Vendex KBB NV

Amsterdam, 18 januari 2001

Lingerieketen nu actief in zes landen; Europese expansie krijgt vorm

Hunkemöller naar Frankrijk en Denemarken

De succesvolle lingerieketen Hunkemöller, onderdeel van Koninklijke Vendex KBB, breidt zijn werkterrein uit naar Frankrijk en Denemarken. In Frankrijk maakt de formule zijn entree door de opening van een viertal winkels in Calais, Douai, Lens en in het Parijse winkelcentrum Rosney-2. In Denemarken gaat Hunkemöller van start met elf vestigingen onder meer in Kopenhagen. Deze winkels heeft Hunkemöller verkregen door de overname van het Deense familiebedrijf Darling Cherie A/S (omzet circa NLG 10 miljoen; bijna 60 medewerkers). De expansie past in de concernstrategie om Hunkemöller uit te bouwen tot een formule met Europese spreiding.

Hunkemöller is op dit moment actief in Nederland, België, Luxemburg en Duitsland, met in totaal 236 winkels. In de Benelux is de onderneming marktleider. Door de introductie van de formule in Frankrijk en Denemarken is Hunkemöller aanwezig in zes landen en zijn de voorwaarden gecreëerd voor een snelle groei tot een echt Europese speler.

De uitbreiding naar Frankrijk en Denemarken is een logische stap in de ontwikkeling die Hunkemöller de afgelopen jaren heeft doorgemaakt en is in organisatorisch en logistiek opzicht eenvoudig in te passen. De nieuwe activiteiten in Frankrijk sluiten geografisch goed aan op de activiteiten van Hunkemöller in het Franstalige België. De doorbraak naar Denemarken ligt in het verlengde van de expansie in Noord Duitsland, waar Hunkemöller zich na Hamburg (5 vestigingen) ook in Kiel gaat vestigen.

In Frankrijk begint Hunkemöller met vier verschillend gesitueerde winkels om het concept optimaal te kunnen afstemmen op de Franse markt. Bij gebleken succes wil de onderneming binnen enkele jaren groeien tot minstens 150 vestigingen. In Denemarken ziet Hunkemöller ruimte voor circa 25 vestigingen in de belangrijkste steden en winkelcentra. Van de elf winkels die in Denemarken van Darling Cherie zijn overgenomen, zullen acht direct worden omgebouwd tot het Hunkemöller-concept. Drie vestigingen zullen worden verplaatst naar een andere locatie. De ombouw zal voor media april gereed zijn.

In zowel Frankrijk als Denemarken wordt de formule vrijwel ongewijzigd geïntroduceerd. Denemarken is wat maatvoering en smaak betreft praktisch vergelijkbaar met Nederland. In Frankrijk zal het assortiment vooralsnog beperkt worden uitgebreid en aangepast aan de specifieke Franse smaak en maatvoering. Overigens zijn in Frankrijk de bestedingen aan lingerie per consument de hoogste in Europa.

Hunkemöller is al ruim 110 jaar dé lingeriespeciaalzaak voor vrouwen en inmiddels veel meer dan alleen een winkel. Het is een merk dat door jarenlange ervaring een eigen gezicht heeft gekregen. Het hele productieproces, van ontwerp tot verkoop, heeft Hunkemöller zelf in handen, waardoor perfect op de wensen van vrouwen wordt ingespeeld.

De winkels van Hunkemöller hebben een open karakter met behoud van intimiteit, waarin vakkundige verkoopsters de klant in een vertrouwelijke sfeer informeren en adviseren. De winkels bevinden zich op A1-locaties in verzorgingsgebieden vanaf 40.000 inwoners.

Hunkemöller is marktleider in de Benelux en sterk expanderend in Duitsland. In Nederland zijn 118 vestigingen, waarvan 34 worden geëxploiteerd door aangesloten ondernemers. In België en Luxemburg heeft de formule 66 winkels en in Duitsland 51.

Koninklijke Vendex KBB N.V. is de leidende non-foodretailer in Nederland en is met diverse winkelformules ook actief in België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten. Tot de onderneming behoren zevenentwintig bekende
formules in de sectoren warenhuizen en speciaalzaken. Over het boekjaar 1999/2000 (per 31 januari) behaalde Vendex KBB een netto-omzet van f 9,7 miljard, een bedrijfsresultaat van meer dan f 500 miljoen en een nettowinst van ruim f 300 miljoen. Het gezamenlijke aantal winkels bedraagt circa 2600 en het aantal medewerkers ruim 54 duizend.

Public relations
P. van Bakkum,
tel. 020 - 5490 432