17-1-2001 Afdeling Burgerzaken krijgt ISO certificaat
De afdeling Burgerzaken van de gemeente Almere heeft gisterenmiddag
een ISO 9002 certificaat gekregen voor haar backoffice diensten. Het
ISO certificaat is een keurmerk dat een organisatie kan verdienen door
bijvoorbeeld een bepaalde mate van kwaliteit en standaardisering in
een reeks van werkzaamheden te brengen. Van alle afdelingen
Burgerzaken in Nederland, is Burgerzaken Almere één van de eerste die
ISO gecertificeerd is. Ook de gemeenten Dordrecht en Amersfoort hebben
het certificaat ontvangen.
Burgerzaken heeft het ISO certificaat gekregen voor de manier waarop
ze de kwaliteit in het omgaan en verwerken van persoonsgegevens op een
hoger plan heeft gebracht. Een dergelijke administratie is zeer
complex en vereist grote zorgvuldigheid. Burgerzaken is erin geslaagd
vastomlijnde en toetsbare werkprocessen te ontwerpen die de kwaliteit
waarborgen. Bovendien heeft Almere, in samenwerking met Dordrecht en
Amersfoort, een model ontwikkeld waarmee ook andere gemeenten een ISO
certificaat kunnen verwerven.
Ed Belder, hoofd afdeling Burgerzaken, heeft in het congrescentrum
Elektrum te Arnhem het certificaat in ontvangst genomen uit handen van
de directeur van de KEMA (organisatie die certificatie mag verlenen).
Hierbij was ook een vertegenwoordiger van minister Van Boxtel
aanwezig.
Stad Almere
Leven en wonen
Ondernemen in Almere
Bestuur in Almere