Minister van Verkeer en Waterstaat moet harde service-afspraken met NS maken
De CDA-Tweede Kamerfractie vindt, bij monde van woordvoerder Jacob Reitsma,
dat minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat met de NS harde afspraken
over de groeidoelstelling, de punctualiteit, het voorzieningenniveau, het
prijsbeleid, de compensatie voor vertraagde reizigers en de afbakening van
het hoofdrailnet moet maken.
Zowel de minister als de NS zullen stevige maatregelen moeten nemen. Jacob
Reitsma: "Het is niet acceptabel dat er een beleid gevoerd wordt zoals de
afgelopen jaren. De NS zal een beter image moeten verwerven, meer
punctualiteit moeten leveren, een betere service moeten bieden en voldoende
modern materieel aan moeten schaffen", aldus Jacob Reitsma .
"De minister zal daarop aanspreekbaar moeten zijn. De reiziger heeft daar
recht op. Wanneer de minister de mond vol heeft van prijsbeleid en
mobiliteitsmaatregelen betreffende de automobiliteit, dan geeft dat
verplichtingen omtrent de verantwoordelijkheid van de minister betreffende
het Openbaar Vervoer", aldus Reitsma
"Minister Netelenbos moet decentralisatiebeleid heroverwegen"
Verder maakt de fractie zich zorgen over de vele trajecten die de minister
wenst te decentraliseren.
Jacob Reitsma: "De ervaringen in het Noorden zijn onder maat. Regelmatig
zijn er te weinig treinen, de kwaliteit laat te wensen over en de 1e
klas-treinstellen ontbreken. Wanneer er geen beleid wordt vastgesteld voor
de lange termijn, met voldoende concessielengte lopen we het risico dat er
bij bedrijven onvoldoende materieel aanwezig is"
"Daarom roepen we de minister op om het decentralisatiebeleid met openbare
aanbesteding, met name bij de contractsector, te heroverwegen, of op zijn
minst af te zien van verplichte openbare aanbesteding. Het gaat ons er om
een kwalitatief goed voorzieningenniveau te handhaven", aldus Reitsma.
De volledige bijdrage kunt u hiernaast downloaden.