College van woensdag 17 januari 2001
* College 2001-2006. Vaststelling principes gemeenteraadscommissies.
Data gemeenteraad, college en commissiezittingen. Eerste semester
2001.
* Bestuursakkoord stad Antwerpen 2001-2006. Communicatieplan.
* Opstart PMD. Mediacampagne.
* Aanpassingen van de tarieven en reductiesysteem in de stedelijke
musea.
* Brandweer. Uitbetaling vormingsuren en vastlegging regeling voor
de toekomst.
* Benoeming van een privaatweg tussen Meistraat en Langegang.
* Districtsraden. Weddenvaststelling van de voorzitters en
bureauleden.
* Bijlage 1: Data gemeenteraads- en commissiezittingen.
* Bijlage 2: Uurrooster met themas raadscommissies.
* Bijlage 3: Data collegezittingen.
Stafdienst. College 2001-2006. Vaststelling principes
gemeenteraadscommissies. (A5 nr. 158) Data gemeenteraad, college en
commissiezittingen. Eerste semester 2001. Concretisering
beleidsrichtlijn. (A4 nr. 116)
De gemeenteraad stelde op 18 december 2000 het basisreglement op de
bestuurlijke organisatie in. Eén van de hoofdstukken bepaalt de
werking van de commissies. De gemeenteraad kan deze commissies, die de
besprekingen in de gemeenteraad voorbereiden, oprichten. Ieder jaar in
januari kan de samenstelling van de commissies gewijzigd worden. De
mandaten voor iedere commissie worden evenredig verdeeld over de
politieke fracties in de gemeenteraad.
Het college besliste aan de gemeenteraad voor te stellen om de
raadscommissie voor algemene bestuurlijke aangelegenheden in te
richten met de burgemeester als voorzitter, drie schepenen, met name
Chantal Pauwels, Marc Van Peel en Leo Delwaide, de fractievoorzitters
van de gemeenteraad, met name Patrick Janssens, Ludo Van Campenhout,
Nahima Lanjri, Dirk Geldof, Luc Lemmens en Philip Dewinter, de
stadssecretaris en de adjunct-stadssecretaris als leden. Deze
raadscommissie wordt aangevuld met de bevoegde schepen per agendapunt.
Bestendige raadscommissies worden ingericht ter voorbereiding van de
gemeenteraad en vergaderen op maandag-, dinsdag-, woensdag- en
donderdagavond in de week voor de gemeenteraad. Een bijzondere
commissie is één van de bestendige raadscommissies die plaatsvindt op
een dag buiten het vastgesteld vergaderschema.
Themacommissies worden ingericht voor de bespreking van bepaalde
belangrijke themas en bestaan uit de voltallige gemeenteraad. Het kan
ook een bezoek zijn. Voorzitter is de schepen onder wiens bevoegdheid
het thema valt.
Het college stelt aan de gemeenteraad voor om het aantal
raadscommissies te bepalen op tien en dit overeenkomstig de
bevoegdheden van de schepenen. De raadscommissie over de bevoegdheden
van de burgemeester en de bevoegdheden van schepen Grootjans worden
samengevoegd tot één raadscommissie veiligheid en integrale
veiligheidszorg. De raadscommissie over de bevoegdheden van schepen
Delwaide wordt opgesplitst in twee delen. Het eerste deel is een
bestendige raadscommissie voor diamant, economie en toerisme; het
tweede is een bijzondere raadscommissie voor de haven die
driemaandelijks rapporteert aan de gemeenteraad.
De samenstelling van de raadscommissies zal later bekendgemaakt
worden. Voor de raadscommissies ter voorbereiding van de gemeenteraad
van januari wordt iedereen uitgenodigd.
Het college stelde de data voor de raadscommissie voor algemene
bestuurlijke aangelegenheden vast op de dinsdagen 20 maart 2001 en 22
mei 2001 om 18 uur. In de bijlagen vindt u de data van de
gemeenteraads-, commissie- en collegezittingen.
Informatie & districtswerking. Bestuursakkoord stad Antwerpen
2001-2006. Communicatieplan. Concretisering beleidsrichtlijn. (A3 nr.
196)
Het nieuwe stadsbestuur hecht veel belang aan de communicatie met de
bevolking en wil het bestuursakkoord op een bevattelijke wijze
communiceren en in de verschillende stadsdelen voorstellen. Het
college besliste op de installatievergadering van maandag 8 januari om
de communicatie rond het bestuursakkoord te starten met een publicatie
op de website van de stad en een gedrukte versie die ter beschikking
ligt in de districtshuizen, wijk- en stadskantoren, de stadswinkel en
het stadhuis. Reactieformulieren geven de inwoners de kans om hun
mening over het akkoord te geven. Op 16 januari hadden
geïnteresseerden al 104 gedrukte exemplaren afgehaald. Op de website
kwamen al 2303 bezoekers het bestuursakkoord bekijken. Er kwamen al
twee reacties binnen via het formulier in de gedrukte versie en 50 via
de website.
