functioneren. Dat is goed voor zijn zelfbeeld en voor de arbeidsorganisatie.

Over SIRE
De Stichting Ideële Reclame organiseert sinds 1965 campagnes die ideeën of idealen van algemeen belang via de media onder de aandacht van een groot publiek brengen. Alcohol, drugs, eenzaamheid en vuurwerk behoren tot de onderwerpen die in de tientallen SIRE-campagnes aan de orde zijn gesteld.
SIRE stelt zich geheel belangeloos in dienst van maatschappelijke thema's, waarvoor geen publiciteitsfondsen en -middelen beschikbaar zijn. Campagnes worden kosteloos opgezet, mediaorganisaties bieden gratis ruimte voor advertenties en commercials. De stichting heeft geen inkomsten; alleen de kosten van haar secretariaat worden gedragen door donateurs.

PERSINFORMATIE

Dyslexie, een miskend maatschappelijk probleem

DEN HAAG, 17 januari 2001- Dyslexie is een leerstoornis die zich voornamelijk uit op het gebied van het spellen en lezen. Dit heeft ook rechtstreekse gevolgen voor het opdoen van kennis in andere vakken. Dyslexie is zeer waarschijnlijk erfelijk bepaald. De aandoening komt drie keer vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. Volgens de strengste criteria (Gezondheidsraad) lijdt minimaal 3 procent van de Nederlandse bevolking eraan. Andere schattingen lopen op tot 10 procent. De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) gaat uit van 5 procent. Daarmee vormt deze vorm van woordblindheid een maatschappelijk probleem van aanzienlijke omvang en intensiteit.

Mensen met dyslexie hebben moeite met de technische kant van lezen en schrijven. Ze spellen als het ware letter voor letter - zoals iedereen die leert lezen en schrijven. Maar waar andere leerlingen het proces na zo'n twee jaar onder de knie hebben, kunnen dyslectici die stap niet maken.
De aandoening is volgens de gangbare opvatting definitief vast te stellen rond het negende levensjaar. Doordat de deskundigheid ook op basisscholen en bij begeleidende diensten is toegenomen, wordt het probleem vaker onderkend dan in het verleden.
Genezing van dyslexie is niet mogelijk. Wel zijn er therapieën die dyslectici in veel gevallen beter en sneller helpen lezen, maar hun achterstand halen ze niet in. Scholieren en studenten met dyslexie krijgen tegenwoordig meer tijd voor examens en een langere studieduur.

Erkenning onvoldoende
Volgens betrokkenen bij dyslexie wordt het probleem, hoewel het vaak voorkomt, nog volstrekt onvoldoende herkend en erkend. Tijdige onderkenning van dyslexie maakt een adequate behandeling en begeleiding mogelijk, die de maatschappij hoge kosten kan besparen. Ook als dyslexie op latere leeftijd, bijvoorbeeld op het werk, wordt vastgesteld, is het mogelijk maatregelen te treffen die het functioneren van de dyslecticus verbeteren.
Zonder behandeling of erkenning van de aandoening belanden dyslectici niet zelden in de WAO, of ze kampen met psychische en sociale problemen.

Ouders moeten dyslexie-onderzoek en -behandelingen voor hun kind nu veelal zelf betalen. De meeste verzekeraars vergoeden die niet, fiscale verrekeningsmethoden ontbreken, de AWBZ biedt evenmin soelaas. Alleen al het onderzoek of iemand dyslexie heeft kost circa 1400 gulden. De overheid stelt zich op het standpunt dat dyslexie het best via het zorgsysteem van de (basis)school kan worden aangepakt.

Volwassenen
De meeste volwassenen met dyslexie zijn opgegroeid zonder dat iemand dat ontdekte, laat staan dat ze ervoor werden behandeld. Ze konden niet goed meekomen op school en werden uitgemaakt voor lui of dom. Hun beperking heeft echter niets met intelligentie te maken. Albert Einstein, 's werelds beroemdste natuurkundige, was ook dyslectisch.

Bij menig volwassene is dyslexie van invloed geweest op schoolloopbaan en beroepskeuze. De meeste hinder ondervinden ze echter van emotionele problemen, zoals faalangst, concentratieproblemen en onzekerheid. Op de werkvloer kunnen problemen ontstaan, omdat mensen met dyslexie vaak niet durven uitkomen voor hun handicap, en hun dyslexie (jarenlang) camoufleren. Vaak functioneren dyslectici op een lager niveau dan ze aankunnen en durven ze een betere functie niet aan uit angst om te falen.
Hoeveel volwassen dyslectici werkloos of arbeidsongeschikt zijn is onbekend.

Aanpassingen
Werkgevers of collega's van dyslectici zijn zelden bekend met de stoornis. Door betrekkelijk eenvoudige aanpassingen kan de dyslecticus vaak meer tot zijn recht komen. Daarvan profiteren zowel de betrokken werknemer als de werkgever. Bij aanpassingen valt bijvoorbeeld te denken aan gebruik van visuele of verbale instructie, spellingscontrole op de computer, of tekst op geel papier en in grotere letters.

Ondersteuning
Verschillende organisaties houden zich bezig met dyslexie. De Vereniging Balans is een landelijke vereniging voor ontwikkelings-, gedrags- en leerproblemen, waaronder dyslexie. Balans ondersteunt zowel volwassenen als kinderen met dyslexie, en hun ouders. Ook de Vereniging Woortblind biedt mensen met dyslexie informatie en behartigt de belangen van volwassen dyslectici. Daarnaast zijn er diverse instituten die zich bezighouden met ontwikkelingsmethoden voor, of daadwerkelijke behandeling van dyslectici - waaronder het IWAL en het Regionaal Instituut voor Dyslexie. Verder zijn tal van individuele hulpverleners bekend met de problematiek, zoals orthopedagogen, logopedisten en remedial teachers.

Onderzoek
Het onderzoek naar dyslexie staat niet stil. Onder auspiciën van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek is een groot dyslexieonderzoek gaande, waaraan de universiteiten van Nijmegen, Groningen en de twee Amsterdamse deelnemen. Enkele honderden kinderen uit 'risicofamilies' worden sinds 1999 gevolgd, om vroege aanwijzingen te vinden voor het optreden van dyslexie.
Hoofddoel van het tienjarenprogramma, dat bestaat uit longitudinaal, genetisch en interventieonderzoek, is het verkrijgen van beter inzicht in de neurobiologische mechanismen die ten grondslag liggen aan dyslexie. Medewerking hieraan verlenen bezoekers uit vakgebieden als neurologie, psychiatrie, genetica en taalkunde. Op basis van het programma trachten de onderzoekers betrouwbare voorspellende criteria te ontwikkelen, waardoor vroegtijdiger ingrijpen mogelijk moet worden.

Nadere informatie dyslexie:
www.dyslexie.nl
Korrelatie: 0900-1450