Amsterdam, 18 januari 2001
Lingerieketen nu actief in zes landen; Europese expansie krijgt vorm
Hunkemöller naar Frankrijk en Denemarken
De succesvolle lingerieketen Hunkemöller, onderdeel van Koninklijke Vendex
KBB, breidt zijn werkterrein uit naar Frankrijk en Denemarken. In Frankrijk
maakt de formule zijn entree door de opening van een viertal winkels in
Calais, Douai, Lens en in het Parijse winkelcentrum Rosney-2. In Denemarken
gaat Hunkemöller van start met elf vestigingen onder meer in Kopenhagen.
Deze winkels heeft Hunkemöller verkregen door de overname van het Deense
familiebedrijf Darling Cherie A/S (omzet circa NLG 10 miljoen; bijna 60
medewerkers). De expansie past in de concernstrategie om Hunkemöller uit te
bouwen tot een formule met Europese spreiding.
Hunkemöller is op dit moment actief in Nederland, België, Luxemburg en
Duitsland, met in totaal 236 winkels. In de Benelux is de onderneming
marktleider. Door de introductie van de formule in Frankrijk en Denemarken
is Hunkemöller aanwezig in zes landen en zijn de voorwaarden gecreëerd voor
een snelle groei tot een echt Europese speler.
De uitbreiding naar Frankrijk en Denemarken is een logische stap in de
ontwikkeling die Hunkemöller de afgelopen jaren heeft doorgemaakt en is in
organisatorisch en logistiek opzicht eenvoudig in te passen. De nieuwe
activiteiten in Frankrijk sluiten geografisch goed aan op de activiteiten
van Hunkemöller in het Franstalige België. De doorbraak naar Denemarken ligt
in het verlengde van de expansie in Noord Duitsland, waar Hunkemöller zich
na Hamburg (5 vestigingen) ook in Kiel gaat vestigen.
In Frankrijk begint Hunkemöller met vier verschillend gesitueerde winkels om
het concept optimaal te kunnen afstemmen op de Franse markt. Bij gebleken
succes wil de onderneming binnen enkele jaren groeien tot minstens 150
vestigingen. In Denemarken ziet Hunkemöller ruimte voor circa 25 vestigingen
in de belangrijkste steden en winkelcentra. Van de elf winkels die in
Denemarken van Darling Cherie zijn overgenomen, zullen acht direct worden
omgebouwd tot het Hunkemöller-concept. Drie vestigingen zullen worden
verplaatst naar een andere locatie. De ombouw zal voor media april gereed
zijn.
In zowel Frankrijk als Denemarken wordt de formule vrijwel ongewijzigd
geïntroduceerd. Denemarken is wat maatvoering en smaak betreft praktisch
vergelijkbaar met Nederland. In Frankrijk zal het assortiment vooralsnog
beperkt worden uitgebreid en aangepast aan de specifieke Franse smaak en
maatvoering. Overigens zijn in Frankrijk de bestedingen aan lingerie per
consument de hoogste in Europa.
Hunkemöller is al ruim 110 jaar dé lingeriespeciaalzaak voor vrouwen en
inmiddels veel meer dan alleen een winkel. Het is een merk dat door
jarenlange ervaring een eigen gezicht heeft gekregen. Het hele
productieproces, van ontwerp tot verkoop, heeft Hunkemöller zelf in handen,
waardoor perfect op de wensen van vrouwen wordt ingespeeld.
De winkels van Hunkemöller hebben een open karakter met behoud van
intimiteit, waarin vakkundige verkoopsters de klant in een vertrouwelijke
sfeer informeren en adviseren. De winkels bevinden zich op A1-locaties in
verzorgingsgebieden vanaf 40.000 inwoners.
Hunkemöller is marktleider in de Benelux en sterk expanderend in Duitsland.
In Nederland zijn 118 vestigingen, waarvan 34 worden geëxploiteerd door
aangesloten ondernemers. In België en Luxemburg heeft de formule 66 winkels
en in Duitsland 51.
Koninklijke Vendex KBB N.V. is de leidende non-foodretailer in Nederland en
is met diverse winkelformules ook actief in België, Luxemburg, Duitsland,
Frankrijk en de Verenigde Staten. Tot de onderneming behoren zevenentwintig
bekende
formules in de sectoren warenhuizen en speciaalzaken. Over het boekjaar
1999/2000 (per 31 januari) behaalde Vendex KBB een netto-omzet van f 9,7
miljard, een bedrijfsresultaat van meer dan f 500 miljoen en een nettowinst
van ruim f 300 miljoen. Het gezamenlijke aantal winkels bedraagt circa 2600
en het aantal medewerkers ruim 54 duizend.
Public relations
P. van Bakkum,
tel. 020 - 5490 432