Politiebericht Brabant-Zuid-Oost: Eindhoven 19-01-2001
Persberichten Verkeershandhaving
Persbrichten Project Verkeershandhaving
Snelheidslimieten zijn er niet voor niets
De remweg bij een te hoge snelheid kan dodelijk zijn
Onlangs betrapte medewerkers van het project Verkeershandhaving een
automobilist die met 113 km/uur over een weg scheurde waar 50 km/uur
was toegestaan: stoere bink. Het zal je kind maar wezen dat de weg
plots oversteekt Deze snelheidsmaniak was zijn rijbewijs kwijt. Maar
ook bij lagere snelheden loert het gevaar om de hoek. Dat zit hem in
de remweg; dat is de afstand die een voertuig aflegt bij een bepaalde
snelheid voordat het tot stilstand komt. De voorgeschreven
snelheidslimieten zijn dan ook nodig voor de verkeersveiligheid. Het
gaat immers ook om de veiligheid van andere verkeersdeelnemers. De
snelheidslimieten - maximumsnelheden worden o.a. bepaald door de
plaatselijke omstandigheden, zoals de infrastructuur van een weg. Maar
ook de gemiddelde drukte op een weg: het aantal autos dat van de weg
gebruikmaakt. Verder wordt rekening gehouden met de langzaamste
verkeersdeelnemers, bijvoorbeeld fietsers, die op de weg mogen rijden.
Kortom, er zijn nogal wat factoren die uiteindelijk de maximumsnelheid
van een weg bepalen. Anders gezegd, het bepalen van de maximumsnelheid
is geenszins natte vingerwerk. Gelukkig komen er steeds meer wegen
binnen de bebouwde kom waar hooguit 30 km/uur gereden mag worden, want
in de omgeving van scholen en woongebieden is 50 km/uur nog te hoog.
Gaat u maar na wanneer een kind plots de weg oversteekt. Bij een
snelheid van 50 km/uur bent u al snel 26 meter verder vóórdat de auto
ook echt stilstaat. U bent namelijk al veertien meter verder wanneer u
de rem heeft ingedrukt. Dit is de reactietijd. Daarbij moet nog worden
opgeteld de afstand die uw auto nodig heeft om daadwerkelijk tot
stilstand te komen. Dit is de stopafstand. De stopafstand bij 50
km/uur is 12 meter. Dat samen opgeteld is de remweg. Bij 30 km/uur
heeft u, inclusief reactietijd ruim 12 meter nodig om te stoppen. Dat
scheelt ten opzichte van de remweg bij 50 km/uur toch eventjes 14
meter; 14 meter tussen leven en zwaargewond of dood Een
snelheidsmaniak die 113 km/uur rijdt, speelt dus met het leven van
zichzelf of van een ander. Houdt u zich aan de maximumsnelheden, het
scheelt echt mensenlevens. Hieronder staat de remweg bij verschillende
snelheden nog eens aangegeven. De remweg is de reactietijd en de
stopafstand samen.
Snelheid:30 km/uur - Afgelegde weg na 1 seconde reactietijd: 8 meter -
Stopafstand: 4,5 - Remweg:12,5 meter
Snelheid:50 km/uur - Afgelegde weg na 1 seconde reactietijd: 14 meter
- Stopafstand: 12 - Remweg:26 meter
Snelheid:80 km/uur - Afgelegde weg na 1 seconde reactietijd: 22 meter
- Stopafstand: 31 - Remweg: 53 meter
Snelheid:120 km/uur - Afgelegde weg na 1 seconde reactietijd: 33 meter
- Stopafstand: 69,5 - Remweg: 102,5 meter
Flitspalen gemeente Eindhoven operationeel
De acht locaties in Eindhoven waar de gemeente afgelopen zomer
flitspalen liet plaatsen zijn vanaf heden operationeel. De flitspalen
die snelheidsovertreders op film vastleggen staan op locaties waar
relatief gezien veel ongevallen gebeuren. Hoofdoorzaak van deze
verkeersongevallen is de te hoge snelheid van de weggebruiker. De
flitspalen staan op de Boutenslaan, Leenderweg, Zeelsterstraat,
Anthony Fokkerweg en de Veldmaarschalk Montgomerylaan. Om de
verkeersveiligheid te verbeteren besloot de gemeente onder andere tot
aanschaf van extra flitspalen. De gemeente en het projectteam
Verkeershandhaving van Politie Brabant Zuid-Oost die zorgt voor het
beheer van de flitspalen, hopen hiermee te bereiken dat de
weggebruikers zich meer gaan houden aan de toegestane maximumsnelheid.
De locaties waar de flitspalen staan zijn gekozen op basis van
ongevallencijfers. Hoewel er nog geen ongevallencijfers bekend zijn
voor de Anthony Fokkerweg een vrij nieuwe weg - wordt hier vaak te
hard gereden. De weg was nog maar net open voor het verkeer en toen er
al viel een dode te betreuren. De acht locaties waar nieuwe flitspalen
staan zijn ter hoogte van de:
- Leenderweg / Piuslaan
- Boutenslaan
- Botenlaan / Zeelsterstraat
- Beukenlaan / Zeelsterstraat
- Anthony Fokkerweg / Achtseweg zuid
- Anthony Fokkerweg / Cor Gehrelslaan
- Veldmaarschalk Montgomerylaan (2 stuks)