Nationale Bank van België Perscommuniqué
Brussel, 18 januari 2001

De introductie van de euro bij de KMO's : presentatie van een informatie- en sensibiliseringscampagne bij de KMO's

UNIZO (de Unie van Zelfstandige Ondernemers), UCM (Union des Classes Moyennes), het Commissariaat-generaal voor de euro en de Nationale Bank van België zetten gezamenlijk een informatie- en sensibiliseringscampagne op over de invoering van de euro bij de KMO's. Dit is één van de initiatieven die vorm geven aan het partnership dat deze KMO-organisaties hebben afgesloten in het kader van de "Euro 2002" Informatiecampagne, die wordt opgezet door de Europese Centrale Bank en de nationale centrale banken.

Deze "Euro 2002" Informatiecampagne moet zorgen voor een gunstig onthaal van de euro bij de bevolking en moet de toekomstige gebruikers vertrouwd maken met de euromunten en ­biljetten en de modaliteiten voor de invoering ervan. De KMO's in het algemeen en de zelfstandige winkeliers in het bijzonder zijn daarbij één van de specifieke doelgroepen, vermits zij een belangrijke rol spelen bij de overgang naar de chartale euro.

De chartale omwisselingsoperatie is historisch van zeer grote betekenis. Voor het grootste deel van de bevolking is deze laatste stap in de overgang op de eenheidsmunt immers ook de meest tastbare fase van de Economische en Monetaire Unie. Vanaf 1 januari 2002 zal iedereen voor alle betalingen de euro, ook in zijn materiële vorm, gaan gebruiken en zal men volop kunnen kennismaken met het nieuwe geld. Ook de enorme troeven van de eenheidsmunt - die er vandaag al in zeer grote mate zijn - zullen vanaf dan wellicht nog beter worden aangevoeld.

KMO-ondernemers krijgen te maken met een aantal aanpassingen en nieuwe verplichtingen: kassa's, informatica- en boekhoudsystemen, prijslijsten en facturatieprogramma's ... alles moet worden ingesteld op de euro. Maar de monetaire eenmaking zal meer gevolgen hebben: totale prijstransparantie, een toename van de intracommunautaire handel en, vanzelfsprekend, van de concurrentie. Dit houdt tegelijk een uitdaging en een risico in voor de ondernemers. Pierre Colin, Secretaris-generaal van UCM, dringt er dan ook op aan dat "de Belgische ondernemers zouden kunnen handelen onder voorwaarden die ze in staat stellen om competitief te zijn tegenover hun Europese concurrenten". Anders gezegd, harmonisering op o.m. sociaal en fiscaal vlak tussen de Lidstaten is een noodzaak.

De invoering van de euro zal invloed hebben op alle niveaus van de dagelijkse bedrijfsvoering: aankoop en verkoop, financiering en boekhouding. Uit verschillende indicatoren blijkt echter dat de ondernemingen, en vooral de KMO's, de euro onvoldoende gebruiken en zich te langzaam op deze voor de bedrijven en consumenten ingrijpende operatie voorbereiden. Commissaris-generaal voor de euro, Jan Smets, waarschuwt :"Deze situatie houdt risico's in, vermits de aanpassing van een bedrijf aan de euro een diepgaande en langdurige ingreep vergt, die enkele maanden tot één jaar kan duren. Men mag dan ook niet verhullen dat tijdens het 2de semester van 2001 bottlenecks zouden kunnen optreden als alle ondernemingen hun overschakeling op de euro zouden uitstellen".

Daarom sloten het Commissariaat-generaal voor de euro en de Nationale Bank van België een partnership met UNIZO en UCM voor het voeren van een informatiecampagne die specifiek is gericht op zelfstandigen en KMO's. Daarin zal een praktisch overzicht worden gegeven van de gevolgen die de omschakeling naar de euro voor de ondernemingen zal hebben en welke aanpassingen men eventueel nog moet doorvoeren om op 1 januari 2002 euro-klaar te zijn.

Eind vorig jaar heeft het Commissariaat, in overleg met alle betrokken partijen, de laatste hand gelegd aan het definitieve scenario voor de overgang naar de chartale euro. Dit wordt eerstdaags ter goedkeuring aan de Regering voorgelegd. Niettemin blijven er volgens Kris Peeters, gedelegeerd bestuurder van UNIZO, nog een aantal punten die moeten worden uitgeklaard. Zo bijvoorbeeld, inzake de omruiling van de Belgische franken tegen euro's, de modaliteiten van de prijsaanduiding eind 2001-begin 2002, het al dan niet verplicht karakter van de aanpassing van het maatschappelijk kapitaal van vennootschappen, ... Hij hoopt dat hierover spoedig zekerheid komt zodat de ondernemers zich terdege kunnen voorbereiden.

In totaal zijn 22 infosessies gepland, waarvan 10 in het Vlaamse landsgedeelte, 10 in Wallonië en 2 te Brussel. Ze gaan telkens door van 20u tot 22u. Naast een presentatie van het overgangsscenario en de bespreking van de gevolgen van de omschakeling naar de euro voor bedrijven en ondernemers komt telkens ook een praktijkgetuigenis aan bod. Voor nadere inlichtingen kan u contact opnemen met Mevrouw Christine Faes van UNIZO (tel. : 056 26 44 88) of met de Heer Thierry Evens van UCM (tel. : 04 221 65 50)

Commissariaat-generaal voor de euro

p/a Nationale Bank van België de Berlaimontlaan 14 1000 Brussel

Tel. 02 221 33 42 Fax 02 221 31 53 e-mail: eurocel@bnbb.be