FNV BONDGENOTEN
FNV Bondgenoten tegen gedwongen overgang NS-personeel
De komende jaren wil de overheid zo'n 30 trajecten uit het huidige
NS-pakket aanbesteden. Dat wil zeggen dat derden deze spoorlijnen gaan
exploiteren en dat NS-personeel mogelijkerwijs gedwongen mee moet naar
deze bedrijven.
FNV Bondgenoten staat hier absoluut niet achter. De voorwaarden
waaronder dit zou moeten plaatsvinden, zijn namelijk nog niet goed
geregeld.
Bij de behandeling van het prestatiecontract morgen 18 januari 2001 in
de Tweede Kamer, neemt de overheid een voorschot op de Concessiewet
die dit voorjaar aan de orde komt. Deze wet regelt de aanbestedingen
in het spoorvervoer.
Tijdens een bijeenkomst van ruim 80 kaderleden van FNV Bondgenoten op
10 januari jl., werd nog eens extra duidelijk dat het personeel zeer
bezorgd is over de overheidsplannen en de gevolgen van het
prestatiecontract. Het betreft met name machinisten en conducteurs.
Andries van de Berg, bestuurder FNV Bondgenoten: 'Het gaat niet alleen
om de positie van de werknemer, die nog steeds niet goed is geregeld
in een nieuwe Spoorwegwet. Op deze manier komt met de aanbesteding van
spoorlijnen ook de kwaliteit van de dienstverlening aan de reiziger
niet ten goede'.
Een onderzoek van FNV Bondgenoten naar aanbestedingen in het
buitenland toont aan dat zowel reiziger als personeel na aanbesteding
slechter af zijn. Zeker als het economisch minder interessante routes
betreft.
In Nederland lijken de lopende aanbestedingsexperimenten bij NoordNed
en Syntus niet echt succesvol. FNV Bondgenoten pleit ervoor geen
verdere aanbestedingen te laten plaatsvinden voordat beide
experimenten grondig zijn geëvalueerd.
Andries van de Berg:'Mochten er op korte termijn toch aanbestedingen
plaatsvinden, dan voorzien wij aanzienlijke arbeidsconflicten. FNV
Bondgenoten zal zich niet zomaar neerleggen bij een gedwongen overgang
van NS-personeel naar andere exploitanten'.