Katholieke Universiteit Nijmegen

Bron: Afdeling Communicatie, tel. (024) 361 22 30 Aanmaakdatum: 11 januari 2001

Afdeling Communicatie

P&V Promoties, oraties en afscheidscolleges

Dienst Communicatie en Marketing
OVERIGE

Do 18-01-2001, 15:45 uur: oratie dr. J. de Wit (Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica)


* Titel rede: Industriële research als paradox
Dr. Jan de Wit is bijzonder hoogleraar Researchstrategie en Management. In zijn inaugurele rede gaat hij in op de problematiek die de industriële research momenteel bedreigt. Ten eerste vindt er bij bedrijven een verschuiving plaats van fundamentele research naar toegepaste research. Hierdoor dreigt er een "gat" te ontstaan in de aansluiting tussen de wetenschap die aan de universiteiten wordt bedreven en het product ontwikkelingswerk, dat de bedrijven doen. Ten tweede dreigt er door de jaar in jaar uit dalende instroom van studenten in de faculteiten der wiskunde, natuurwetenschappen en informatica aan alle Nederlandse universiteiten een groot tekort aan geschoolde research mensen voor de industrie te ontstaan. In zijn oratie belicht dr. De Wit beide problemen en draagt hij voorstellen aan voor oplossingen.

Dr. Jan de Wit (Lochem) werd in 1997 Director Corporate Technology bij de concernstaf van Akzo Nobel. Hij is is lid van de technologiecommissie van VNO-NCW en richt zich op de overbrugging van de afstand tussen wetenschappelijk onderzoek en industriële research.