Dienst weg- en waterbouwkunde
Rijkswaterstaat zoekt partners voor energiek wegdek
Rijkswaterstaat(RWS)start deze maand met het project Energiek Wegdek. RWS nodigt bedrijven en consortia uit om innovatieve ideeën in te sturen die energiewinning en (snel)wegen met elkaar combineren. Belangrijkste doel is zoveel mogelijk duurzame energie uit één kilometer snelweg. Een of meer van deze ideeën zullen in het najaar worden uitgevoerd op een nader te bepalen locatie. Op 19 januari organiseert RWS een informatiebijeenkomst over het project.
Energiek Wegdek is een nieuw proefproject binnen het
innovatieprogramma Wegen naar de Toekomst en het thema Wegdek van de
Toekomst. Met dit project wil RWS een impuls geven aan de ontwikkeling
van duurzame technieken en toepassingen die de wegen uiteindelijk
schoner moeten maken.
Actueel
Energiewinning via infrastructuur is een actueel thema. Het past in de
politieke doelstelling dat in 2010 10% van het totale energieverbruik
wordt geleverd door duurzame energiebronnen. Zo wordt in het nieuwe
Nationaal Verkeer- en Vervoerplan (NVVP) van het Ministerie van
Verkeer en Waterstaat aandacht besteed aan de ervaringen van RWS met
infrastructuur en zonnecollectorenergie.
Daarnaast geeft het project invulling aan de NVVP-doelstelling de
ruimte die door infrastructuur in beslag wordt genomen beter te
benutten.
Zowel bij overheid en bedrijfsleven zijn er op dit moment nogal wat
initiatieven om energiewinning te combineren met snelwegen, maar er is
behoefte aan een complete en samenhangende verkenning van de
mogelijkheden. Wegen naar de Toekomst wil daar een bijdrage aan
leveren.
Energiebehoefte groeit
Robin Jutte, trekker van de pilot Energiek Wegdek: 'In het perspectief
dat het themateam Wegdek van de Toekomst heeft geformuleerd voor het
jaar 2030, gaan we ervan uit dat snelwegen meer en meer in hun eigen
energiebehoefte voorzien. De snelweg wordt een gesloten, en daarmee
energie- en emissiearm systeem. Met minder schadelijke uitstoot, dus
beter voor het milieu. We zullen meer gebruik gaan maken van duurzame
energie. Tegelijkertijd wordt de energiebehoefte groter, door
bijvoorbeeld de toename van installaties rond de snelwegen. Denk
hierbij aan alle verkeersgeleiding, intelligente markeringssystemen en
allerhande communicatiesystemen.'
Eerste stap
De pilot Energiek Wegdek is een stap in de richting van de energie- en
emissiearme weg. Om alle mogelijkheden op een rijtje te krijgen heeft
het Energie Centrum Nederland (ECN) in Petten een overzicht gemaakt
van alle mogelijke technieken om energie te winnen. Daarbij zijn ook
de bijbehorende rendementen in kaart gebracht.
De komende weken nodigt Rijkswaterstaat marktpartijen uit zich te
buigen over de vraag hoe uit één kilometer snelweg een maximale
hoeveelheid duurzame energie kan worden gewonnen. Een zorgvuldige
kosten-batenafweging en haalbaarheidsverkenningen zijn hierbij een
belangrijk onderdeel. Eind van dit jaar hoopt Rijkswaterstaat een of
meer invullingen van het Energieke Wegdek als proef te hebben
gerealiseerd. Die moeten duidelijk maken wat de toekomstmogelijkheden
zijn van een dergelijk wegdek. Bij het slagen hiervan verwacht RWS een
stimulans voor markt en overheid om de ideeën verder uit te werken.
Noot voor de redactie
Voor algemene informatie over het pilotproject Energiek Wegdek kunt u
contact opnemen met: Karen de Boer, communicatieadviseur Dienst Weg-
en Waterbouwkunde, telefoon: (015) 2518524