BLUM EN PARTNERS
PERSBERICHT
Nieuwe SIRE-campagne: 'Dyslexie vraagt even aandacht'
DEN HAAG, 17 januari 2001- Dyslexie is het thema van de nieuwe campagne van SIRE, de Stichting Ideële Reclame. 'Dyslexie vraagt even aandacht', waarvoor vandaag in Den Haag het startsignaal is gegeven, wil meer begrip voor deze leerstoornis bereiken.
Dyslexie is een groot maatschappelijk probleem. Volgens de Nederlandse
Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) lijdt naar schatting
een op de twintig Nederlanders aan deze stoornis. De aandoening uit
zich vooral bij lezen en spellen, maar zorgt er ook vaak voor dat
mensen moeite hebben andere kennis op te doen.
Voor veel volwassenen geldt dat ze met dyslexie zijn opgegroeid zonder
dat iemand dat merkte. Ze werden voor lui en dom versleten, terwijl
dyslexie niets met onwil of intelligentie heeft te maken. Vaak hebben
dyslectische volwassenen nog last van emotionele problemen, zoals
faalangst en onzekerheid, en proberen ze hun handicap te camoufleren.
Op hun werk functioneren ze vaak op een lager niveau dan ze
aankunnen.
Campagne
Doel van de campagne is dyslexie bij volwassenen op de
maatschappelijke agenda te krijgen. Dat gebeurt onder meer via
advertenties in kranten en tijdschriften, en via radio- en
tv-commercials. Ook heeft SIRE een speciale website opgezet die
informatie over dyslexie biedt. Korrelatie opent een speciale
telefonische hulplijn voor vragen over het thema.
Omdat de stoornis vrijwel uitsluitend met onderwijs wordt geassocieerd
zal de SIRE-campagne wat meer accent leggen op de 'vergeten' groep
oudere dyslectici (18-45 jaar).
Behandeling
Dyslexie is niet te genezen, maar vroegtijdige behandeling kan de
dyslecticus wel beter leren functioneren. Bovendien bespaart dit de
maatschappij hoge kosten. Zonder behandeling belanden dyslectici niet
zelden in de WAO, of ze kampen met psychische problemen.
Werkgevers of collega's van dyslectici zijn onvoldoende bekend met de
stoornis. Met kleine aanpassingen, zoals visuele instructie bij
gebruik van machines of spellingscontrole op de computer, komt de
dyslecticus meer tot zijn recht en kan hij beter functioneren. Dat is
goed voor zijn zelfbeeld en voor de arbeidsorganisatie.
Over SIRE
De Stichting Ideële Reclame organiseert sinds 1965 campagnes die
ideeën of idealen van algemeen belang via de media onder de aandacht
van een groot publiek brengen. Alcohol, drugs, eenzaamheid en vuurwerk
behoren tot de onderwerpen die in de tientallen SIRE-campagnes aan de
orde zijn gesteld.
SIRE stelt zich geheel belangeloos in dienst van maatschappelijke
thema's, waarvoor geen publiciteitsfondsen en -middelen beschikbaar
zijn. Campagnes worden kosteloos opgezet, mediaorganisaties bieden
gratis ruimte voor advertenties en commercials. De stichting heeft
geen inkomsten; alleen de kosten van haar secretariaat worden gedragen
door donateurs.
PERSINFORMATIE
Dyslexie, een miskend maatschappelijk probleem
DEN HAAG, 17 januari 2001- Dyslexie is een leerstoornis die zich
voornamelijk uit op het gebied van het spellen en lezen. Dit heeft ook
rechtstreekse gevolgen voor het opdoen van kennis in andere vakken.
Dyslexie is zeer waarschijnlijk erfelijk bepaald. De aandoening komt
drie keer vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. Volgens de strengste
criteria (Gezondheidsraad) lijdt minimaal 3 procent van de Nederlandse
bevolking eraan. Andere schattingen lopen op tot 10 procent. De
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) gaat uit
van 5 procent. Daarmee vormt deze vorm van woordblindheid een
maatschappelijk probleem van aanzienlijke omvang en intensiteit.
Mensen met dyslexie hebben moeite met de technische kant van lezen en
schrijven. Ze spellen als het ware letter voor letter - zoals iedereen
die leert lezen en schrijven. Maar waar andere leerlingen het proces
na zo'n twee jaar onder de knie hebben, kunnen dyslectici die stap
niet maken.
De aandoening is volgens de gangbare opvatting definitief vast te
stellen rond het negende levensjaar. Doordat de deskundigheid ook op
basisscholen en bij begeleidende diensten is toegenomen, wordt het
probleem vaker onderkend dan in het verleden.
