Gemeente Geldermalsen


Geldermalsen bezorgd over gevolgen gefaseerde aanleg Betuweroute In de besluitvorming rond de aanleg van de Betuweroute is destijds voorzien in de aanleg van twee zogenaamde verbindingsbogen voor de aansluiting op het bestaande spoorwegennet van en naar Utrecht. Verschillende studies met betrekking tot aspecten van veiligheid en geluid zijn hierop gebaseerd. Op dit moment is het gemeentebestuur bezig met de planologische inpassing in een nog vast te stellen bestemmingsplan Betuweroute.

Tot grote verbazing van het college van burgemeester en wethouders heeft de Projectorganisatie Betuweroute aangekondigd dat er vooralsnog slechts één verbindingsboog wordt gerealiseerd. De aansluiting vanuit Utrecht op de Betuweroute krijgt pas rond het jaar 2020 gestalte, terwijl het grondlichaam daarvoor nu wel wordt aangelegd. De wel te realiseren verbindingsboog krijgt dus in de vorm van een zogenaamd wachtspoor een dubbele functie (voor treinverkeer in twee richtingen). Ter onderbouwing van dit besluit verwijst de Projectorganisatie naar prognoses ten aanzien van toekomstige marktontwikkelingen en de vertaling daarvan in aantallen treinen.

Het college van burgemeester en wethouders is bezorgd over deze nieuwe ontwikkelingen. In de hiervoor genoemde veiligheidsstudie werd uitgegaan van een bepaald netwerkconcept. Op basis daarvan kwam uit de studie naar voren dat er geen onaanvaardbare veiligheidsrisico's te verwachten zijn. De vraag is of die conclusie nog steeds kan of mag worden getrokken nu het netwerkconcept gewijzigd is.

Naast de veiligheid maakt de gemeente Geldermalsen zich eveneens zorgen over de gevolgen voor het geluid. De geluidsonderzoeken zijn afgerond op basis van gegevens zoals die worden vermeld in het Tracébesluit. Het gefaseerd realiseren van dit besluit en het op een andere wijze gebruiken van het netwerk heeft naar de mening van het gemeentebestuur onvermijdelijk gevolgen voor het geluidsniveau

Inmiddels heeft de gemeente hierover een 'brandbrief' naar de Projectorganisatie Betuweroute gestuurd met daarin samengevat de vraag nadere onderzoeken te verrichten naar de gevolgen voor de veiligheid en het geluidsniveau op de omliggende woningen bij het gefaseerd realiseren van de verbindingsbogen.