VNU N.V.

Persbericht

Datum Haarlem, 19 januari 2001

VNU VERGROOT BELANG IN ENTERTAINMENT MARKETING INFORMATION SERVICES VAN 60% NAAR 100%

VNU heeft via VNU Marketing Information, Inc. in New York haar belang in Entertainment Marketing Information Services in White Plains (NY) per 1 januari 2001 vergroot van 60% naar 100%.

Entertainment Marketing Information Services (EMIS) verzamelt 'point-of-sale data' van muziek-, video- en boekwinkels en levert verkoopinformatie aan de entertainment- en uitgeefsector. Tot EMIS behoren SoundScan, Soundata, VideoScan en BookScan. EMIS is een onderdeel van de Entertainment Group van VNU Marketing Information, Inc. Deze groep, waartoe de muziek-, film-, video- en boekactiviteiten behoren, behaalde in 2000 een omzet van ongeveer USD 100 miljoen.

VNU Marketing Information, Inc. en SoundScan, Inc. waren in 1998 een samenwerkingsverband onder de naam Entertainment Marketing Information Services aangegaan. VNU Marketing Information verkreeg toen een belang van 60% in de nieuwe onderneming. Destijds spraken beide partijen af dat VNU in een later stadium volledig eigenaar van EMIS zou worden.

VNU Marketing Information, Inc. is een onderdeel van VNU, Inc. en behoort tot de grootste aanbieders van marketinginformatie in de Verenigde Staten. Het bedrijf levert diensten aan de entertainmentsector, media en reclamebureaus, de detailhandel, de voedingsindustrie, merkartikelenfabrikanten en aan de zorgsector. Andere onderdelen van VNU, Inc. zijn Nielsen Media Research, VNU Business Media en SRDS.

Perscontacten: Maarten Schikker, telefoon 023 546 36 00 Investor Relations: Rob de Meel, telefoon 023 546 36 48