Anti Racisme Informatie Centrum

Nieuws

Frappant hoe snel dat helpt De Rabobank heeft bij alle filialen brochures geplaatst die in het Arabisch, Engels, Turks én Nederlands uitleg geven over eenvoudige handelingen als pinnen, chippen en geld overschrijven. De brochures zijn het product van een bewust gekozen beleid van de bank.

George Chuzischvili van Rabobank Nederland: Midden in de samenleving staan is midden in de multiculturele samenleving staan. Dus allochtone klanten moeten zich net zo welkom voelen als andere klanten. We merkten dat met name migranten van de eerste generatie moeite hebben met eenvoudige bankhandelingen. Daarom hebben we deze brochures ontwikkeld. Het is frappant hoe snel zon brochure helpt. Mensen vertellen dat ze nu voor het eerst van hun leven pinnen. De folders zijn overigens ook populair bij Nederlandse senioren. Binnen een jaar kunnen klanten bij de helft van onze geldautomaten kiezen voor begeleidende teksten in het Turks. Naast Nederlands en de grote Europese talen. Arabisch is technisch nog onmogelijk.

De Rabobank kiest voor diversiteit. Bij de commerciële activiteiten en in het personeelsbeleid. Dat is niet alleen goed voor de klanten maar ook voor de bank zelf. Denk bijvoorbeeld aan een managementteam dat alleen bestaat uit blanke, Nederlandse mannen van ongeveer 40 jaar die allemaal naar de Erasmus Universiteit Rotterdam zijn geweest. Je kan niet verwachten dat dat een heel innovatieve groep is. Geld investeren in etno-marketing is ook niet verstandig, wanneer je alleen Nederlandse marketeers hebt. Onlangs liepen vluchtelingen een hele dag mee met managers van de bank. We kenden ze via het universiteitsfonds voor vluchtelingen UAF. Managers en vluchtelingen leerden er veel van en hadden er plezier in.

Zonder een veelzijdig personeelsbestand lopen we kwaliteit, visie en inbreng mis en zijn we als bank niet geloofwaardig. Een blanke bank, dat werkt niet.