Ministerie van Financien

Titel: GEANNOTEERDE AGENDA ECOFIN NAAR KAMER



Persberichtnr. 01/004 Den Haag 5 januari 2001

GEANNOTEERDE AGENDA ECOFIN NAAR KAMER

Minister Zalm van Financien heeft vandaag de geannoteerde agenda van de eurogroep en de ecofin van 18 en 19 januari as. naar de Kamer gezonden. Hieronder volgt de letterlijke tekst van deze agenda.

Geannoteerde agenda Eurogroep 18 januari 2001

Zoals te doen gebruikelijk zullen aan de orde komen de wisselkoerssituatie en de economische situatie in de eurozone. Verder zal er tijdens deze eerste Eurogroep vergadering onder Belgisch Voorzitterschap gesproken worden over de vraag welke onderwerpen de komende periode de aandacht krijgen. Tijdens het Franse Voorzitterschap is er in de vergaderingen reeds meer nadruk komen te liggen op structurele onderwerpen. In het komende jaar zal onder Belgisch Voorzitterschap deze ingezette lijn worden doorgetrokken. Het Belgische Voorzitterschap stelt voor om onder meer te spreken over de ontwikkelingen op de financiële markten, de voorbereiding van de invoering van de chartale euro en meer naar structurele onderwerpen te kijken. Het blijft wenselijk om ook meer horizontaal naar structurele thema's, zoals vergrijzing en belastinghervormingen, te kijken. Het Voorzitterschap noemt ook onderwerpen als de stabiliteitsprogramma's en de globale richtsnoeren. Hiervoor geldt dat duidelijk moet blijven dat de echte behandeling in de Ecofin Raad plaatsvindt.

Ook zal worden stilgestaan bij de praktische aspecten van de euro-introductie. De Commissie rapporteert voor iedere bijeenkomst van de Eurogroep, mede op basis van door de lidstaten verstrekte informatie, over de voorbereiding op de euroconversie. De rapportage gaat in op diverse activiteiten (voorlichting, voorbereiding van bedrijven, dubbel prijzen, wetgeving) die door lidstaten worden ondernomen om zich op de euro-conversie voor te bereiden.

Tenslotte zal er waarschijnlijk worden teruggeblikt op de uitkomsten van de Europese Raad van Nice met betrekking tot de EMU-onderwerpen. Daarnaast zal er tijdens de Eurogroep van 18 januari mogelijk gesproken worden over de invulling van de toekomstige dialoog met de kandidaat-lidstaten. Dit was een van de onderwerpen waarover de Ecofin Raad aan de Europese Raad van Nice heeft gerapporteerd.

Geannoteerde agenda Ecofin Raad 19 januari 2001

Werkprogramma's van het Voorzitterschap en de Commissie

aard bespreking: presentatie door het voorzitterschap gevolgd door openbaar debat

Tijdens deze eerste Ecofin Raad onder Zweeds Voorzitterschap zal zoals gebruikelijk een presentatie plaatsvinden van het werkprogramma van het Voorzitterschap, gevolgd door een openbaar debat. Tevens zal worden besproken het werkprogramma van de Commissie. Dit werd nog niet ontvangen.

Het Zweedse voorzitterschap is voornemens met betrekking tot economische beleidscoördinatie meer aandacht te besteden aan toename van de werkgelegenheid en aan de houdbaarheid van de openbare financiën in het licht van de vergrijzing. Deze thema's zullen tevens centraal staan tijdens de voorjaarstop in Stockholm.

Daarnaast zal het Voorzitterschap aandacht besteden aan de totstandkoming van een interne markt voor financiële diensten, middels de implementatie van het Actieplan Financiële Diensten.

Op belastingterrein zal het Voorzitterschap samen met de Commissie de discussie met derde landen starten over de belasting van spaartegoeden. Parallel hieraan zal in de Gedragscodegroep de discussie over schadelijke belastingconcurrentie worden voortgezet.

