Verandering verkeersregel zorgt voor veranderingen op kruispunten
Fietsers van rechts voortaan voorrang
BOUWEN EN WONEN - Fietsers van rechts krijgen vanaf 1 mei voorrang op
gelijkwaardige kruisingen. Door de landelijke invoering van de nieuwe
verkeersregel hebben een dikke driehonderd kruispunten in de stad
aanpassingen nodig. De plannen hiervoor liggen vanaf volgende week ter
inzage.
Wie een rijbewijs heeft, kent het drukke Noordeindeplein, waar onder
het toeziend oog van Rembrandt de Witte Singel, het Noordeinde en de
Haagweg bij elkaar komen. Of de plek bij het Rapenburg waar het
Noordeinde in de Breestraat overgaat. Doordat fietsers straks van
rechts voorrang krijgen, moeten deze kruispunten er binnenkort anders
uit gaan zien.
Het Noordeindeplein wordt bijvoorbeeld een voorrangskruising: het
verkeer dat van de Witte Singel komt, zal moeten wachten op het
verkeer van de Haagweg en het Noordeinde. Want hier fietsers van
rechts voorrang geven zou, gezien de hoge snelheden, te gevaarlijk
zijn. De plek waar de Oude Herengracht met de Maresingel kruist zal op
een soortgelijke manier worden aangepast.
Oude uitzondering
Dit zijn maar twee van de meer dan driehonderd aanpassingen die het
gevolg zijn van één kleine verandering in de verkeersregels. Het gaat
om het vervallen van een oude uitzondering die alleen in Nederland nog
geldt. Verkeer van rechts had altijd al voorrang op gelijkwaardige
kruisingen, maar deze afspraak gold niet voor zogenaamd 'langzaam
verkeer'. Fietsers, brommers, bromscooters, snorfietsen,
invalidenvoertuigen, wagens, ruiters, rij- en trekdieren mogen
voortaan op gelijkwaardige kruisingen wél eerder oversteken dan
bijvoorbeeld een auto die van links komt. Voor voetgangers blijven de
regels ongewijzigd.
30-kilometerzone
Omdat niet op elke plaats even duidelijk is of we al dan niet te maken
hebben met een gelijkwaardige kruising, heeft de gemeente de afgelopen
maanden alle kruispunten, met de nieuwe verkeersregel in het
achterhoofd, opnieuw bekeken. Aanpassingen zijn vooral hard nodig in
woongebieden waar in de toekomst een maximumsnelheid van dertig
kilometer per uur gaat gelden, maar nu nog vijftig kilometer per uur
mag worden gereden. In zulke gebieden zijn veel gelijkwaardige
kruisingen, die mogelijk na 1 mei onduidelijk zijn. Per geval is
bekeken hoe de verkeerssituatie veiliger kan, bijvoorbeeld door
snelheidsbeperkende maatregelen. Soms kan door kleine ingrepen een
heel gebied definitief tot 30-kilometerzone worden gemaakt. In dat
geval zijn gelijkwaardige kruisingen niet meer gevaarlijk, aangezien
iedereen langzaam rijdt.
Verkeersaders
Met de nieuwe regels is het nóg belangrijker geworden dat op de
verkeersaders van de stad, zoals de Maresingel of de Haagweg, geen
misverstand bestaat wie er voorrang heeft en wie niet. Sommige van
deze verkeersaders, waar nog geen voorrangsregeling is ingesteld, maar
waar wél harder dan dertig kilometer per uur wordt gereden, krijgen
extra borden, haaientanden of inritconstructies zoals doorlopende
stoepen. Daarmee wordt de voorrang alsnog geregeld.
In het grote pakket verkeerswijzigingen wordt het nodige gedaan aan
gevaarlijke plekken, zoals het kruispunt
Noordeinde/Breestraat/Rapenburg. Ook kijkt de gemeente alvast vooruit
naar regelingen die nodig zijn om de 'hoofdfietsroutes' voorrang te
geven. Als alle voorgestelde maatregelen door de gemeenteraad zijn
goedgekeurd, kunnen de werkzaamheden in april van start gaan.
Meer informatie?
De plannen liggen vanaf 22 januari ter inzage in de bibliotheken van
het stadhuis en het Stadsbouwhuis. Schriftelijke reacties voor 16
februari naar: Burgemeester en Wethouders, postbus 9100, 2300 PC,
Leiden. Onder vermelding van 'VFVR' (Voorrang Fietsers van Rechts).
Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen met Hans van
Gelder (071-5165845) of Henk van Zeijl (071-5165850) van de afdeling
Verkeer en Vervoer.
Hoe de verkeersveiligheid verbeteren?
Voorrang Fietsers Van Rechts (VFVR) is een onderdeel van landelijke
plannen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Deze plannen zijn in
Leiden vastgelegd in het VerkeersVeiligheidsActieplan (VVA) dat de
gemeente in december 1999 vaststelde.
Een belangrijk doel van het actieplan is zorgen voor meer
duidelijkheid op straat. Bijvoorbeeld door de voorrang zodanig vorm te
geven dat er geen misverstanden kunnen ontstaan.
Bij de kruispunten op verkeersaders, wegen waar harder dan dertig
kilometer per uur wordt gereden, wordt bijvoorbeeld per kruispunt
geregeld dat al het rijverkeer op de hoofdroute voorrang heeft. Dat
gebeurt door het plaatsen van borden, het aanbrengen van haaientanden
of het vormen van inritten. Vanaf 1 mei zal op alle overige
(gelijkwaardige) kruisingen aan fietsers en brom- en snorfietsers die
van rechts komen, voorrang worden verleend. Het verhuizen van brommers
van het fietspad naar de rijbaan, dat begin vorig jaar gebeurde, was
ook onderdeel van de plannen. Algemene informatie over dit onderwerp
is te vinden op de website www.veiligverkeer.nl of op de site van het
ministerie van Verkeer en Waterstaat: www.minvenw.nl.
Vanaf 1 mei krijgen fietsers van rechts voorrang op gelijkwaardige
kruisingen. Door de hele stad worden driehonderd kruispunten
vooruitlopend op de nieuwe regel aangepast.
Een aantal kruisingen worden voorrangskruisingen. Deze auto's zullen
vanaf 1 mei moeten wachten op het verkeer van de Haagweg. Foto's Wim
van Noort.