Nieuws
Frappant hoe snel dat helpt De Rabobank heeft bij alle filialen
brochures geplaatst die in het Arabisch, Engels, Turks én Nederlands
uitleg geven over eenvoudige handelingen als pinnen, chippen en geld
overschrijven. De brochures zijn het product van een bewust gekozen
beleid van de bank.
George Chuzischvili van Rabobank Nederland: Midden in de samenleving
staan is midden in de multiculturele samenleving staan. Dus allochtone
klanten moeten zich net zo welkom voelen als andere klanten. We
merkten dat met name migranten van de eerste generatie moeite hebben
met eenvoudige bankhandelingen. Daarom hebben we deze brochures
ontwikkeld. Het is frappant hoe snel zon brochure helpt. Mensen
vertellen dat ze nu voor het eerst van hun leven pinnen. De folders
zijn overigens ook populair bij Nederlandse senioren. Binnen een jaar
kunnen klanten bij de helft van onze geldautomaten kiezen voor
begeleidende teksten in het Turks. Naast Nederlands en de grote
Europese talen. Arabisch is technisch nog onmogelijk.
De Rabobank kiest voor diversiteit. Bij de commerciële activiteiten en
in het personeelsbeleid. Dat is niet alleen goed voor de klanten maar
ook voor de bank zelf. Denk bijvoorbeeld aan een managementteam dat
alleen bestaat uit blanke, Nederlandse mannen van ongeveer 40 jaar die
allemaal naar de Erasmus Universiteit Rotterdam zijn geweest. Je kan
niet verwachten dat dat een heel innovatieve groep is. Geld investeren
in etno-marketing is ook niet verstandig, wanneer je alleen
Nederlandse marketeers hebt. Onlangs liepen vluchtelingen een hele dag
mee met managers van de bank. We kenden ze via het universiteitsfonds
voor vluchtelingen UAF. Managers en vluchtelingen leerden er veel van
en hadden er plezier in.
Zonder een veelzijdig personeelsbestand lopen we kwaliteit, visie en
inbreng mis en zijn we als bank niet geloofwaardig. Een blanke bank,
dat werkt niet.