Ministerie van Justitie

17.01.01

Koop op afstand: leverancier moet beter informeren en consument krijgt bedenktijd

Consumenten die op afstand overeenkomsten sluiten met leveranciers van goederen of diensten worden per 1 februari aanstaande in het Burgerlijk Wetboek beter beschermd. Zo moet de verkoper hen beter informeren en krijgen zij een bedenktijd van minimaal zeven dagen, waarbinnen zij de overeenkomst ongedaan kunnen maken. Dat is de kern van een nieuwe wet over de overeenkomst op afstand die vanaf 1 februari 2001 van kracht wordt (Stb 2000, 617, inwerkingtreding KB: Stb 2001, 24) Met het wetswijziging wordt uitvoering gegeven aan de Europese richtlijn ter bescherming van consumenten bij overeenkomsten op afstand.

Overeenkomsten op afstand worden gesloten met behulp van een communicatiemiddel, zoals e-mail, de telefoon, de fax en de post. De consument loopt bij dit type overeenkomsten risico's, bijvoorbeeld doordat hij minder of vluchtiger informatie krijgt over wat hij aanschaft dan bij een niet op afstand gesloten overeenkomst. Ook kan hem niet altijd direct duidelijk zijn dat hij met een commercieel doel is gebeld.

Het wetsvoorstel legt op leveranciers de verplichting om voor en na het sluiten van de overeenkomst op afstand de consument te informeren over hun naam en adres en over de bijbehorende rechten en verplichtingen. Nadat de overeenkomst is gesloten moet de consument deze gegevens krijgen op een manier die duurzaam en voor hem toegankelijk is, zoals schriftelijk of op een diskette of CD-ROM. Verder kan de consument in principe de overeenkomst binnen een bedenktijd ongedaan maken. De bedenktijd bedraagt zeven werkdagen als de leverancier aan al zijn informatieverplichtingen heeft voldaan, en drie maanden als dit niet het geval is. Bij koop op afstand loopt deze bedenktijd vanaf de ontvangst van de koopwaar.

Het wetsvoorstel regelt verder dat leveranciers die de consument ongevraagd opbellen om hem een product te verkopen of dienst te leveren, aan het begin van elk gesprek hun naam moeten geven en het commerciële karakter van hun telefoontje moeten melden.

Het voorstel biedt ook wettelijke bescherming tegen credit card fraude bij overeenkomsten op afstand, bijvoorbeeld op internet. De consument is niet verplicht tot betaling van de bedragen die hem door dat frauduleuze gebruik in rekening worden gebracht, tenzij het frauduleuze gebruik aan de consument is toe te rekenen, bijvoorbeeld doordat hij verlies of diefstal van de betaalkaart niet direct heeft gemeld.

Een is een uitgebreide factsheet over de inhoud van de wetswijziging

Voor vragen of commentaar met betrekking tot de inhoud van deze pagina's kunt u terecht bij de Directie Voorlichting van Justitie, telefoon: (070) - 3706850,
email: voorlichting@best-dep.minjust.nl,
fax: (070) - 3707594

Laatst gewijzigd: 17-01-2001