Consumentenbond

Consumentenbond start campagne Geld Lenen voor allochtonen 18 januari 2001

De Consumentenbond is een onafhankelijke organisatie die opkomt voor àlle consumenten, dus ook voor allochtonen. Op 27 januari gaat de campagne Geld Lenen van start.

De Consumentenbond wil Marokkanen, Turken, Antillianen en Surinamers bewust maken van de valkuilen en risico's rond geld lenen. Tevens adviseert de Bond over het voorkomen en oplossen van problemen rond leningen. Een belangrijke rol in deze campagne spelen twee voorlichtingsfilms die in samenwerking met de NPS zijn geproduceerd. 27 januari en 3 februari as. om 16.00 uur op Nederland 3 zendt de NPS de films uit.

De behoefte van Turken, Marokkanen, Surinamers en Antillianen aan ondersteuning op het gebied van geldzaken is zeer groot. Dit blijkt uit onderzoek dat Foquz Etnomarketing in opdracht van de Consumentenbond heeft uitgevoerd. Volgens dit onderzoek hebben zij vooral behoefte aan informatie in combinatie met advies of hulp. Zij lenen regelmatig geld voor spullen in huis, een auto, de eerste levensbehoeften als voedsel en kleding, huur, gas, licht en telefoon. Daarnaast leent gemiddeld een kwart van de allochtonen geld om een andere lening af te lossen. Verder wordt geld geleend voor vakantie of om geld te sparen.

Deze doelgroepen worden voorgelicht aan de hand van meertalige folders. Daarnaast zijn er dus de twee - eveneens meertalige - voorlichtingsfilms. Verder komt er een voorlichtingsronde in Utrecht. Daar kunnen allochtone consumenten hun vragen direct aan deskundigen stellen. Tot slot kunnen leden van de Consumentenbond het Servicecentrum Geld van de Bond telefonisch om advies en informatie vragen. Bij het Servicecentrum Geld kunnen allerlei vragen gesteld worden. Zoals: hoe zit het met de informatie die geldgevers verschaffen, wat zijn 'goede' en 'slechte' geldleners, hoe zit het met de rente die betaald moet worden en wat komt er nog meer kijken bij het afsluiten van een lening.

De campagne maakt deel uit van een groter geheel van activiteiten van de Consumentenbond voor allochtone consumenten. Dit is de vijfde campagne voor deze doelgroep. De vorige campagnes, met name 'Goed verzekerd', zijn zeer succesvol verlopen.