Verwijderen reclameborden
In Capelle aan den IJssel zijn her en der reclame- en/of
verwijzingsborden naar bedrijven geplaatst. Aangezien de gemeente
tot op heden geen vastgesteld reclamebeleid hiervoor heeft
ontwikkeld, is op sommige plaatsen in de gemeente een muur van
borden ontstaan. Dit is geen fraai beeld en suggereert een grote
leegstand op het terrein waar ze zijn geplaatst.
Daarom heeft de gemeente onlangs een groot aantal makelaars
aangeschreven met het verzoek hun reclamebord, dat op openbare
grond is geplaatst, te verwijderen.
De makelaars die deze borden geplaatst hebben, hebben geen
vergunning aangevraagd of hiervoor een vergoeding betaald. In de
reclamenota die - naar verwachting - medio 2001 verschijnt, wordt
geregeld wanneer dergelijke borden wel geplaatst mogen worden en
welke kosten hieraan verbonden zijn. Waarschijnlijk wordt ook de
verschijningsvorm en het formaat van de borden voorgeschreven.
Voorlopig is een tijdelijk gedoogbeleid vastgesteld. Uitgangspunt
van dit beleid is dat dergelijke borden op eigen terrein geplaatst
worden of aan de eigen gevel gehangen worden. Voor het plaatsen van
zogenaamde verwijzingsborden (te koop, te huur of hier wordt
gebouwd ) op openbare grond zijn wij bereid een tijdelijke
gedoogbeschikking af te geven, gecombineerd met een contract voor
het gebruik van de openbare grond.
Een dergelijke beschikking wordt alleen afgegeven indien het gaat
om een bord dat verwijst naar een bouwwerk in aanbouw, of een met
naam en adres genoemd te huur of te koop staande bedrijfsruimte.
Het bord moet in de directe nabijheid staan van bedoelde
bedrijfsruimte en het mag geen hinder voor omwonenden of in de
nabijheid gelegen bedrijven opleveren.
Tenslotte dient het bord de bereikbaarheid van in de grond gelegen
kabels en buizen niet in de weg te staan. Een dergelijke
beschikking wordt op uw schriftelijk verzoek afgegeven voor de
periode dat het bord feitelijke betekenis heeft, met een maximum
van een half jaar.
Voor de huur van de grond (gemeten tussen de diverse
bevestigingspunten) brengen wij u een tarief in rekening, dat
gerelateerd is aan de huur van openbare grond voor standplaatsen
(circa 225,-- per m²). In het door de gemeente te ontwikkelen
reclamebeleid worden nadere voorstellen gedaan ten aanzien van dit
onderwerp.
De overige borden (die bijvoorbeeld alleen naamsbekendheid beogen,
hinderlijk geplaatst zijn of niet in de directe nabijheid staan van
het te bouwen, te huren of te kopen object) worden vanaf week 5 van
2001 door ons verwijderd. Deze verwijderde borden zijn binnen twee
weken bij de gemeente op te halen, tegen betaling van de door ons
gemaakte kosten van verwijdering, opslag en administratie.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Informatiecentrum van de gemeente, telefoon 284 84 84.