Gemeente Leiden

Verandering verkeersregel zorgt voor veranderingen op kruispunten

Fietsers van rechts voortaan voorrang

BOUWEN EN WONEN - Fietsers van rechts krijgen vanaf 1 mei voorrang op gelijkwaardige kruisingen. Door de landelijke invoering van de nieuwe verkeersregel hebben een dikke driehonderd kruispunten in de stad aanpassingen nodig. De plannen hiervoor liggen vanaf volgende week ter inzage.

Wie een rijbewijs heeft, kent het drukke Noordeindeplein, waar onder het toeziend oog van Rembrandt de Witte Singel, het Noordeinde en de Haagweg bij elkaar komen. Of de plek bij het Rapenburg waar het Noordeinde in de Breestraat overgaat. Doordat fietsers straks van rechts voorrang krijgen, moeten deze kruispunten er binnenkort anders uit gaan zien.
Het Noordeindeplein wordt bijvoorbeeld een voorrangskruising: het verkeer dat van de Witte Singel komt, zal moeten wachten op het verkeer van de Haagweg en het Noordeinde. Want hier fietsers van rechts voorrang geven zou, gezien de hoge snelheden, te gevaarlijk zijn. De plek waar de Oude Herengracht met de Maresingel kruist zal op een soortgelijke manier worden aangepast.

Oude uitzondering
Dit zijn maar twee van de meer dan driehonderd aanpassingen die het gevolg zijn van één kleine verandering in de verkeersregels. Het gaat om het vervallen van een oude uitzondering die alleen in Nederland nog geldt. Verkeer van rechts had altijd al voorrang op gelijkwaardige kruisingen, maar deze afspraak gold niet voor zogenaamd 'langzaam verkeer'. Fietsers, brommers, bromscooters, snorfietsen, invalidenvoertuigen, wagens, ruiters, rij- en trekdieren mogen voortaan op gelijkwaardige kruisingen wél eerder oversteken dan bijvoorbeeld een auto die van links komt. Voor voetgangers blijven de regels ongewijzigd.

30-kilometerzone
Omdat niet op elke plaats even duidelijk is of we al dan niet te maken hebben met een gelijkwaardige kruising, heeft de gemeente de afgelopen maanden alle kruispunten, met de nieuwe verkeersregel in het achterhoofd, opnieuw bekeken. Aanpassingen zijn vooral hard nodig in woongebieden waar in de toekomst een maximumsnelheid van dertig kilometer per uur gaat gelden, maar nu nog vijftig kilometer per uur mag worden gereden. In zulke gebieden zijn veel gelijkwaardige kruisingen, die mogelijk na 1 mei onduidelijk zijn. Per geval is bekeken hoe de verkeerssituatie veiliger kan, bijvoorbeeld door snelheidsbeperkende maatregelen. Soms kan door kleine ingrepen een heel gebied definitief tot 30-kilometerzone worden gemaakt. In dat geval zijn gelijkwaardige kruisingen niet meer gevaarlijk, aangezien iedereen langzaam rijdt.

Verkeersaders
Met de nieuwe regels is het nóg belangrijker geworden dat op de verkeersaders van de stad, zoals de Maresingel of de Haagweg, geen misverstand bestaat wie er voorrang heeft en wie niet. Sommige van deze verkeersaders, waar nog geen voorrangsregeling is ingesteld, maar waar wél harder dan dertig kilometer per uur wordt gereden, krijgen extra borden, haaientanden of inritconstructies zoals doorlopende stoepen. Daarmee wordt de voorrang alsnog geregeld. In het grote pakket verkeerswijzigingen wordt het nodige gedaan aan gevaarlijke plekken, zoals het kruispunt
Noordeinde/Breestraat/Rapenburg. Ook kijkt de gemeente alvast vooruit naar regelingen die nodig zijn om de 'hoofdfietsroutes' voorrang te geven. Als alle voorgestelde maatregelen door de gemeenteraad zijn goedgekeurd, kunnen de werkzaamheden in april van start gaan.

Meer informatie?
De plannen liggen vanaf 22 januari ter inzage in de bibliotheken van het stadhuis en het Stadsbouwhuis. Schriftelijke reacties voor 16 februari naar: Burgemeester en Wethouders, postbus 9100, 2300 PC, Leiden. Onder vermelding van 'VFVR' (Voorrang Fietsers van Rechts). Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen met Hans van Gelder (071-5165845) of Henk van Zeijl (071-5165850) van de afdeling Verkeer en Vervoer.

Hoe de verkeersveiligheid verbeteren?
Voorrang Fietsers Van Rechts (VFVR) is een onderdeel van landelijke plannen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Deze plannen zijn in Leiden vastgelegd in het VerkeersVeiligheidsActieplan (VVA) dat de gemeente in december 1999 vaststelde.
Een belangrijk doel van het actieplan is zorgen voor meer duidelijkheid op straat. Bijvoorbeeld door de voorrang zodanig vorm te geven dat er geen misverstanden kunnen ontstaan. Bij de kruispunten op verkeersaders, wegen waar harder dan dertig kilometer per uur wordt gereden, wordt bijvoorbeeld per kruispunt geregeld dat al het rijverkeer op de hoofdroute voorrang heeft. Dat gebeurt door het plaatsen van borden, het aanbrengen van haaientanden of het vormen van inritten. Vanaf 1 mei zal op alle overige (gelijkwaardige) kruisingen aan fietsers en brom- en snorfietsers die van rechts komen, voorrang worden verleend. Het verhuizen van brommers van het fietspad naar de rijbaan, dat begin vorig jaar gebeurde, was ook onderdeel van de plannen. Algemene informatie over dit onderwerp is te vinden op de website www.veiligverkeer.nl of op de site van het ministerie van Verkeer en Waterstaat: www.minvenw.nl.

Vanaf 1 mei krijgen fietsers van rechts voorrang op gelijkwaardige kruisingen. Door de hele stad worden driehonderd kruispunten vooruitlopend op de nieuwe regel aangepast.

Een aantal kruisingen worden voorrangskruisingen. Deze auto's zullen vanaf 1 mei moeten wachten op het verkeer van de Haagweg. Foto's Wim van Noort.