17 januari 2001
Eurostar: jaarlijkse resultaten tot december 2000
Sterke stijging van inkomsten en verkoop
Minder dan twee jaar na zijn oprichting legt Eurostar Group sterke
resultaten voor die een gestage groei vertonen voor heel het jaar
2000. Eurostar Group werd opgericht door de diverse
Eurostar-operatoren, met name de Belgische Spoorwegen (NMBS), Eurostar
Ltd (VK) en de Franse Spoorwegen (SNCF). Samen bepalen zij het
commercieel beleid van de totale Eurostar-dienst. Deze groei werd
gerealiseerd op een zeer competitieve markt, en ondanks de moeilijke
omstandigheden waarmee de Britse treinsector eind vorig jaar werd
geconfronteerd. Bovendien behield de hst op de hoofdtrajecten voor het
reizigersvervoer zijn leiderspositie op de markt van het
lucht/spoor-vervoer.
Financiële uitschieters
De verkoopsinkomsten voor de globale Eurostar-activiteit namen in deze
periode toe met 12 % tot 667 miljoen euro (1999: 595,5 miljoen EUR -
zie opmerkingen voor de redacties). Het verkoopvolume ging er ook op
vooruit met een stijging van 9 % tot 7 666 000 (1999: 7 046 000). In
die cijfers zijn de resultaten op de baanvakken Brussel-Lille en
Paris-Calais niet inbegrepen.
Deze lovenswaardige resultaten bevestigen de aanhoudende trend van
gestage jaarlijkse groei voor de Groep. Voor het volledige jaar 1999
bedroegen die cijfers +8,6 % verkoopsopbrengsten en +4 % verkoopvolume
(zie opmerkingen voor de redacties).
De sterke resultaten van het eerste semester (stijging van
verkoopsinkomsten in euro's met +19,4 % en +10 % voor het
verkoopvolume) zetten zich ook door in het tweede semester van het
jaar met 17 % meer verkoopsinkomsten en 8 % meer verkoopvolume. Die
toename kwam voort uit de sterke resultaten die werden geboekt op de
zakenmarkt en de uitgebreide promotie-acties voor de verkoop van
toeristenformules.
Aanzienlijke stijgingen werden ook waargenomen op het stuk van de
internationale verkoop (op markten buiten België, het VK en
Frankrijk), met een inkomstenstijging van 28 % (in US$) en + 34 % voor
het verkoopvolume.
Verbeterde prestaties
Dankzij een hele reeks product- en dienstverbeteringen, in combinatie
met een verhoogde toegankelijkheid door een uitgebreid aanbod van
promotietarieven en internetverkoop, kon Eurostar zijn leiderschap op
de markt nog versterken.
Verbeterde producten en diensten
Zoals reeds in maart vorig jaar werd aangekondigd, heeft Eurostar een
waaier initiatieven opgezet om zijn product tussen 2000 en 2003 in een
nieuw kleedje te stoppen. Dan zal ook het Britse gedeelte van de
hogesnelheidslijn, de Channel Tunnel Rail Link, voltooid zijn,
waardoor de reistijd met 20 minuten wordt ingekort.
Het startschot voor de eerste fase werd gegeven in mei 2000. In dit
stadium wil men vooral de totale reiservaring, vanaf het boeken tot de
aankomst ter bestemming, verbeteren en vereenvoudigen. De eerste
initiatieven waren vooral gericht op de zakenreizigers:
* verhoogde frequentie van het reisaanbod;
* check-in van slechts 10 minuten voor alle houders van een volledig
flexibel ticket;
* een speciale reserveringslijn voor zakenreizigers uit het VK;
* verbeterde en consequente procedures voor het omruilen van
tickets;
* verbeterde bewegwijzering en het inrichten van een business-zone
in het station te Rijsel;
* parking in Brussel-Zuid, met twee dagen gratis parkeren voor de
houders van een volledig flexibel eerste-klasticket;
* de eerste fase van een samenwerkingsprogramma met een nieuw
cateringbedrijf, Momentum, om de maaltijdservice aan boord te
verbeteren met lichtere, aangepaste maaltijden in eerste klas.
De tweede fase is gepland voor 2001 tot 2003. In deze fase worden de terminal-faciliteiten in Brussel-Zuid, Londen-Waterloo en Parijs-Noord aangepast om meer faciliteiten en een verbeterde toegang tot de zakenlounges te kunnen bieden aan alle houders van een volledig flexibel eerst-klasticket. Tijdens fase drie, vanaf midden 2001 tot 2003, wordt het interieur van de Eurostartreinen opgefrist.
Meer toegankelijk
De promotietarieven omvatten o.a. formules heen-en-terug op dezelfde
dag van Brussel naar Londen voor 3000 BEF. De verkoop via Internet
werd gelanceerd op eurostar.com en op de ontspanningssites
theeuroguide.com voor reizigers uit het VK en eurostarplanet.com voor
reizigers naar het VK.
