17.01.01
Koop op afstand: leverancier moet beter informeren en consument krijgt
bedenktijd
Consumenten die op afstand overeenkomsten sluiten met leveranciers van
goederen of diensten worden per 1 februari aanstaande in het
Burgerlijk Wetboek beter beschermd. Zo moet de verkoper hen beter
informeren en krijgen zij een bedenktijd van minimaal zeven dagen,
waarbinnen zij de overeenkomst ongedaan kunnen maken. Dat is de kern
van een nieuwe wet over de overeenkomst op afstand die vanaf 1
februari 2001 van kracht wordt (Stb 2000, 617, inwerkingtreding KB:
Stb 2001, 24) Met het wetswijziging wordt uitvoering gegeven aan de
Europese richtlijn ter bescherming van consumenten bij overeenkomsten
op afstand.
Overeenkomsten op afstand worden gesloten met behulp van een
communicatiemiddel, zoals e-mail, de telefoon, de fax en de post. De
consument loopt bij dit type overeenkomsten risico's, bijvoorbeeld
doordat hij minder of vluchtiger informatie krijgt over wat hij
aanschaft dan bij een niet op afstand gesloten overeenkomst. Ook kan
hem niet altijd direct duidelijk zijn dat hij met een commercieel doel
is gebeld.
Het wetsvoorstel legt op leveranciers de verplichting om voor en na
het sluiten van de overeenkomst op afstand de consument te informeren
over hun naam en adres en over de bijbehorende rechten en
verplichtingen. Nadat de overeenkomst is gesloten moet de consument
deze gegevens krijgen op een manier die duurzaam en voor hem
toegankelijk is, zoals schriftelijk of op een diskette of CD-ROM.
Verder kan de consument in principe de overeenkomst binnen een
bedenktijd ongedaan maken. De bedenktijd bedraagt zeven werkdagen als
de leverancier aan al zijn informatieverplichtingen heeft voldaan, en
drie maanden als dit niet het geval is. Bij koop op afstand loopt deze
bedenktijd vanaf de ontvangst van de koopwaar.
Het wetsvoorstel regelt verder dat leveranciers die de consument
ongevraagd opbellen om hem een product te verkopen of dienst te
leveren, aan het begin van elk gesprek hun naam moeten geven en het
commerciële karakter van hun telefoontje moeten melden.
Het voorstel biedt ook wettelijke bescherming tegen credit card fraude
bij overeenkomsten op afstand, bijvoorbeeld op internet. De consument
is niet verplicht tot betaling van de bedragen die hem door dat
frauduleuze gebruik in rekening worden gebracht, tenzij het
frauduleuze gebruik aan de consument is toe te rekenen, bijvoorbeeld
doordat hij verlies of diefstal van de betaalkaart niet direct heeft
gemeld.
Een is een uitgebreide factsheet over de inhoud van de wetswijziging
Voor vragen of commentaar met betrekking tot de inhoud van deze
pagina's kunt u terecht bij de Directie Voorlichting van Justitie,
telefoon: (070) - 3706850,
email: voorlichting@best-dep.minjust.nl,
fax: (070) - 3707594
Laatst gewijzigd: 17-01-2001