Verder zal er aandacht zijn verbetering van financieel beheer, controle en fraudebestrijding, voor de invoering van de euro en voor de uitbreiding van de Europese Unie.

Belastingen


- accijns op minerale oliën

aard van de bespreking: politiek akkoord

De structuurrichtlijn accijns minerale oliën biedt de mogelijkheid dat lidstaten - na daartoe verkregen goedkeuring van de Raad (unanimiteit) - mogen afwijken van de principes neergelegd in die richtlijn. In het algemeen betreft dit het mogen toepassen van een afwijkend accijnstarief voor bijzondere brandstoffen of voor bijzondere toepassingen. In het verleden is een groot aantal derogaties verleend, deels jaarlijks te verlengen, deels "eeuwigdurend". Door een aantal lidstaten, waaronder Nederland, zijn voorstellen ingediend voor nieuwe derogaties.

Daarnaast heeft de Commissie met betrekking tot in het verleden verleende derogaties een wijziging van de systematiek voorgesteld. Het thans voorliggende voorstel is een nog door het Franse Voorzitterschap opgesteld compromisvoorstel, waarover in december 2000 geen overeenstemming kon worden bereikt. Het gaat er overeenkomstig het oorspronkelijke Commissievoorstel vanuit dat de eeuwigdurende derogaties worden afgeschaft; alle derogaties worden voor een periode van zes jaar verleend en kunnen - voor zover nodig - daarna worden verlengd. Uitzondering op deze algemene regel vormen de Nederlandse teruggaafregeling paarse dieselolie (voor zware vrachtauto's) en de vergelijkbare teruggaafregelingen in andere lidstaten. Deze derogaties worden voor een periode van twee jaar verleend en kunnen volgens het thans voorliggende voorstel daarna worden verlengd.


- (eventueel) wijzigingsvoorstel wederzijdse bijstand inzake de invordering van schuldvorderingen

aard van de bespreking: Politiek akkoord. Omdat het vergaderdocument nog niet bekend is, is de precieze inhoud daarvan nog niet duidelijk.

De werkingssfeer van de richtlijn ziet op wederzijdse bijstand bij invordering van douanerechten, landbouwheffingen (alsmede schuldvorderingen in verband met het Europees landbouwbeleid), omzetbelasting, en (geharmoniseerde) accijnzen. Het wijzigingsvoorstel ziet op de uitbreiding tot belastingen op inkomen en vermogen.

Het wijzigingsvoorstel van de Commissie heeft als rechtsgrondslag artikel 95 EG-verdrag, dat besluitvorming met gekwalificeerde meerderheid voorstelt. Veel lidstaten zijn van mening dat de juiste rechtsbasis de artikelen 93 en 94 EG-verdrag zijn, dat besluitvorming met unanimiteit inhoudt. De redenering van deze lidstaten is dat in lid 2 van artikel 95 staat dat dit artikel niet kan worden gekozen voor 'fiscale bepalingen', en dat het wijzigingsvoorstel ziet op fiscale bepalingen.

Het Franse Voorzitterschap stelde voor de artikelen 93, 94 en 95 EG-verdrag als rechtsbasis te nemen, om zo het heikele punt te omzeilen. Alleen een kleine lidstaat heeft aangegeven slechts met het wijzigingsvoorstel in te stemmen als de rechtsbasis de artikelen 93 en 94 zouden zijn. Op dit moment is nog onduidelijk wat het Zweedse Voorzitterschap zal voorstellen.

Ten aanzien van de wijzigingen van de reikwijdte heeft alleen dezelfde kleine lidstaat nog problemen, aangezien deze lidstaat bezwaren heeft tegen de uitbreiding naar de assurantiebelasting.

