KPN NV

KPN MOBILE, TIM en NTT DoCoMo INTRODUCEREN GEZAMENLIJK EUROPEES PORTAAL VOOR MOBIEL INTERNET

KPN Mobile, zijn Japanse partner NTT DoCoMo en de Italiaanse mobiele operator TIM gaan zich gezamenlijk richten op de ontwikkeling en introductie van nieuwe mobiele internetdiensten op de Europese markt. De drie partijen hebben daarover vandaag, donderdag 18 januari, overeenstemming bereikt met de ondertekening van een Memorandum of Understanding (MoU).

In de joint venture worden de uitgebreide technische kennis en ervaring van de drie partijen gecombineerd. NTT DoCoMo zorgt daarbij voor de inbreng van ervaring in de ontwikkeling van i-mode-diensten, met toepassing van geavanceerde technologie en met het op de markt brengen van daarop gebaseerde diensten. KPN Mobile (met meer dan 13 miljoen abonnees in Europa) zorgt voor de inbreng van kennis met betrekking tot diensten met toegevoegde waarde en het introduceren van innovatieve producten en diensten in Nederland, Duitsland en België. TIM (met ruim 20,7 miljoen klanten in Italië en 41 miljoen klanten wereldwijd) heeft ervaring in de implementatie en exploitatie van complexe en flexibele platforms voor op de consumentenmarkt gerichte diensten, zoals prepaid-diensten en real
time-betalingsmogelijkheden. KPN en TIM hebben gezamenlijk een grondige kennis van de eisen en wensen van Europese klanten.

De diensten van de joint venture omvatten o.a. spelletjes (alleen of samen met anderen), het uitwisselen van berichten (e-mail) en beelden alsmede mobiele transacties. Maar ook kan verkeersinformatie worden opgevraagd en kan allerlei geavanceerde plaatsgebonden informatie worden verkregen over bijvoorbeeld restaurants, parkeergelegenheden, enz.

De mobiele internetdiensten worden in eerste instantie geïntroduceerd in Duitsland, Italië, Nederland en België (totaal marktbereik: 165 miljoen abonnees) waarmee een sterke basis wordt gelegd voor diensten die kunnen worden aangeboden onafhankelijk van het land waar men zich bevindt. Hier zullen nog andere Europese landen bijkomen via de diverse vestigingen van de partijen ,commerciële dienstleveringscontracten met andere operators en door middel van virtuele mobiele netwerk operators.

Hiermee wordt de eerste grote stap gezet in de richting van geavanceerde mobiele multimedia-datadiensten in Europa. Daarbij zal zoveel mogelijk worden voortgebouwd op het in Japan zo succesvolle i-mode-concept, waar deze nieuwe techniek binnen twee jaar na de introductie al meer dan 17 miljoen klanten heeft. Met een beperkt aantal fabrikanten van toestellen worden besprekingen gevoerd over de productie van toestellen die zowel voor de bestaande WAP-techniek als voor i-mode geschikt zijn. Op zijn vroegst tegen het eind van 2001 zullen toestellen worden aangeboden die voor beide technieken geschikt zijn, zodat klanten optimaal kunnen profiteren van alle mogelijkheden van mobiele internetdiensten. Dit alles past binnen de verdere ontwikkeling naar de nieuwe generatie WAP-technologie, WAP NG/WAP 2.0.

Deze overeenkomst is nauw verbonden met de initiatieven die TIM en KPN Mobile parallel aan elkaar hebben ontwikkeld in hun respectievelijke markten.

- In dit verband richt TIM zich via iTIM - interactieve TIM - met name op de ontwikkeling van interactieve datadiensten met behulp van zijn volledig geïntegreerde dienstenplatform. Daarbij wordt specifiek aandacht besteed aan online-factureringsmogelijkheden voor diensten die online worden aangeboden. De Value Added Service-diensten die het bedrijf reeds aanbiedt, zullen geleidelijk worden uitgebreid. De diensten die voortvloeien uit het vandaag ondertekende Memorandum van Understanding zullen hieraan ongetwijfeld een bijdrage leveren.

