FNV BONDGENOTEN

FNV Bondgenoten tegen gedwongen overgang NS-personeel

De komende jaren wil de overheid zo'n 30 trajecten uit het huidige NS-pakket aanbesteden. Dat wil zeggen dat derden deze spoorlijnen gaan exploiteren en dat NS-personeel mogelijkerwijs gedwongen mee moet naar deze bedrijven.
FNV Bondgenoten staat hier absoluut niet achter. De voorwaarden waaronder dit zou moeten plaatsvinden, zijn namelijk nog niet goed geregeld.
Bij de behandeling van het prestatiecontract morgen 18 januari 2001 in de Tweede Kamer, neemt de overheid een voorschot op de Concessiewet die dit voorjaar aan de orde komt. Deze wet regelt de aanbestedingen in het spoorvervoer.

Tijdens een bijeenkomst van ruim 80 kaderleden van FNV Bondgenoten op 10 januari jl., werd nog eens extra duidelijk dat het personeel zeer bezorgd is over de overheidsplannen en de gevolgen van het prestatiecontract. Het betreft met name machinisten en conducteurs. Andries van de Berg, bestuurder FNV Bondgenoten: 'Het gaat niet alleen om de positie van de werknemer, die nog steeds niet goed is geregeld in een nieuwe Spoorwegwet. Op deze manier komt met de aanbesteding van spoorlijnen ook de kwaliteit van de dienstverlening aan de reiziger niet ten goede'.

Een onderzoek van FNV Bondgenoten naar aanbestedingen in het buitenland toont aan dat zowel reiziger als personeel na aanbesteding slechter af zijn. Zeker als het economisch minder interessante routes betreft.
In Nederland lijken de lopende aanbestedingsexperimenten bij NoordNed en Syntus niet echt succesvol. FNV Bondgenoten pleit ervoor geen verdere aanbestedingen te laten plaatsvinden voordat beide experimenten grondig zijn geëvalueerd.

Andries van de Berg:'Mochten er op korte termijn toch aanbestedingen plaatsvinden, dan voorzien wij aanzienlijke arbeidsconflicten. FNV Bondgenoten zal zich niet zomaar neerleggen bij een gedwongen overgang van NS-personeel naar andere exploitanten'.