PERSBERICHT 18 januari 2001

Eerste campagne tegen kijkfiles van start
Filekijken is filerijden - Kijk vooruit, dan kom je verder

ROTTERDAM/DEN HAAG - De eerste campagne in de geschiedenis tegen kijkfiles is vandaag, donderdag 18 januari 2001, van start gegaan. De campagne wijst automobilisten in de regio's Haaglanden en Rotterdam op het bestaan, ontstaan én het voorkomen van kijkfiles. Initiatiefnemers van de campagne zijn Fileplan Regio Rotterdam en Bereikbaar Haaglanden. Namens deze samenwerkingsverbanden hebben de heren N.J.G. Janssens (portefeuillehouder stadsregio Rotterdam), B. Bruins (portefeuillehouder stadsgewest Haaglanden) en Th. van de Gazelle (directeur Verkeer en Vervoer, Rijkswaterstaat directie Zuid-Holland) de campagne op feestelijke wijze gestart. Wat zijn kijkfiles?
Een kijkfile is een file die ontstaat op de 'eigen' rijbaan, omdat automobilisten bewust of onbewust snelheid minderen naar aanleiding van een incident langs of op de tegengestelde rijbaan. Waarom deze campagne?
De toegenomen verkeersdrukte in de regio's Rotterdam en Haaglanden leidt ertoe, dat relatief kleine verstoringen, zoals kop-staartbotsingen, eerder dan voorheen leiden tot onverwachte incidentele files. De duur van deze files hangt mede af van het gedrag van de weggebruiker. Bij het zien van een ongeluk of een pechgeval trappen automobilisten bewust of onbewust op de rem of laten in ieder geval het gas los. Onbewust veroorzaken automobilisten zo een kijkfile op de 'eigen' rijbaan. Een file waar elke automobilist aan kan bijdragen om deze te voorkomen. De campagne wijst automobilisten op het bestaan, ontstaan en voorkomen van kijkfiles en heeft daarmee tot doel het aantal incidentele files te laten dalen. Waaruit bestaat de campagne?
De voorlichtingscampagne 'filekijken is filerijden' bestaat uit een speciaal ontwikkelde folder, cd-rom, website, radiospel en billboards langs de snelwegen. De folder, cd-rom en website bieden informatie over het bestaan, ontstaan en voorkomen van kijkfiles. De cd-rom presenteert daarnaast unieke - door de politie gemaakte - videobeelden van een kijkfile. Ook bevat de cd-rom het kijkfilespel. Na het uitspelen van dit spel kan de oplossing op de website www.kijkfiles.nl worden opgegeven. Het radiospel is van 18 januari tot en met 18 maart iedere donderdag te beluisteren op Radio West rond 16.15 uur en iedere maandag op Stads Radio Rotterdam rond 08.15 uur.

Actieve betrokkenheid De betrokken partijen, die de campagne mede mogelijk hebben gemaakt, dragen actief bij aan de distributie van de cd-rom 'Filekijken is filerijden'. Promotieteams van 3VO delen de cd-roms uit bij benzinestations en wegrestaurants. Verkeerssurveillanten en Spitsteams van de KLPD, Politie Regio Rijnmond en Politie Haaglanden nemen de cd-rom mee in de auto om ze uit te reiken aan automobilisten. Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen stuurt de cd-rom aan rij-instructeurs in de regio met het verzoek tijdens de rijlessen aandacht te besteden aan het onderwerp kijkfiles. Kandidaten die geslaagd zijn voor het rijexamen krijgen de cd-rom mee naar huis. De ANWB verspreidt de cd-rom in de vestigingen van Den Haag, Rotterdam, Schiedam en Zoetermeer. Ook kan de cd-rom - zoals vermeld in de folder - aangevraagd worden per post en e-mail. Folders zijn verkrijgbaar via politiebureaus, gemeentekantoren en garagebedrijven in de regio's Rotterdam en Haaglanden. Wie zijn initiatiefnemers en betrokkenen?
Initiatiefnemers van de campagne 'Filekijken is filerijden' zijn Fileplan Regio Rotterdam en Bereikbaarheidsplan Haaglanden. Fileplan Regio Rotterdam is een initiatief van de stadsregio Rotterdam en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Bereikbaar Haaglanden is een initiatief van het stadsgewest Haaglanden, de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Haaglanden, de provincie Zuid-Holland en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het doel van de samenwerkingsverbanden is samen met overheden en maatschappelijke organisaties streven naar het op korte termijn boeken van zichtbare resultaten die de bereikbaarheid van de regio's Rotterdam en Haaglanden versterken.

De campagne is mede mogelijk gemaakt door: 3VO, ANWB, CBR, Regionale Hulpverleningsdiensten, Korps Landelijke Politiediensten, Politie Zuid-Holland-Zuid, Politie Hollands-Midden, Verkeerspolitie Rotterdam-Rijnmond en Verkeerspolitie Haaglanden. Noot voor de redactie,