De teksten van het bestuursakkoord worden momenteel omgezet in een
beleidsverklaring. Deze beleidsverklaring is een ingekorte en beter
leesbare versie van het bestuursakkoord en wordt op 24 januari aan het
college voorgelegd en op 29 januari in de gemeenteraad voorgelezen
door burgemeester Leona Detiège. Het college besliste om het
communicatieplan, zoals voorgesteld door de informatieambtenaar, goed
te keuren. Dit betekent dat de beleidsverklaring na de gemeenteraad
van 29 januari zal worden gecommuniceerd als volgt:
* publicatie op de website van de stad
* extra nummer van De Antwerpenaar gratis in elke brievenbus
* een reeks van informatievergaderingen in de districten (twee in
elk district, zes in het district Antwerpen)
Het college besliste aan de bureaus van de districtsraden voor te
stellen om de bestuursakkoorden van de districten mee te publiceren in
De Antwerpenaar en mee voor te stellen op de informatievergaderingen.
Het college besliste ook om de reacties op het bestuursakkoord tijdens
volgende collegezittingen te behandelen.
Stedelijk ontwikkelingsbedrijf. Opstart PMD. Mediacampagne.
Concretisering beleidsrichtlijn. (A2 nr. 129)
Op 23 november 2000 keurde het college de selectieve ophaling van PMD
goed. Deze wordt vanaf 1 april 2001 ingevoerd. In het bestuursakkoord
wordt onder het hoofdstuk Afval en leefmilieu, een propere stad de
nadruk gelegd op meer en volgehouden sensibilisering van de bevolking.
In samenwerking met de milieudienst heeft een reclamebureau dan ook
een uitgebreide mediacampagne ontworpen rond de selectieve inzameling
van PMD.
De bevolking zal van half maart tot half april op verschillende wijzen
aangesproken worden: via gesproken en geschreven media(regionale
kranten en televisie), affiches(abribus) en een informatiepakket dat
huis-aan-huis bedeeld wordt. Ook het stadspersoneel moet goed worden
ingelicht. Dit is zowel nodig over de informatie naar de burger toe,
als over het intern selecteren en aanbieden van PMD.
Het college keurde de voorgestelde ontwerpen voor de mediacampagne rond het selectief ophalen van PMD goed en hoopt dat goed geïnformeerde inwoners en ambtenaars de overgang naar de selectieve ophaling van PMD op een vlotte manier kunnen maken.
Op vrijdag 16 maart zal tijdens een persconferentie de volledige
campagne voorgesteld worden.
Sport en cultuur. Stedelijke Musea - Coördinatie. Aanpassingen van de
tarieven en reductiesysteem in de stedelijke musea. Wijziging
beleidsrichtlijn. (A1 nr. 160)
Onderzoek verricht in het najaar van 1999 wees uit dat er grote
verschillen in de reductietarieven van de verschillende musea bestaan.
Sindsdien hebben de provinciale musea beslist om betalende inkom in te
voeren en het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten van Antwerpen om
zijn inkomprijs te verhogen. Op 15 december 2000 werd een structureel
overleg opgestart tussen de stedelijke, provinciale en
gemeenschapsmusea. Als resultaat van dit overleg willen deze musea hun
reductietarieven en inkomprijzen zo veel mogelijk op elkaar afstemmen.
De voorgestelde aanpassingen houden in hoge mate rekening met jongeren
en sociaal zwakkeren in de samenleving en zorgen bovendien dat de
musea klaar zijn voor de invoering van de euro. Door de ervaring dat
een aantal musea grote publiekstrekkers zijn, is het logisch dat er
verschillende prijscategorieën ingevoerd worden.
