NIEUWE CAMPAGNE HART VOOR JE BUURT OP 19 JANUARI VAN START
Koppeling kleinschalige initiatieven en Hart voor de buurt
Burgemeester en wethouders hebben besloten om voor 2001 een bedrag van 150.000,- beschikbaar te stellen voor voortzetting van de campagne Hart voor de buurt van de Stichting Vertizontaal. Het bedrag komt uit het budget, dat het college voor het komend jaar heeft bestemd voor het project kleinschalige initiatieven, dat in het kader van het Grotestedenbeleid al enige jaren met succes in Breda draait. In 2001 worden campagne en project samengevoegd. De nieuwe campagne (mét nieuw logo) gaat van start onder de naam Hart voor je buurt. Nieuw is verder, dat de campagne in het vervolg twee soorten initiatieven kent: initiatieven tot 3.000,- en initiatieven die méér dan 3.000,- kosten. De twee soorten initiatieven hebben verschillende criteria en procedures. Doel van de campagne is om Bredanaars een steuntje in de rug te geven om zelf acties te ondernemen voor prettiger wonen en leven in de eigen buurt of wijk. Het gaat om het samen met andere bewoners opzetten en uitvoeren van een idee.
Initiatieven tot 3.000,-
Voor initiatieven tot een maximum van 3.000,- geldt, dat ze de
buurt prettiger moeten maken en dat ze door bewoners zelf
gerealiseerd worden. Ze moeten direct uitvoerbaar en origineel
zijn en een algemeen belang dienen, en goed verspreid over de
districten liggen. Tot slot mogen ze niet in concurrentie zijn
met andere, soortgelijke projecten. Een comité, bestaande uit
vertegenwoordigers van de Bredase woningbouwverenigingen, het
bedrijfsleven, de Stichting Vertizontaal, de Stedelijke
Woonconsumentenorganisatie Breda (SWOB) en de gemeente, maakt
een selectie uit de binnengekomen voorstellen.
De procedures rondom de selectie worden zo beperkt mogelijk
gehouden om maximale aandacht te kunnen geven aan het uitwerken
van het initiatief zelf. Na de selectie brengt het comité
advies uit, waarna het geld via een gemeentelijke beschikking
wordt toegekend. De mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen
wordt in de beschikking opgenomen. Zoals gezegd, is voor dit
soort initiatieven een bedrag van 150.000,- beschikbaar. Op
jaarbasis zullen ongeveer 50 initiatieven van maximaal 3.000,-
gehonoreerd kunnen worden.
Initiatieven boven 3.000,-
Initiatieven boven 3.000,- (tot maximaal 50.000,-) moeten
binnen korte tijd uitvoerbaar zijn, snel effect hebben, de
leefbaarheid stimuleren, de betrokkenheid en zelfwerkzaamheid
van bewoners verbeteren. Daarnaast moeten zij een collectief
belang dienen en voorzien zijn van een begroting. De
initiatieven moeten goed gespreid zijn over de districten en de
doelgroepen. Burgemeester en wethouders beslissen voor half mei
op de binnengekomen verzoeken, maar pas nadat zij advies hebben
gekregen van de wijk- en dorpsraden en de districtsmanagers.
Tegen het besluit van het college kan op basis van de Algemene
Wet Bestuursrecht (AWB) bezwaar en beroep worden aangetekend.
Voor dit soort initiatieven is een bedrag van 425.000,-
beschikbaar.
Indienen van subsidieverzoeken
Voor initiatieven tot 3.000,- kunnen Bredase bewoners drie keer
per jaar subsidieverzoeken indienen: vóór 15 maart, vóór 15 mei
en vóór 1 oktober 2001. Subsidieverzoeken voor initiatieven
boven 3.000,- kunnen éénmaal per jaar vóór 15 maart 2001 worden
ingediend. Deze laatste initiatieven moeten, zoals gezegd,
voorzien zijn van een begroting. Bewoners kunnen hun ideeën
opsturen naar: Hart voor je buurt p/a Gemeente Breda, t.a.v.
Janine van de Casteel, Postbus 90156, 4800 RH Breda.
Communicatie
De nieuwe campagne gaat op 19 januari aanstaande officieel van
start. Tegen die tijd is voorlichtingsmateriaal beschikbaar om
bewoners op de hoogte te stellen van het hoe en waarom van Hart
voor je buurt. In het gemeentelijk huis-aan-huisblad Stad Breda
van februari wordt ruimschoots aandacht besteed aan de
campagne. Daarnaast liggen er dan folders bij bibliotheken,
wijk- en buurtcentra, het Stadskantoor en de deelstadskantoren
en bij meldpunten. Via affiches in openbare gebouwen en via
abri-posters worden bewoners attent gemaakt op de mogelijkheid
om subsidieverzoeken in te dienen.
De oude campagne
De campagne Hart voor de buurt, die vorig jaar van start ging
ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van de Stichting
Vertizontaal, werd getrokken door Vertizontaal en ondersteund
door de gemeente (met een subsidiebedrag van 75.000,-), het
bedrijfsleven en verschillende maatschappelijke organisaties
zoals woningbouwverenigingen, De Nieuwe Veste en SWOB. Tijdens
drie indieningsrondes werden 40 zeer diverse buurtinitiatieven
gehonoreerd met een geldbedrag van maximaal 2.500,-. Zo werden
een nieuwjaarsreceptie gehouden, een jeu de boulesbaan
aangelegd, een kerststal geplaatst en een speeldag en
opruimacties georganiseerd.
Kleinschalige initiatieven tot nu toe
In 1997 ging Breda als enige stad in Nederland van start om met
Grotestedenbeleid-geld kleinschalige initiatieven van
buurtbewoners ter verbetering van de eigen leefomgeving te
ondersteunen. In 1997 konden circa 16 projecten worden
uitgevoerd, in 1998 al 39 (van de 89 verzoeken om subsidie) en
vorig jaar 69 (van de 112 subsidieverzoeken). Veel projecten
zijn inmiddels uitgevoerd in het centrum en in de districten
Noordoost, Noordwest, Zuidwest en Zuidoost. Ze variëren van de
verfraaiing van pleintjes en de aanleg van speelplaatsen tot
het aanbrengen van bewegwijzering van een fietsroute langs
monumentaal groen en de start van een huiskamerproject voor
bewoners van het centrum.
: voor meer informatie kunt u contact opnemen met mw. J. van de
Casteel, medewerker Grotestedenbeleid, telefoon( 076) 529 34 53
of met Willem Brandt, lid van het comité 'Hart voor je buurt'
telefoon (076) 522 32 20.