Politiebericht Brabant-Zuid-Oost: Eindhoven 19-01-2001 Persberichten Verkeershandhaving

Persbrichten Project Verkeershandhaving

Snelheidslimieten zijn er niet voor niets

De remweg bij een te hoge snelheid kan dodelijk zijn Onlangs betrapte medewerkers van het project Verkeershandhaving een automobilist die met 113 km/uur over een weg scheurde waar 50 km/uur was toegestaan: stoere bink. Het zal je kind maar wezen dat de weg plots oversteekt Deze snelheidsmaniak was zijn rijbewijs kwijt. Maar ook bij lagere snelheden loert het gevaar om de hoek. Dat zit hem in de remweg; dat is de afstand die een voertuig aflegt bij een bepaalde snelheid voordat het tot stilstand komt. De voorgeschreven snelheidslimieten zijn dan ook nodig voor de verkeersveiligheid. Het gaat immers ook om de veiligheid van andere verkeersdeelnemers. De snelheidslimieten - maximumsnelheden worden o.a. bepaald door de plaatselijke omstandigheden, zoals de infrastructuur van een weg. Maar ook de gemiddelde drukte op een weg: het aantal autos dat van de weg gebruikmaakt. Verder wordt rekening gehouden met de langzaamste verkeersdeelnemers, bijvoorbeeld fietsers, die op de weg mogen rijden. Kortom, er zijn nogal wat factoren die uiteindelijk de maximumsnelheid van een weg bepalen. Anders gezegd, het bepalen van de maximumsnelheid is geenszins natte vingerwerk. Gelukkig komen er steeds meer wegen binnen de bebouwde kom waar hooguit 30 km/uur gereden mag worden, want in de omgeving van scholen en woongebieden is 50 km/uur nog te hoog. Gaat u maar na wanneer een kind plots de weg oversteekt. Bij een snelheid van 50 km/uur bent u al snel 26 meter verder vóórdat de auto ook echt stilstaat. U bent namelijk al veertien meter verder wanneer u de rem heeft ingedrukt. Dit is de reactietijd. Daarbij moet nog worden opgeteld de afstand die uw auto nodig heeft om daadwerkelijk tot stilstand te komen. Dit is de stopafstand. De stopafstand bij 50 km/uur is 12 meter. Dat samen opgeteld is de remweg. Bij 30 km/uur heeft u, inclusief reactietijd ruim 12 meter nodig om te stoppen. Dat scheelt ten opzichte van de remweg bij 50 km/uur toch eventjes 14 meter; 14 meter tussen leven en zwaargewond of dood Een snelheidsmaniak die 113 km/uur rijdt, speelt dus met het leven van zichzelf of van een ander. Houdt u zich aan de maximumsnelheden, het scheelt echt mensenlevens. Hieronder staat de remweg bij verschillende snelheden nog eens aangegeven. De remweg is de reactietijd en de stopafstand samen.

Snelheid:30 km/uur - Afgelegde weg na 1 seconde reactietijd: 8 meter - Stopafstand: 4,5 - Remweg:12,5 meter

Snelheid:50 km/uur - Afgelegde weg na 1 seconde reactietijd: 14 meter
- Stopafstand: 12 - Remweg:26 meter

Snelheid:80 km/uur - Afgelegde weg na 1 seconde reactietijd: 22 meter
- Stopafstand: 31 - Remweg: 53 meter

Snelheid:120 km/uur - Afgelegde weg na 1 seconde reactietijd: 33 meter
- Stopafstand: 69,5 - Remweg: 102,5 meter

Flitspalen gemeente Eindhoven operationeel
De acht locaties in Eindhoven waar de gemeente afgelopen zomer flitspalen liet plaatsen zijn vanaf heden operationeel. De flitspalen die snelheidsovertreders op film vastleggen staan op locaties waar relatief gezien veel ongevallen gebeuren. Hoofdoorzaak van deze verkeersongevallen is de te hoge snelheid van de weggebruiker. De flitspalen staan op de Boutenslaan, Leenderweg, Zeelsterstraat, Anthony Fokkerweg en de Veldmaarschalk Montgomerylaan. Om de verkeersveiligheid te verbeteren besloot de gemeente onder andere tot aanschaf van extra flitspalen. De gemeente en het projectteam Verkeershandhaving van Politie Brabant Zuid-Oost die zorgt voor het beheer van de flitspalen, hopen hiermee te bereiken dat de weggebruikers zich meer gaan houden aan de toegestane maximumsnelheid. De locaties waar de flitspalen staan zijn gekozen op basis van ongevallencijfers. Hoewel er nog geen ongevallencijfers bekend zijn voor de Anthony Fokkerweg een vrij nieuwe weg - wordt hier vaak te hard gereden. De weg was nog maar net open voor het verkeer en toen er al viel een dode te betreuren. De acht locaties waar nieuwe flitspalen staan zijn ter hoogte van de:


- Leenderweg / Piuslaan


- Boutenslaan


- Botenlaan / Zeelsterstraat


- Beukenlaan / Zeelsterstraat


- Anthony Fokkerweg / Achtseweg zuid


- Anthony Fokkerweg / Cor Gehrelslaan


- Veldmaarschalk Montgomerylaan (2 stuks)