Genezing van dyslexie is niet mogelijk. Wel zijn er therapieën die
dyslectici in veel gevallen beter en sneller helpen lezen, maar hun
achterstand halen ze niet in. Scholieren en studenten met dyslexie
krijgen tegenwoordig meer tijd voor examens en een langere
studieduur.
Erkenning onvoldoende
Volgens betrokkenen bij dyslexie wordt het probleem, hoewel het vaak
voorkomt, nog volstrekt onvoldoende herkend en erkend.
Tijdige onderkenning van dyslexie maakt een adequate behandeling en
begeleiding mogelijk, die de maatschappij hoge kosten kan besparen.
Ook als dyslexie op latere leeftijd, bijvoorbeeld op het werk, wordt
vastgesteld, is het mogelijk maatregelen te treffen die het
functioneren van de dyslecticus verbeteren.
Zonder behandeling of erkenning van de aandoening belanden dyslectici
niet zelden in de WAO, of ze kampen met psychische en sociale
problemen.
Ouders moeten dyslexie-onderzoek en -behandelingen voor hun kind nu
veelal zelf betalen. De meeste verzekeraars vergoeden die niet,
fiscale verrekeningsmethoden ontbreken, de AWBZ biedt evenmin soelaas.
Alleen al het onderzoek of iemand dyslexie heeft kost circa 1400
gulden. De overheid stelt zich op het standpunt dat dyslexie het best
via het zorgsysteem van de (basis)school kan worden aangepakt.
Volwassenen
De meeste volwassenen met dyslexie zijn opgegroeid zonder dat iemand
dat ontdekte, laat staan dat ze ervoor werden behandeld. Ze konden
niet goed meekomen op school en werden uitgemaakt voor lui of dom. Hun
beperking heeft echter niets met intelligentie te maken. Albert
Einstein, 's werelds beroemdste natuurkundige, was ook dyslectisch.
Bij menig volwassene is dyslexie van invloed geweest op schoolloopbaan
en beroepskeuze. De meeste hinder ondervinden ze echter van emotionele
problemen, zoals faalangst, concentratieproblemen en onzekerheid.
Op de werkvloer kunnen problemen ontstaan, omdat mensen met dyslexie
vaak niet durven uitkomen voor hun handicap, en hun dyslexie
(jarenlang) camoufleren. Vaak functioneren dyslectici op een lager
niveau dan ze aankunnen en durven ze een betere functie niet aan uit
angst om te falen.
Hoeveel volwassen dyslectici werkloos of arbeidsongeschikt zijn is
onbekend.
Aanpassingen
Werkgevers of collega's van dyslectici zijn zelden bekend met de
stoornis. Door betrekkelijk eenvoudige aanpassingen kan de dyslecticus
vaak meer tot zijn recht komen. Daarvan profiteren zowel de betrokken
werknemer als de werkgever. Bij aanpassingen valt bijvoorbeeld te
denken aan gebruik van visuele of verbale instructie,
spellingscontrole op de computer, of tekst op geel papier en in
grotere letters.
Ondersteuning
Verschillende organisaties houden zich bezig met dyslexie. De
Vereniging Balans is een landelijke vereniging voor ontwikkelings-,
gedrags- en leerproblemen, waaronder dyslexie. Balans ondersteunt
zowel volwassenen als kinderen met dyslexie, en hun ouders. Ook de
Vereniging Woortblind biedt mensen met dyslexie informatie en
behartigt de belangen van volwassen dyslectici.
Daarnaast zijn er diverse instituten die zich bezighouden met
ontwikkelingsmethoden voor, of daadwerkelijke behandeling van
dyslectici - waaronder het IWAL en het Regionaal Instituut voor
Dyslexie. Verder zijn tal van individuele hulpverleners bekend met de
problematiek, zoals orthopedagogen, logopedisten en remedial
teachers.
Onderzoek
Het onderzoek naar dyslexie staat niet stil. Onder auspiciën van de
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek is een groot
dyslexieonderzoek gaande, waaraan de universiteiten van Nijmegen,
Groningen en de twee Amsterdamse deelnemen. Enkele honderden kinderen
uit 'risicofamilies' worden sinds 1999 gevolgd, om vroege aanwijzingen
te vinden voor het optreden van dyslexie.
Hoofddoel van het tienjarenprogramma, dat bestaat uit longitudinaal,
genetisch en interventieonderzoek, is het verkrijgen van beter inzicht
in de neurobiologische mechanismen die ten grondslag liggen aan
dyslexie. Medewerking hieraan verlenen bezoekers uit vakgebieden als
neurologie, psychiatrie, genetica en taalkunde.
Op basis van het programma trachten de onderzoekers betrouwbare
voorspellende criteria te ontwikkelen, waardoor vroegtijdiger
ingrijpen mogelijk moet worden.
Nadere informatie dyslexie:
www.dyslexie.nl
Korrelatie: 0900-1450