Partij van de Arbeid

Vragen van Hillie Molenaar 17 januari 2001

AAN DE MINISTER EN DE STAATSSECRETARIS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAPPEN

1
Bent u op de hoogte van de problemen op de Filmacademie, afdeling documentatie in Amsterdam(1) ?

2
Kunt u bevestigen dat het beleidsvoornemen van de Filmacademie te Amsterdam om de voorschriften voor examenfilms halverwege het jaar te wijzigen, d.w.z. de duur van de films in te korten, onrechtmatig is? Zo ja, bent u bereid op korte termijn maatregelen te nemen om dit beleidsvoornemen tegen te gaan?

3
Hoe staat u tegenover het idee van de filmopleiding als opleiding waar geëxperimenteerd moet kunnen worden? Deelt u de mening dat er zo weinig animo voor de opleiding tot documentaire regisseur is omdat de filmacademie onvoldoende aan de eisen van de huidige tijd is uitgerust om een goede opleiding tot documentaire regisseur te garanderen? Welke stappen bent u bereid te ondernemen om het animo te vergroten?

4
In hoeverre acht u commerciële sponsoring van studenten toelaatbaar? Bent u van mening dat dit de onafhankelijkheid van de opleiding en de filmmakers schaadt? Zo nee, waarom niet?

5
Het uurbedrag voor een tv programma bij een publieke omroep is veel hoger (fl. 90.000,- ), dan de financiële middelen waarmee zij de filmstudent(en) sponsoren. Zou er bij dergelijke sponsoring niet sprake moeten zijn van een hogere bijdrage van de publieke omroepen? Bent u bereid om sponsoring aan een minimum aandeel in de kosten te binden?

6
Bent u bereid de Filmacademie financieel tegemoet te komen om de mogelijkheden voor het leren en experimenteren te garanderen en de afhankelijkheid van sponsoring te verkleinen?

7
Acht u het terecht dat de Filmacademie niet toestaat dat de film van een eindexamenstudent vertoond wordt wegens onder meer portretrechten, zonder de student te ondersteunen bij een eventuele aanpassing van de film(2) ? Zo nee, bent u bereid actie te ondernemen zodat de film vrijgegeven kan worden na aanpassing?

8
Is de staatssecretaris ervan op de hoogte dat speelfilms, animatiefilms en documentaires allemaal verschillende disciplines zijn waaraan in de (inter)nationale audio-visuele industrie ook verschillende juridische (filmrechten, portretrechten enz.) eisen gesteld worden? Bent u het ermee eens dat dit gevolgen heeft voor de opleidingseisen voor filmstudenten? Is in het kader van het beleid van 'de kunstenaar als ondernemer' niet noodzakelijk dat filmstudenten hierin onderwezen worden bijvoorbeeld in samenwerking met juridische faculteiten?

1.
1 De Filmkrant, pagina 3, januari 2001

2.
2 De Filmkrant, pagina 4, januari 2001