Gemeente Almere

17-1-2001 Afdeling Burgerzaken krijgt ISO certificaat

De afdeling Burgerzaken van de gemeente Almere heeft gisterenmiddag een ISO 9002 certificaat gekregen voor haar backoffice diensten. Het ISO certificaat is een keurmerk dat een organisatie kan verdienen door bijvoorbeeld een bepaalde mate van kwaliteit en standaardisering in een reeks van werkzaamheden te brengen. Van alle afdelingen Burgerzaken in Nederland, is Burgerzaken Almere één van de eerste die ISO gecertificeerd is. Ook de gemeenten Dordrecht en Amersfoort hebben het certificaat ontvangen.

Burgerzaken heeft het ISO certificaat gekregen voor de manier waarop ze de kwaliteit in het omgaan en verwerken van persoonsgegevens op een hoger plan heeft gebracht. Een dergelijke administratie is zeer complex en vereist grote zorgvuldigheid. Burgerzaken is erin geslaagd vastomlijnde en toetsbare werkprocessen te ontwerpen die de kwaliteit waarborgen. Bovendien heeft Almere, in samenwerking met Dordrecht en Amersfoort, een model ontwikkeld waarmee ook andere gemeenten een ISO certificaat kunnen verwerven.

Ed Belder, hoofd afdeling Burgerzaken, heeft in het congrescentrum Elektrum te Arnhem het certificaat in ontvangst genomen uit handen van de directeur van de KEMA (organisatie die certificatie mag verlenen). Hierbij was ook een vertegenwoordiger van minister Van Boxtel aanwezig.

Stad Almere
Leven en wonen
Ondernemen in Almere
Bestuur in Almere