De stedelijke musea hanteren momenteel de vaste prijscategorieën: 100
BEF - 50 BEF - gratis. Het college keurde de volgende nieuwe tarieven
goed met ingang van 1 april 2001 :
stedelijke musea
vaste collectie
reductie
per 1/4/01 per 1/1/02
per 1/4/01 per 1/1/02
Archief en Museum voor het Vlaamse Cultuurleven
100 BEF 2,5 Euro
50 BEF 1,25 Euro
Brouwershuis
100 BEF 2,5 Euro
50 BEF 1,25 Euro
Museum Ridder Smidt van Gelder
100 BEF 2,5 Euro
50 BEF 1,25 Euro
Museum Vleeshuis
100 BEF 2,5 Euro
50 BEF 1,25 Euro
Volkskundemuseum
100 BEF 2,5 Euro
50 BEF 1,25 Euro
Museum Mayer van den Bergh
150 BEF 4 Euro
75 BEF 2 Euro
Museum Plantin-Moretus
150 BEF 4 Euro
75 BEF 2 Euro
Nationaal Scheepvaartmuseum
150 BEF 4 Euro
75 BEF 2 Euro
Etnografisch Museum
150 BEF 4 Euro
75 BEF 2 Euro
Rubenshuis
200 BEF 5 Euro
100 BEF 2,5 Euro
Openluchtmuseum Middelheim
Gratis
Stedelijk Prentenkabinet
Gratis
Tijdelijke tentoonstellingen kunnen vragen om eventuele, incidentele
prijsverhogingen, te bepalen in overleg met de conservator. Ook
toekomstig gebruik van audiogidsen (structureel in Rubenshuis,
Etnografisch Museum, Openluchtmuseum Middelheim) zal mogelijk een
prijsverhoging met zich meebrengen.
Aansluitend op de nieuwe tarievenstructuur wordt het volgende
reductiesysteem ook vanaf 1 april ingevoerd:
Naar analogie van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen
worden ook de stedelijke musea voor iedereen gratis toegankelijk op
vrijdag.
Kortingtarieven van 50% voor:
* CJP-lidkaarthouders (Cultureel Jongeren Paspoort)
* studentenkaarthouders
* groepen vanaf 15 deelnemers
* +3 pashouders-werkzoekenden
* BIG kaarthouders (Bescheiden Inkomen Genieters)
* WIGW (Weduwen Invaliden Gehandicapten-Wezen)
* OKV-museumkaarthouders (Openbaar Kunstbezit Vlaanderen).
Gratis inkom voor:
* -18 jarigen-leden van nationale museumverenigingen
* ICOM-kaarthouders (International Council of Museums)
* stadsgidsen
* schoolgroepen
* begeleiders van blinden en van rolstoelgebruikers
* Antwerpse jeugd- of bejaardenverenigingen in groep
* inwoners van Antwerpen
* personeelsleden van Antwerpse musea
* Vrienden van de Antwerpse musea
* Lidkaarthouders Sodipa (Sociaal Dienstbetoon Personeel stad
Antwerpen).
Korting op educatieve activiteiten en museumateliers voor:
* grabbelpashouders
* CJP-lidkaarthouders (Cultureel Jongeren Paspoort)
* BIG-kaarthouders (Bescheiden Inkomen Genieters).
Personeelsmanagement. Brandweer. Uitbetaling vormingsuren en
vastlegging regeling voor de toekomst. (A2 nr. 191)
Niet alle opleidingen van brandweerpersoneel kunnen tijdens de diensturen in de kazerne gevolgd worden. Opleidingen voor ambulanciers, duikers en adjudanten vallen bijvoorbeeld in de vrije tijd van deze personeelsleden. Normaal is er dan een financiële compensatie voorzien. In het verleden gebeurde dit telkens, maar op een bepaald moment werden de betalingen opgeschort. De reden was dat er een onderzoek liep naar overuren die door stadspersoneel gepresteerd werden. Dit viel samen met het moment dat de hele werktijdregeling van de brandweer herbekeken werd. Het gevolg waren achterstallige betalingen voor opleidingen buiten de diensturen in 1998 en 1999. Tot op vandaag waren die niet geregeld.
Het college besliste om de achterstallige vergoedingen uit te betalen en zo het verleden af te sluiten. Het totale bedrag is 2 360 000 BEF. De bedrijfseenheden personeelsmanagement en veiligheid kregen van het college de opdracht een structurele oplossing voor de toekomst uit te werken en die op korte termijn aan het college voor te leggen.
Stedelijk ontwikkelingsbedrijf. Straatnaamgeving 2000. Benoeming van een privaatweg tussen Meistraat en Langegang. (B16 nr. 122)
De privaatweg tussen de Meistraat en de Langegang is enkel
toegankelijk voor voetgangers en fietsers en heeft het karakter van
een openbare weg.
De culturele raad van Antwerpen adviseerde om de nieuwe straat
Kanonstraat te noemen in overeenstemming met de oude straatnaam die in
deze buurt verdween. De districtsraad van Antwerpen, de
straatnamencommissie en de provinciale commissie van advies voor
plaatsnaamgeving kozen echter voor Lammekensraamveld.
Het college besliste die keuze te volgen en stelt aan de gemeenteraad
voor om de nieuwe privaatweg tussen de Meistraat en de Langegang
Lammekensraamveld te noemen. Op het straatnaambord zal de toelichting
omgeving waar in de 16de eeuw de lakense stof op houten ramen werd
gedroogd aangebracht worden.
