Dienst weg- en waterbouwkunde

Rijkswaterstaat zoekt partners voor energiek wegdek

Rijkswaterstaat(RWS)start deze maand met het project Energiek Wegdek. RWS nodigt bedrijven en consortia uit om innovatieve ideeën in te sturen die energiewinning en (snel)wegen met elkaar combineren. Belangrijkste doel is zoveel mogelijk duurzame energie uit één kilometer snelweg. Een of meer van deze ideeën zullen in het najaar worden uitgevoerd op een nader te bepalen locatie. Op 19 januari organiseert RWS een informatiebijeenkomst over het project.

Energiek Wegdek is een nieuw proefproject binnen het innovatieprogramma Wegen naar de Toekomst en het thema Wegdek van de Toekomst. Met dit project wil RWS een impuls geven aan de ontwikkeling van duurzame technieken en toepassingen die de wegen uiteindelijk schoner moeten maken.

Actueel
Energiewinning via infrastructuur is een actueel thema. Het past in de politieke doelstelling dat in 2010 10% van het totale energieverbruik wordt geleverd door duurzame energiebronnen. Zo wordt in het nieuwe Nationaal Verkeer- en Vervoerplan (NVVP) van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat aandacht besteed aan de ervaringen van RWS met infrastructuur en zonnecollectorenergie.
Daarnaast geeft het project invulling aan de NVVP-doelstelling de ruimte die door infrastructuur in beslag wordt genomen beter te benutten.
Zowel bij overheid en bedrijfsleven zijn er op dit moment nogal wat initiatieven om energiewinning te combineren met snelwegen, maar er is behoefte aan een complete en samenhangende verkenning van de mogelijkheden. Wegen naar de Toekomst wil daar een bijdrage aan leveren.

Energiebehoefte groeit
Robin Jutte, trekker van de pilot Energiek Wegdek: 'In het perspectief dat het themateam Wegdek van de Toekomst heeft geformuleerd voor het jaar 2030, gaan we ervan uit dat snelwegen meer en meer in hun eigen energiebehoefte voorzien. De snelweg wordt een gesloten, en daarmee energie- en emissiearm systeem. Met minder schadelijke uitstoot, dus beter voor het milieu. We zullen meer gebruik gaan maken van duurzame energie. Tegelijkertijd wordt de energiebehoefte groter, door bijvoorbeeld de toename van installaties rond de snelwegen. Denk hierbij aan alle verkeersgeleiding, intelligente markeringssystemen en allerhande communicatiesystemen.'

Eerste stap
De pilot Energiek Wegdek is een stap in de richting van de energie- en emissiearme weg. Om alle mogelijkheden op een rijtje te krijgen heeft het Energie Centrum Nederland (ECN) in Petten een overzicht gemaakt van alle mogelijke technieken om energie te winnen. Daarbij zijn ook de bijbehorende rendementen in kaart gebracht.
De komende weken nodigt Rijkswaterstaat marktpartijen uit zich te buigen over de vraag hoe uit één kilometer snelweg een maximale hoeveelheid duurzame energie kan worden gewonnen. Een zorgvuldige kosten-batenafweging en haalbaarheidsverkenningen zijn hierbij een belangrijk onderdeel. Eind van dit jaar hoopt Rijkswaterstaat een of meer invullingen van het Energieke Wegdek als proef te hebben gerealiseerd. Die moeten duidelijk maken wat de toekomstmogelijkheden zijn van een dergelijk wegdek. Bij het slagen hiervan verwacht RWS een stimulans voor markt en overheid om de ideeën verder uit te werken.

Noot voor de redactie
Voor algemene informatie over het pilotproject Energiek Wegdek kunt u contact opnemen met: Karen de Boer, communicatieadviseur Dienst Weg- en Waterbouwkunde, telefoon: (015) 2518524