Marktleider
De reizigersvolumes bij Eurostar bleven de hoogste op de
lucht/spoor-markt voor de hoofdtrajecten Brussel/Londen/Brussel en
Parijs/Londen/Parijs. Hier werd het marktaandeel aanzienlijk
uitgebreid:
* Tijdens een periode van 11 maanden, tot november 2000, breidde de
totale lucht/spoor-markt op het traject Brussel uit met 1 %. Het
Eurostar-volume daarentegen steeg met 8 %, waardoor het
marktaandeel met 3 percentpunten toenam en een totaal marktaandeel
van 46 % opleverde.
* De totale lucht/spoor-markt op het traject Parijs nam toe met 7 %
tijdens die elf maanden tot november 2000. Het Eurostarvolume
steeg 9 %. Dat vertaalde zich in een marktaandeelwinst van 0,9
percentpunten en een totaal marktaandeel van 62,9 %.
Tijdens de eerste negen maanden van 2000 - de laatste periode waarvoor vergelijkbare cijfers beschikbaar zijn (Bron CAA) - kwamen 81,1 % van de Eurostar-treinen op tijd of binnen 15 minuten na de voorziene aankomsttijd aan, in vergelijking met 62 % voor de overeenkomstige luchtvaartroutes. Hierbij slaagde Eurostar er bovendien in om tijdens het derde trimester toch zijn volledige dienstregeling na te leven, ondanks de snelheidsbeperkingen die door Railtrack in het VK werden opgelegd. Verlengde reistijden werden gedurende die periode gestaag gereduceerd en Eurostar rijdt nu volgens normale reistijden.
In de herfst van 2000 werd er verder gesleuteld aan de
Eurostar-dienstregeling, wat vooral de zakenreiziger ten goede kwam.
Het eerste vertrek vanuit Londen naar Brussel werd vervroegd van 06h14
tot 05h50, en dus komt de trein in Brussel aan om 09h44 (vroeger
10h02), waardoor er meer tijd is voor afspraken in de Belgische
hoofdstad. Op het traject Parijs reden de treinen met een frequentie
van een half uur tijdens de avondpiek dankzij het inleggen van een
trein om 17h43 vanuit Parijs, iedere weekdag.
De klantentevredenheid blijft hoog scoren, met 97% van de passagiers
die Eurostar zouden aanbevelen aan vrienden, familie of collega's
(Onafhankelijke studie, november 2000).
David Azema, de voorzitter en algemeen directeur van Eurostar Group
verwoordde het als volgt:
"Eurostar heeft in 2000 een aanzienlijk commercieel succes geboekt. De
Eurostar-inkomsten blijven stijgen en ondanks de recente operationele
problemen op het Britse spoornet ben ik verheugd te kunnen melden dat
het reizigersaantal sterk is toegenomen. Wij zijn ervan overtuigd dat
deze parallelle groei de basis is voor de ontwikkeling op lange
termijn van onze activiteit. Bovendien blijft Eurostar de beste
resultaten boeken op deze markt.
De voorbije twee jaar hebben we de vruchten kunnen plukken van de
strategie die Eurostar Group heeft nagestreefd en onze basis van
trouwe klanten heeft zich uitgebreid, zowel op het stuk van zaken- als
ontspanningsreizen. Die positieve resultaten bevestigen het nut van
Eurostar Group, het gecentraliseerde management met de drie
Eurostar-operatoren (Eurostar (UK) Ltd met de Franse en de Belgische
spoorwegen), die twee jaar geleden boven de doopvont werd gehouden. In
de loop van 2000 hebben we het multi-nationale team van Eurostar Group
verder uitgebreid en we kijken ernaar uit om samen met de drie
spoorwegpartners die positieve trend door te zetten en naast de vele
opwindende initiatieven die in de pijplijn zitten, nog meer te bieden
aan onze bestaande en potentiële klanten."
Opmerkingen:
Het cijfer van de verkoopsinkomsten in Pond Sterling houdt geen
rekening met wisselkoersschommelingen. Uitgedrukt in euro's, met een
wisselkoers van 1,6 (gemiddeld voor 1999), steeg dat cijfer met 12 %
tot 667 miljoen (1999: 595,5 miljoen euro). Zonder neutralisering van
de impact van de wisselkoersen zou de toename in Pond Sterling 9 %
bedragen en in euro's 18 % .
De stijging van de verkoopsinkomsten van 1998 tot 1999 met 6 % en de
andere halfjaarlijkse stijgingen vermeld in de paragraaf "Financiële
uitschieters" bevatten ook de wisselkoersschommelingen.
Eurostar Group bepaalt het commercieel beleid en de ontwikkeling van de dienstverlening van de globale Eurostar-activiteiten. De Eurostar-dienst wordt gezamelijk uitgebaat door Eurostar (VK), de Franse Spoorwegen (SNCF) en de Belgische Spoorwegen (NMBS/SNCB).
© 2000 NMBS