Informatie & districtswerking. Binnengemeentelijke decentralisatie.
Districtsraden. Weddenvaststelling van de voorzitters en bureauleden.
(A nr. 200)
Vanaf vrijdag 19 januari worden de rechtstreeks verkozen
districtsraden geïnstalleerd. De voorzitters en bureauleden zullen in
overeenstemming met burgemeester en schepenen een maandelijkse wedde
ontvangen. Het Koninklijk Besluit van 24 november 2000 bepaalt dat de
gemeenteraad het bedrag van de wedden moet bepalen, rekening houdend
met de reële omvang van de overgedragen bevoegdheden en binnen de
vastgestelde minimum- en maximumgrenzen. Dit betekent minimum 10% en
maximum 50% van de burgemeesters- of schepenwedde van een gemeente
waarvan het bevolkingsaantal overeenstemt met dat van het district.
Het college bepaalde die wedden eerst op 25%, maar na politiek overleg
besliste het college vandaag principieel akkoord te gaan om dit te
verhogen tot 50%.
Per district is er 1 voorzitter voorzien en een aantal bureauleden.
Voor Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en
Wilrijk zijn er 4 bureauleden; voor Ekeren 3 en voor Bezali 2.
Bijlage 1: Data gemeenteraads- en commissiezittingen.
GEMEENTERAAD
RAADSCOMMISSIES
3e maandag na de installatie van de nieuwe gemeenteraad verkiezing
leden OCMW-raad
di 23.01.2001
ma 29.01.2001 te 19 uur
wo 24.01.2001
di 30.01.2001 te 19 uur
do 25.01.2001
vr 26.01.2001
Gemeenteraad
Raadscommissies
ma 19.02.2001 te 19 uur
ma 12.02.2001
di 20.02.2001 te 19 uur
di 13.02.2001
wo 14.02.2001
do 15.02.2001
Gemeenteraad
Raadscommissies
ma 26.03.2001 te 19 uur
ma 19.03.2001
di 27.03.2001 te 19 uur
di 20.03.2001
wo 21.03.2001
do 22.03.2001
Gemeenteraad
Raadscommissies
ma 23.04.2001 te 19 uur
ma 16.04.2001
di 24.04.2001 te 19 uur
di 17.04.2001
wo 18.04.2001
do 19.04.2001
Gemeenteraad
Raadscommissies
ma 21.05.2001 te 19 uur
ma 14.05.2001
di 22.05.2001 te 19 uur
di 15.05.2001
wo 16.05.2001
do 17.05.2001
Gemeenteraad
Raadscommissies
ma 18.06.2001 te 19 uur
ma 11.06.2001
di 12.06.2001
wo 13.06.2001
do 14.06.2001
Bijlage 2: Uurrooster met themas raadscommissies.
Ingangsdatum: gemeenteraad van februari.
* maandag
* 17.30 uur: schepen Lindekens: Onderwijs en jeugd
* 18.30 uur: schepen van Peel: Bestuurlijke organisatie,
decentralisatie en personeel
dinsdag
* 17.30 uur: schepen Coolsaet: Openbare werken
* 19 uur: schepen Bungeneers: Financiën en middenstand
woensdag
* 17.30 uur: burgemeester Detiège en schepen Grootjans: Veiligheid
en integrale veiligheidszorg
* 18.30 uur: schepen Delwaide: Diamant, economie en toerisme + haven
(driemaandelijks)
* 19 uur: schepen Antonis: Cultuur, bibliotheken en monumentenzorg
donderdag
* 17.30 uur: schepen Pairon: milieu, groenvoorziening, afvalbeleid,
huisvesting, bevolking en ontwikkelingssamenwerking
* 18.30 uur: schepen Van Wallendael: informatica, rechtszaken,
intercommunales en sociale zaken
* 19 uur: schepen Pauwels: Informatie, communicatie,
samenlevingsopbouw, emancipatie en sport
Bijlage 3: Data collegezittingen.
* 24 en 31 januari 2001 (om 8 uur)
* 7, 14, 21 en 28 februari 2001
* 7, 14, 21 en 28 maart 2001
* 4, 11, 18 (ontwerpbesluiten vrijdag 13) en 25 april 2001
* 2 (enkel B-punten), 9, 16, 23 en 30 mei2001
* 6 (ontwerpbesluiten vrijdag 1), 13, 20 en 27 juni 2001
* 4, 18 en 25 juli 2001
* 1, 8, 22 en 29 augustus 2001
Laatst bijgewerkt op woensdag 17 januari 2001 door informatie &
districtswerking stad Antwerpen, info@antwerpen.be
subnavigatiemenu
Begin pagina © 1998 Digitale Metropool Antwerpen / Telepolis