Titel: GEANNOTEERDE AGENDA ECOFIN NAAR KAMER
Persberichtnr. 01/004 Den Haag 5 januari 2001
GEANNOTEERDE AGENDA ECOFIN NAAR KAMER
Minister Zalm van Financien heeft vandaag de geannoteerde agenda van de
eurogroep en de ecofin van 18 en 19 januari as. naar de Kamer gezonden.
Hieronder volgt de letterlijke tekst van deze agenda.
Geannoteerde agenda Eurogroep 18 januari 2001
Zoals te doen gebruikelijk zullen aan de orde komen de wisselkoerssituatie
en de economische situatie in de eurozone. Verder zal er tijdens deze eerste
Eurogroep vergadering onder Belgisch Voorzitterschap gesproken worden over
de vraag welke onderwerpen de komende periode de aandacht krijgen. Tijdens
het Franse Voorzitterschap is er in de vergaderingen reeds meer nadruk komen
te liggen op structurele onderwerpen. In het komende jaar zal onder Belgisch
Voorzitterschap deze ingezette lijn worden doorgetrokken. Het Belgische
Voorzitterschap stelt voor om onder meer te spreken over de ontwikkelingen
op de financiële markten, de voorbereiding van de invoering van de chartale
euro en meer naar structurele onderwerpen te kijken. Het blijft wenselijk om
ook meer horizontaal naar structurele thema's, zoals vergrijzing en
belastinghervormingen, te kijken. Het Voorzitterschap noemt ook onderwerpen
als de stabiliteitsprogramma's en de globale richtsnoeren. Hiervoor geldt
dat duidelijk moet blijven dat de echte behandeling in de Ecofin Raad
plaatsvindt.
Ook zal worden stilgestaan bij de praktische aspecten van de
euro-introductie. De Commissie rapporteert voor iedere bijeenkomst van de
Eurogroep, mede op basis van door de lidstaten verstrekte informatie, over
de voorbereiding op de euroconversie. De rapportage gaat in op diverse
activiteiten (voorlichting, voorbereiding van bedrijven, dubbel prijzen,
wetgeving) die door lidstaten worden ondernomen om zich op de euro-conversie
voor te bereiden.
Tenslotte zal er waarschijnlijk worden teruggeblikt op de uitkomsten van de
Europese Raad van Nice met betrekking tot de EMU-onderwerpen. Daarnaast zal
er tijdens de Eurogroep van 18 januari mogelijk gesproken worden over de
invulling van de toekomstige dialoog met de kandidaat-lidstaten. Dit was een
van de onderwerpen waarover de Ecofin Raad aan de Europese Raad van Nice
heeft gerapporteerd.
Geannoteerde agenda Ecofin Raad 19 januari 2001
Werkprogramma's van het Voorzitterschap en de Commissie
aard bespreking: presentatie door het voorzitterschap gevolgd door openbaar
debat
Tijdens deze eerste Ecofin Raad onder Zweeds Voorzitterschap zal zoals
gebruikelijk een presentatie plaatsvinden van het werkprogramma van het
Voorzitterschap, gevolgd door een openbaar debat. Tevens zal worden
besproken het werkprogramma van de Commissie. Dit werd nog niet ontvangen.
Het Zweedse voorzitterschap is voornemens met betrekking tot economische
beleidscoördinatie meer aandacht te besteden aan toename van de
werkgelegenheid en aan de houdbaarheid van de openbare financiën in het
licht van de vergrijzing. Deze thema's zullen tevens centraal staan tijdens
de voorjaarstop in Stockholm.
Daarnaast zal het Voorzitterschap aandacht besteden aan de totstandkoming
van een interne markt voor financiële diensten, middels de implementatie van
het Actieplan Financiële Diensten.
Op belastingterrein zal het Voorzitterschap samen met de Commissie de
discussie met derde landen starten over de belasting van spaartegoeden.
Parallel hieraan zal in de Gedragscodegroep de discussie over schadelijke
belastingconcurrentie worden voortgezet.
