Ernst & Young

Harmonisatie administratieve verplichtingen in EU (vervolg)

Helaas geen vereenvoudiging
De EU-lidstaten hebben tot 31 december 2001 de tijd om hun eigen wetgeving in overeenstemming te brengen met de nieuwe Europese regelgeving. Nederland is verplicht om de verplichte fiscale vertegenwoordiging bij afstandsverkopen te herzien. In geval het aanstellen van een fiscaal vertegenwoordiger niet meer verplicht is, kan de ondernemer zich in de betreffende landen zonder tussenkomst van een fiscaal vertegenwoordiger laten registreren. Dit leidt tot een kostenbesparing. De gewenste vereenvoudiging die de Europese Commissie voorstond is helaas niet gehaald. De over de grenzen handelende ondernemer zal nog steeds geconfronteerd worden met een wirwar aan regels die van land tot land verschillen. Wellicht dat dit gelet op het hierna beschreven voorstel - in de toekomst gaat verbeteren.

Eenvoudiger factureren?
Op dit moment gelden er in EU-lidstaten veelal verschillende factuurvereisten. Een ondernemer die in meerdere landen opereert, moet iedere keer opnieuw nagaan welke gegevens hij op de factuur moet vermelden. Daarbij komt nog dat het in veel lidstaten niet mogelijk is om elektronisch te factureren. De Europese Commissie heeft op 17 november 2000 een voorstel ingediend om de aan de facturering verbonden voorwaarden te vereenvoudigen en te moderniseren. De belangrijkste punten uit het voorstel zijn de volgende: Er komt een lijst met twaalf verplichte punten die op de factuur moeten worden vermeld. Lidstaten hebben niet de mogelijkheid om deze lijst uit te breiden; De mogelijkheid wordt geboden om elektronisch facturen te versturen. Om de authenticiteit en de betrouwbaarheid te waarborgen wordt gewerkt met een digitale handtekening. Facturering moet ondergebracht kunnen worden bij een derde of een klant. Ondernemers mogen zelf kiezen hoe ze hun factureren bewaren mits onmiddellijke toegang, leesbaarheid en betrouwbaarheid gewaarborgd zijn. Deze voorgestelde wijzigingen brengen voor de over de grenzen handelende ondernemer een verlichting van de administratieve lasten met zich mee. Indien de factuur voldoet aan de Europees verplicht gestelde vereisten, geldt dit document in alle EU lidstaten als een BTW-factuur. Lidstaten kunnen nog wel andere verplichte vermeldingen voor niet fiscale doeleinden vereisen. Daarnaast kan het elektronisch factureren kostenbesparend werken. De tijd zal leren of dit voorstel voor de praktijk effectief is. Maar eerst moet het nog worden aangenomen.

Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij de Adviesgroep Omzetbelasting per e-mail of telefonisch 010 407 22 22.

Copyright © 2001 Ernst & Young
Disclaimer