HAMMERSTEIN

Aslast vrachtauto's wegen om boetes te voorkomen

Shell-station Hammerstein in IJmuiden heeft primeur Aslast vrachtauto's wegen om boetes te voorkomen

Shell-station Hammerstein in IJmuiden begint deze week als eerste (en voorlopig ook als enig tankstation) met het wegen van de aslast van vrachtauto's.
Voor vervoerders en hun chauffeurs is het van groot belang te controleren of de aslast van hun beladen vrachtauto's het toegestane maximum niet overschrijdt, omdat de overheid dit stringent gaat controleren. Overtreders moeten rekening houden met forse boetes, die kunnen oplopen tot duizenden guldens.

Enige jaren geleden moest de Van Brienenoordbrug in Rotterdam plotseling in de revisie. Oorzaak: het wegdek was voortijdig stukgereden door trucks die te zwaar waren beladen. Uit onderzoek bleek daarna dat zestig procent van de vrachtwagens met een verkeerde asdruk op de weg is. Het totaalgewicht, de asdruk en/of de stuurasdruk bleken niet aan de eisen te voldoen. Meestentijds is dit het gevolg van verkeerd beladen, waardoor er teveel gewicht op een as komt te drukken. Door de belading anders over de vrachtauto te verdelen kan zo'n te hoge asdruk veelal worden voorkomen.

Om de wegen, bruggen en viaducten te sparen gaat de overheid nu het vrachtverkeer op alle Rijkswegen richting de grote steden en de grensovergangen controleren via in het wegdek aangebracht weglussen. Volgend jaar moeten er al zo'n 36 controlepunten in werking zijn. Vanaf maart van dit jaar zal het eerste controlepunt bij Hoofddorp al kunnen worden ingezet. De aslast wordt gemeten bij de gebruikelijke 80 km/uur. Bij overschrijding van de toegestane aslast wordt de vrachtauto(combinatie) door de politie staande gehouden en volgt er een proces verbaal. Bij overschrijding van meer dan 20% moet ter plaatse op een andere vrachtauto worden overgeladen.

De overheid heeft het bedrijf Pat-Kruger opdracht gegeven de controlesystemen, inclusief videobewaking aan te leggen. Hetzelfde bedrijf heeft ook het systeem voor Shell-station Hammerstein geleverd. De meting op het station gaat snel. Door met de vrachtauto stapvoets over de meetplaten te rijden kan de aslast en het totaalgewicht al worden vastgesteld.

De truckers kunnen bij het Shell-station in IJmuiden hun aslast laten bepalen voor f 55,- inclusief BTW. Maar als ze tegelijkertijd tanken gaat daar per honderd liter getankte dieselolie tien gulden af. Voor de meeste vrachtauto's die bij het station gaan tanken betekent dit dus een gratis weging, waarmee duizenden guldens boetes en reparaties aan vrachtautocombinaties kunnen worden voorkomen, en vooral ook het wegdek wordt gespaard.

Einde bericht.