Verder zal er aandacht zijn verbetering van financieel beheer, controle en
fraudebestrijding, voor de invoering van de euro en voor de uitbreiding van
de Europese Unie.
Belastingen
- accijns op minerale oliën
aard van de bespreking: politiek akkoord
De structuurrichtlijn accijns minerale oliën biedt de mogelijkheid dat
lidstaten - na daartoe verkregen goedkeuring van de Raad (unanimiteit) -
mogen afwijken van de principes neergelegd in die richtlijn. In het algemeen
betreft dit het mogen toepassen van een afwijkend accijnstarief voor
bijzondere brandstoffen of voor bijzondere toepassingen. In het verleden is
een groot aantal derogaties verleend, deels jaarlijks te verlengen, deels
"eeuwigdurend". Door een aantal lidstaten, waaronder Nederland, zijn
voorstellen ingediend voor nieuwe derogaties.
Daarnaast heeft de Commissie met betrekking tot in het verleden verleende
derogaties een wijziging van de systematiek voorgesteld. Het thans
voorliggende voorstel is een nog door het Franse Voorzitterschap opgesteld
compromisvoorstel, waarover in december 2000 geen overeenstemming kon worden
bereikt. Het gaat er overeenkomstig het oorspronkelijke Commissievoorstel
vanuit dat de eeuwigdurende derogaties worden afgeschaft; alle derogaties
worden voor een periode van zes jaar verleend en kunnen - voor zover nodig -
daarna worden verlengd. Uitzondering op deze algemene regel vormen de
Nederlandse teruggaafregeling paarse dieselolie (voor zware vrachtauto's) en
de vergelijkbare teruggaafregelingen in andere lidstaten. Deze derogaties
worden voor een periode van twee jaar verleend en kunnen volgens het thans
voorliggende voorstel daarna worden verlengd.
- (eventueel) wijzigingsvoorstel wederzijdse bijstand inzake de invordering
van schuldvorderingen
aard van de bespreking: Politiek akkoord. Omdat het vergaderdocument nog
niet bekend is, is de precieze inhoud daarvan nog niet duidelijk.
De werkingssfeer van de richtlijn ziet op wederzijdse bijstand bij
invordering van douanerechten, landbouwheffingen (alsmede schuldvorderingen
in verband met het Europees landbouwbeleid), omzetbelasting, en
(geharmoniseerde) accijnzen. Het wijzigingsvoorstel ziet op de uitbreiding
tot belastingen op inkomen en vermogen.
Het wijzigingsvoorstel van de Commissie heeft als rechtsgrondslag artikel 95
EG-verdrag, dat besluitvorming met gekwalificeerde meerderheid voorstelt.
Veel lidstaten zijn van mening dat de juiste rechtsbasis de artikelen 93 en
94 EG-verdrag zijn, dat besluitvorming met unanimiteit inhoudt. De
redenering van deze lidstaten is dat in lid 2 van artikel 95 staat dat dit
artikel niet kan worden gekozen voor 'fiscale bepalingen', en dat het
wijzigingsvoorstel ziet op fiscale bepalingen.
Het Franse Voorzitterschap stelde voor de artikelen 93, 94 en 95 EG-verdrag
als rechtsbasis te nemen, om zo het heikele punt te omzeilen. Alleen een
kleine lidstaat heeft aangegeven slechts met het wijzigingsvoorstel in te
stemmen als de rechtsbasis de artikelen 93 en 94 zouden zijn. Op dit moment
is nog onduidelijk wat het Zweedse Voorzitterschap zal voorstellen.
Ten aanzien van de wijzigingen van de reikwijdte heeft alleen dezelfde
kleine lidstaat nog problemen, aangezien deze lidstaat bezwaren heeft tegen
de uitbreiding naar de assurantiebelasting.