Rapport betreffende de openbare financiën

document: Commissie rapport over bijdrage overheidsfinanciën aan groei en werkgelegenheid COM(2000) 846 def.

aard bespreking: oriënterend debat

De Ecofin Raad zal ten behoeve van de komende vergadering van de Europese Raad in Stockholm (maart 2001) een rapport opstellen over de bijdrage van de overheidsfinanciën aan groei en werkgelegenheid (inclusief houdbaarheid overheidsfinanciën). Tijdens de Ecofin Raad van 19 januari 2001 zal het oriënterende debat over dit thema, dat is gestart tijdens de Ecofin Raad van 7 november, worden voortgezet aan de hand van een Commissie mededeling.

Uitvoering van het Stabiliteits- en Groeipact

Tijdens de Ecofin Raad zal het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Ierland worden besproken, alsook het geactualiseerde convergentieprogramma van Zweden.

a) Geactualiseerd stabiliteitsprogramma Ierland

document: Geactualiseerd stabiliteitsprogramma Ierland

aard bespreking: vaststelling van Raadsopinie

De economische groei in 2000 is met 10,7% BBP uitzonderlijk hoog uitgevallen. Het stabiliteitsprogramma voorziet een afzwakking van de sterke groei van de afgelopen jaren in lijn met de verwachtingen van de Commissie en OESO. De economische groei blijft evenwel ruim boven het EMU gemiddelde. Volgens het programma zal de huidige hoge inflatie (5,5% in 2000) geleidelijk dalen tot 2,5% in 2003. De begroting zal over de duur van het programma een ruim overschot blijven vertonen (gemiddeld 4,2%). De staatsschuld zal hierdoor verder afnemen, tot 24% van het BBP in 2003. De lage staatsschuld en het feit dat de overheid een pensioenfonds heeft ingesteld bieden een goede uitgangssituatie voor de lange termijn houdbaarheid van de overheidsfinanciën. De Commissie vermeldt dat Ierland met deze overschotten de komende jaren volledig voldoet aan het Stabiliteits- en Groeipact. Wel merkt de Commissie op dat de begroting voor 2001 verruimend is, hetgeen moeilijk te rijmen valt met de afspraak uit de Globale Richtsnoeren om het budgettaire beleid in te zetten om de economie te stabiliseren.

b) Geactualiseerd convergentieprogramma Zweden

document: Geactualiseerd convergentieprogramma Zweden

aard bespreking: vaststelling van Raadsopinie

De Zweedse economie maakt nu al enige jaren een gezonde economische ontwikkeling door. De groeicijfers uit het programma sporen met de verwachtingen van de Commissie en OESO. Voor 2002 en 2003 wordt uitgegaan van een behoedzame groei van 2,0% wat volgens het Zweedse programma overeenkomt met de lange termijn trendgroei. De inflatie behoort met 1,3% in 2000 tot de laagste in de Europese Unie. De Commissie verwacht een lichte oploop tot 1,9% in 2002.

Het begrotingsbeleid blijft gericht op een overschot van 2% BBP gemiddeld over de conjunctuurcyclus. Voor 2001 is de doelstelling een surplus van 2,5% BBP. Voor de jaren 2002 en 2003 wordt een overschot verwacht dat ruim boven de doelstelling van 2% BBP ligt. Positief is dat in het programma in een aparte paragraaf wordt ingegaan op de houdbaarheid van de overheidsfinanciën. Volgens de Commissie voldoet het programma aan de vereisten van het Stabiliteits- en Groeipact en aan de aanbevelingen in de Globale Richtsnoeren.

EMU-statistieken

aard bespreking: aanneming van voortgangsverslag

Op 29 september 2000 heeft de Ecofin Raad een actieplan aangenomen waarin is aangegeven welke activiteiten door de lidstaten moeten worden verricht om de informatievoorziening inzake EMU statistieken over zaken als nationale rekeningen, openbare financiën en de arbeidsmarkt te versnellen. Tijdens de vergadering van 19 januari zal de Ecofin Raad de voortgang bespreken op basis van een voortgangsverslag. Op het moment van schrijven is dit verslag nog niet beschikbaar.

Woordvoerder drs. F.F.M. Kemperman


-o-