Harmonisatie administratieve verplichtingen in EU (vervolg)
Helaas geen vereenvoudiging
De EU-lidstaten hebben tot 31 december 2001 de tijd om hun eigen
wetgeving in overeenstemming te brengen met de nieuwe Europese
regelgeving. Nederland is verplicht om de verplichte fiscale
vertegenwoordiging bij afstandsverkopen te herzien. In geval het
aanstellen van een fiscaal vertegenwoordiger niet meer verplicht is,
kan de ondernemer zich in de betreffende landen zonder tussenkomst van
een fiscaal vertegenwoordiger laten registreren. Dit leidt tot een
kostenbesparing. De gewenste vereenvoudiging die de Europese Commissie
voorstond is helaas niet gehaald. De over de grenzen handelende
ondernemer zal nog steeds geconfronteerd worden met een wirwar aan
regels die van land tot land verschillen. Wellicht dat dit gelet op
het hierna beschreven voorstel - in de toekomst gaat verbeteren.
Eenvoudiger factureren?
Op dit moment gelden er in EU-lidstaten veelal verschillende
factuurvereisten. Een ondernemer die in meerdere landen opereert, moet
iedere keer opnieuw nagaan welke gegevens hij op de factuur moet
vermelden. Daarbij komt nog dat het in veel lidstaten niet mogelijk is
om elektronisch te factureren. De Europese Commissie heeft op 17
november 2000 een voorstel ingediend om de aan de facturering
verbonden voorwaarden te vereenvoudigen en te moderniseren. De
belangrijkste punten uit het voorstel zijn de volgende: Er komt een
lijst met twaalf verplichte punten die op de factuur moeten worden
vermeld. Lidstaten hebben niet de mogelijkheid om deze lijst uit te
breiden; De mogelijkheid wordt geboden om elektronisch facturen te
versturen. Om de authenticiteit en de betrouwbaarheid te waarborgen
wordt gewerkt met een digitale handtekening. Facturering moet
ondergebracht kunnen worden bij een derde of een klant. Ondernemers
mogen zelf kiezen hoe ze hun factureren bewaren mits onmiddellijke
toegang, leesbaarheid en betrouwbaarheid gewaarborgd zijn. Deze
voorgestelde wijzigingen brengen voor de over de grenzen handelende
ondernemer een verlichting van de administratieve lasten met zich mee.
Indien de factuur voldoet aan de Europees verplicht gestelde
vereisten, geldt dit document in alle EU lidstaten als een
BTW-factuur. Lidstaten kunnen nog wel andere verplichte vermeldingen
voor niet fiscale doeleinden vereisen. Daarnaast kan het elektronisch
factureren kostenbesparend werken. De tijd zal leren of dit voorstel
voor de praktijk effectief is. Maar eerst moet het nog worden
aangenomen.
Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij de
Adviesgroep Omzetbelasting per e-mail of telefonisch 010 407 22 22.
Copyright © 2001 Ernst & Young
Disclaimer