Rapport betreffende de openbare financiën
document: Commissie rapport over bijdrage overheidsfinanciën aan groei en
werkgelegenheid COM(2000) 846 def.
aard bespreking: oriënterend debat
De Ecofin Raad zal ten behoeve van de komende vergadering van de Europese
Raad in Stockholm (maart 2001) een rapport opstellen over de bijdrage van de
overheidsfinanciën aan groei en werkgelegenheid (inclusief houdbaarheid
overheidsfinanciën). Tijdens de Ecofin Raad van 19 januari 2001 zal het
oriënterende debat over dit thema, dat is gestart tijdens de Ecofin Raad van
7 november, worden voortgezet aan de hand van een Commissie mededeling.
Uitvoering van het Stabiliteits- en Groeipact
Tijdens de Ecofin Raad zal het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van
Ierland worden besproken, alsook het geactualiseerde convergentieprogramma
van Zweden.
a) Geactualiseerd stabiliteitsprogramma Ierland
document: Geactualiseerd stabiliteitsprogramma Ierland
aard bespreking: vaststelling van Raadsopinie
De economische groei in 2000 is met 10,7% BBP uitzonderlijk hoog
uitgevallen. Het stabiliteitsprogramma voorziet een afzwakking van de sterke
groei van de afgelopen jaren in lijn met de verwachtingen van de Commissie
en OESO. De economische groei blijft evenwel ruim boven het EMU gemiddelde.
Volgens het programma zal de huidige hoge inflatie (5,5% in 2000)
geleidelijk dalen tot 2,5% in 2003. De begroting zal over de duur van het
programma een ruim overschot blijven vertonen (gemiddeld 4,2%). De
staatsschuld zal hierdoor verder afnemen, tot 24% van het BBP in 2003. De
lage staatsschuld en het feit dat de overheid een pensioenfonds heeft
ingesteld bieden een goede uitgangssituatie voor de lange termijn
houdbaarheid van de overheidsfinanciën. De Commissie vermeldt dat Ierland
met deze overschotten de komende jaren volledig voldoet aan het
Stabiliteits- en Groeipact. Wel merkt de Commissie op dat de begroting voor
2001 verruimend is, hetgeen moeilijk te rijmen valt met de afspraak uit de
Globale Richtsnoeren om het budgettaire beleid in te zetten om de economie
te stabiliseren.
b) Geactualiseerd convergentieprogramma Zweden
document: Geactualiseerd convergentieprogramma Zweden
aard bespreking: vaststelling van Raadsopinie
De Zweedse economie maakt nu al enige jaren een gezonde economische
ontwikkeling door. De groeicijfers uit het programma sporen met de
verwachtingen van de Commissie en OESO. Voor 2002 en 2003 wordt uitgegaan
van een behoedzame groei van 2,0% wat volgens het Zweedse programma
overeenkomt met de lange termijn trendgroei. De inflatie behoort met 1,3% in
2000 tot de laagste in de Europese Unie. De Commissie verwacht een lichte
oploop tot 1,9% in 2002.
Het begrotingsbeleid blijft gericht op een overschot van 2% BBP gemiddeld
over de conjunctuurcyclus. Voor 2001 is de doelstelling een surplus van 2,5%
BBP. Voor de jaren 2002 en 2003 wordt een overschot verwacht dat ruim boven
de doelstelling van 2% BBP ligt. Positief is dat in het programma in een
aparte paragraaf wordt ingegaan op de houdbaarheid van de
overheidsfinanciën. Volgens de Commissie voldoet het programma aan de
vereisten van het Stabiliteits- en Groeipact en aan de aanbevelingen in de
Globale Richtsnoeren.
EMU-statistieken
aard bespreking: aanneming van voortgangsverslag
Op 29 september 2000 heeft de Ecofin Raad een actieplan aangenomen waarin is
aangegeven welke activiteiten door de lidstaten moeten worden verricht om de
informatievoorziening inzake EMU statistieken over zaken als nationale
rekeningen, openbare financiën en de arbeidsmarkt te versnellen. Tijdens de
vergadering van 19 januari zal de Ecofin Raad de voortgang bespreken op
basis van een voortgangsverslag. Op het moment van schrijven is dit verslag
nog niet beschikbaar.
Woordvoerder drs. F.F.M. Kemperman
-o-