D66

18 januari 2001

VERMINDERING AANTAL POSTKANTOREN

Bert Bakker

Inbreng Bert Bakker (D66) voor algemeen overleg over postvestigingen

Den Haag, 18 januari 2001


1. Het is vandaag op de kop af 75 jaar geleden (18 januari 1926) dat het eerste postagentschap zijn deuren opende in Tilburg. Nu, 75 jaar later, is een cruciaal moment aangebroken voor de toekomst van deze dienstverlenende postvestigingen.


2. TPG en de Postbank, de twee dragende ondernemingen van Postkantoren BV en daarmee van de postagentschappen (die overigens doorgaans in particuliere handen zijn - inwonend bij de kruidenier, de sigarenzaak of de drogist) verminderen hun dienstverlening. Van TPG mag je straks overal postzegels kopen, maar voor minder frequente handelingen (aangetekende stukken, internationale postzendingen e.d.) moet je naar het dichtstbijzijnde 'echte' postkantoor. De Postbank gaat nog veel verder terug in dienstverlening en handelingen op de postagentschappen. Een en ander leidt ertoe dat (volgens een onderzoek van de Vereniging van Postagenten) de gemiddelde vergoeding voor een postagent terug zal lopen van 65.000 gulden per jaar nu (en daar moet alles vanaf, inclusief personeelskosten e.d.), tot 10.000 gulden per jaar straks. Als dit inderdaad de toekomst is, is er weinig toekomst meer.


3. De overheid heeft op zich niet zo veel instrumenten om dat tegen te gaan. Ten aanzien van TPG kunnen regels worden gesteld, omdat dit bedrijf voor een groot deel van de postdiensten nog altijd de enige concessiehouder oftewel monopolist is. Voor de Postbank geldt dat niet. Zouden we nu TPG dwingen om van alle voorgenomen plannen af te zien, dan zou dat een forse kostenstijging tot gevolg hebben: oftewel, de prijs van een brief gaat fors omhoog van 80 cent naar (volgens de staatssecretaris vanmorgen in de Volkskrant) misschien wel 1,50. Het is evident dat dat niet gewenst is. Maar de vraag is of er geen andere mogelijkheden zijn.


4. Tijdens de behandeling van de Postwet heb ik een motie ingediend die de staatssecretaris vroeg om aan tafel te willen gaan met Postkantoren BV en de postagenten om te komen tot een situatie waarin de postagentschappen kunnen worden verzelfstandigd en zelfstandig dan ook andere diensten kunnen gaan aanbieden, zodat een voldoende draagvlak in stand blijft.


5. Want het is en blijft een feit dat, zoals die motie al zei, een 'fijnmazig netwerk van postagenten op dorps- en wijkniveau van groot maatschappelijk belang is'. Natuurlijk zijn we met zijn alleen veel mobieler geworden. Natuurlijk gaan steeds meer diensten (ook geldhandelingen) via het internet. Maar tegelijkertijd stellen steeds meer mensen prijs op kleinschaligheid, op bereikbare diensten - en bovendien is het zo dat mensen die minder goed ter been zijn, of die geen auto hebben, of die hulp en advies nodig hebben bij lastige geld- of posthandelingen, of mensen die overdag niet thuis zijn om een pakje te ontvangen, of mensen die op het laatste moment nog een acceptgiro willen betalen - dat al die mensen zeer gediend zijn bij bereikbare dienstverlening. Dat leidt D66 tot de conclusie dat alles moet worden gedaan om een breed netwerk van dienstverleners te handhaven.


6. Ik heb dus wel begrip voor de beweegredenen van Postbank en TPG, maar tegelijkertijd vind ik het maatschappelijke resultaat onaanvaardbaar. Wat ik ook niet aanvaardbaar vind -wel in juridische zin, maar niet als het gaat om maatschappelijk verantwoord ondernemen- is dat Postbank en TPG ondanks het feit dat zij zelf terugtrekkende bewegingen maken, van de postagentschappen nog altijd exclusiviteit eisen. De postagenten mogen geen concurrerende diensten aanbieden. Ze mogen niet in zee met de Rabobank - die daarin is geinteresseerd. Niet met grote verzekeraars, die dat ook best zien zitten. Niet met post- of internetverzendhuizen, die op die manier dicht bij de klant kunnen komen. Die eis lijkt mij evenwel buitensporig.


7. Ik vind daarom dat de staatssecretaris nu echt met partijen aan tafel moet zitten - vanuit het maatschappelijk belang. Dat zij TPG en Postbank zou moeten proberen te bewegen om die exclusiviteitseis uit het contract te schrappen. Waarmee zij ruim baan geven aan zelfstandige postagenten, die dan ook zelfstandig nieuwe diensten kunnen contracteren en daarmee hun bestaan ook in de toekomst kunnen verzekeren. Om dat de ruimte te geven vind ik zouden TPG en Postbank tegelijkertijd bereid moeten zijn om hun bestaande plannen op te schorten (pas op de plaats) (de staatssecretaris moet de plannen van TPG dan ook nog niet goedkeuren), en bovendien de toegang tot het netwerk in ieder geval voor zekere tijd te garanderen (het zgn. ADL-netwerk, de kurk waarop de dienstverlening drijft). Men kan wel zeggen dat dit netwerk van Postkantoren bv is, maar ik trek op dit punt echt een vergelijking met de postbussen, die we (door amendering uit de Kamer) ook voor derden hebben opengesteld. Niet op oneigenlijke manier je monopolie beschermen of verdedigen.


8. De staatssecretaris zegt vanochtend: ik wacht op de plannen. Die plannen zijn er, zowel van de Vereniging van Postagenten als van de Stichting Behoud Lokaal Loket. Reele plannen, met daarachter ook reele partners. 9. Als dit niet op korte termijn structureel te bereiken is, dan desnoods een proef/experiment/pilot, waarin een en ander op een aantal plaatsen wordt uitgeprobeerd. Maar dat is een tweede optie. Die er overigens wel toe zou moeten leiden dat de 'pas op de plaats' langer duurt.

10. Ik reken eerlijk gezegd op een toezegging - zo niet dan plenair vervolg.

Woordvoerder postzaken
E-mail:B.Bakker@tk.parlement.nl