- Bovendien hebben KPN Mobile en NTT DoCoMo vandaag besloten, voortvloeiend uit de in september 2000 afgesloten MoU, om een nieuw bedrijf op te richten dat volledig is gericht op mobiele data. KPN Mobile zal in dit bedrijf zijn bestaande mobiele portalen en platforms (M-Info en E-Plus online) in Duitsland, Nederland en België onderbrengen om zo effectief tot verdere groei en ontwikkeling te komen. NTT DoCoMo zal een 25% belang nemen in de nieuwe onderneming en zal kennis en middelen beschikbaar stellen om ervoor te zorgen dat de roll-out van de geavanceerde internetdiensten snel kan plaatsvinden. KPN Mobile zal ¤ 90 miljoen investeren in de nieuwe onderneming; NTT DoCoMo ¤ 50 miljoen. De nieuwe onderneming zal ingepast worden in de afspraken zoals die bestaan tussen KPN Mobile en Bell South Corp, dat voor 22,5% deelneemt in E-Plus.

KPN Mobile
KPN Mobile N.V. is een toonaangevende mobiele telecomaanbieder in Europa en leverancier van mobiele spraak- en datadiensten. KPN Mobile is actief in Nederland, Duitsland (E-Plus), België (KPN Orange), Hongarije (Pannon), Oekraïne (UMC) en Indonesië (Telkomsel). In februari 2000 heeft KPN Mobile een aandeel van 77,5% verworven in het Duitse E-Plus, waardoor KPN Mobile een grote speler is geworden op de Europese markt. Eind december 2000 had het bedrijf rond 13 miljoen klanten.
KPN Mobile N.V. is een 85%-dochter van KPN Telecom. De overige 15% van de aandelen zijn in handen van NTT DoCoMo. KPN Mobile heeft UMTS-licenties in Duitsland en Nederland, en net als NTT DoCoMo heeft KPN Mobile een aandeel in de licentie van Hutchinson 3G in het Verenigd Koninkrijk.

NTT DoCoMo
NTT DoCoMo is de grootste mobiele telecomaanbieder van Japan met een beurswaarde van USD 171 miljard (januari 2001). Het bedrijf heeft meer dan 34 miljoen abonnees. In het boekjaar 1999 (ultimo maart 2000) behaalde het een geconsolideerde omzet van YEN 3,7 biljoen (circa USD 34,7 miljard). NTT DoCoMo werd in juli 1992 opgericht om de mobiele telecomactiviteiten van Nippon Telegraph and Telephone (NTT) over te nemen. Tot de diensten, die landelijk worden aangeboden, behoren mobiele en PHS-telefonie, semafonie, mobiele satellietcommunicatie en luchtvaarttelefonie. Het bedrijf heeft verder vestigingen in de Verenigde Staten, Frankrijk en Brazilië. In februari 1999 introduceerde NTT DoCoMo 'i-mode', een dienst voor continue internetverbinding via de mobiele telefoon. NTT DoCoMo wil in mei 2001 'derde generatie' mobiele communicatiesystemen op basis van Wideband CDMA (W-CDMA) op de markt brengen.

TIM Telecom Italia Mobile
TIM heeft wereldwijd 41 miljoen klanten en is actief in Europa, het Middellandse-Zeegebied en Zuid-Amerika. De desbetreffende landen zijn Oostenrijk, Frankrijk, Griekenland, Tsjechië, Servië, Spanje, Turkije, Bolivia, Argentinië, Brazilië, Chili, Peru en Venezuela. De omzet bedroeg in 1999 EUR 7.450 miljoen.
TIM biedt niet alleen spraakcommunicatie, maar ook een totaalpakket aan communicatiemogelijkheden via i-TIM - het interactieve dienstenplatform dat een geïntegreerde oplossing biedt met onder meer WAP, SIM tool-kit-technologie, spraakinformatie en alle UNI.TIM-toepassingen in hun meest geavanceerde vorm.
TIM heeft drie UMTS-licenties: in Italië, Spanje en Oostenrijk.


Noot voor de redacties:
KPN, TIM en NTT DoCoMo nodigen u graag uit voor een persconferentie hedenochtend 10.00 uur in het Telehouse aan de La Guardiaweg 5 te Amsterdam.


Noot voor de redactie (