Succesvol Elekronisch Zakendoen met de 'E-commerce Business Modellen Piramide'

Lancering voor de pers: woensdag 17 januari, Amsterdam


DOTCOM-faillissementen zijn eenvoudig te voorkomen als gebruik gemaakt wordt van de 'E-commerce Business Modellen Piramide'. Dit is een set van 10 Business Modellen die samen een sluitend geheel vormen (zie ook de afbeeldingen in de bijlage):


1 ~ Tools

2 ~ Back Office Support

3 ~ Webvertising

4 ~ eShop

5 ~ Portal

6 ~ Affiliate Partner Network
7 ~ Match Making Platform

8 ~ Auction

9 ~ Tender

10 ~ Virtual Community

E-commerce deskundige Richard Lamb: "Mijn stelling is dat iedere E-commerce activiteit beschreven kan worden met deze E-commerce Business Modellen Piramide. Dat is ideaal voor het analyseren van concurrenten en het opbouwen of herzien van het eigen E-commerce Business Model. Ik merk overigens dat beleg- gers ook al gebruik maken van de E-commerce Piramide om hun ICT-portefeuille te evalueren."

E-commerce: ondernemen met behulp van een elektronisch medium


Lamb gebruikt de E-commerce Piramide zelf al drie jaar tijdens zijn advieswerkzaamheden: "Het is een handige leidraad. Verder moet men vooral het gezond verstand gebruiken. E-commerce is uiteindelijke niets meer dan ondernemen met behulp van een elektronisch medium."


De E-commerce Piramide van Lamb laat zien dat het succes van een E-commerce Business Model in belangrijke mate bepaald wordt door slechts drie variabelen...

Impact : Wat is de impact van een Business Model op de andere modellen waarmee het gecombineerd wordt ?
De E-commerce Business Modellen 'Tools' en 'Back Office Support' scoren op dit vlak goed.

Complexiteit: Eenvoudig kopieerbare E-commerce Business Modellen zijn minder succesvol dan de meer geavanceerde Modellen.
De E-commerce Business Modellen 'Portal', 'Affiliate Partner Network', 'Match Making Platform', 'Auction', 'Tender' en 'Virtual Community' scoren op dit vlak goed.

Interactie : 'Vraag-gestuurde Interactie' is effectiever dan 'Aanbod-gestuurde Interactie'.
De E-commerce Business Modellen 'Affiliate Partner Network', 'Match Making Platform', 'Tender' en 'Virtual Community' scoren op dit vlak goed.

'Webvertising' en 'eShop' scoren relatief slecht


Bovenstaande verklaart onder andere waarom het effect van Webvertising beperkt is en veel eShops een kwijnend bestaan leiden: zij zijn meestal gebaseerd op 'Aanbod-gestuurde Interactie' en dat is niet wat een Internet-gebruiker zoekt. Ook voor het aanbod-gestuurde Business Model 'Auction' ziet het er op termijn niet rooskleurig uit.

Een voorbeeld: SmulWeb versus RecipeWeb

SmulWeb en RecipeWeb richten zich beide op het verstrekken van recepten aan kookliefhebbers. De aanbod-gestuurde Portal op http://www.RecipeWeb.com (recepten van top koks) heeft finan- cieringsproblemen. Daarentegen floreert de vraag-gestuurde Virtual Community op http://www.Smulweb.nl . Daar wisselen de ruim 100.000 vaste deelnemers recepten met elkaar uit.