Persbericht van de Vereniging van Postagenten VVP

Deventer, 19 januari 2001

VVP: SERVICENIVEAU POSTAGENTSCHAPPEN KAN OP PEIL BLIJVEN

Staatssecretaris M. de Vries van Verkeer en Waterstaat gaat de reorganisatieplannen van de postkantoren opnieuw bekijken. Ze doet dit op verzoek van de Tweede Kamer, die vreest dat de reorganisatieplannen van de Postkantoren bv zullen leiden tot een 'ernstige verschraling' van de dienstverlening, vooral in de regio. Voorzitter Erwin Rouwendal van de Vereniging van Postagenten (VVP) zegt blij te zijn met de toezegging van de staatssecretaris. De VVP ziet namelijk mogelijkheden om de landelijke dekking van de postkantoren in stand te houden. Daarbij is cruciaal dat de Postkantoren bv toestaat dat ook andere dienstverleners dan TNT Post Groep (TPG) en Postbank hun diensten via de postkantoren aanbieden.

De plannen van Postkantoren bv zullen vooral voor inwoners van kleinere woonkernen gevolgen hebben. Veel volwaardige postagentschappen zullen worden omgezet in 'servicepunten', die veel minder diensten aanbieden. Het contant storten en het opnemen van grote bedragen wordt onmogelijk, net als het verzenden en ophalen van internationale pakketten en aangetekende stukken. De verschraling van de dienstverlening zal leiden tot een zodanige daling van de omzet op deze kantoren, dat velen de deuren zullen moeten sluiten. Daarmee verdwijnen niet alleen de post- en postbankdiensten, maar ook de detailhandelsvestiging, waar veel postagentschappen onderdeel van zijn.

De VVP is, in samenwerking met Boon Organisatieadvies uit Deventer, plannen aan het ontwikkelen om deze verschraling van de dienstverlening te voorkomen. Daarbij is cruciaal dat Postkantoren bv de eis schrapt dat alleen diensten van TPG en de Postbank via de loketten mogen worden aangeboden. Dat biedt postagenten de mogelijkheid om in een gezamenlijk netwerk een intermediaire rol te gaan spelen bij de distributie van producten en diensten. De agentschappen kunnen, naast de bestaande diensten, bijvoorbeeld diensten van banken gaan aanbieden, of een rol spelen in de distributie van pakketten door andere vervoerders dan TNT. De plannen voorkomen op deze manier dat de dienstverlening verschraalt.

Het is maatschappelijk van groot belang dat het voortbestaan van de vertrouwde winkel op de hoek wordt gestimuleerd. Dat is overigens niet alleen in kleine kernen het geval, maar bijvoorbeeld ook in buurten van steden. In deze tijd van verdergaande individualisering neemt de behoefte aan dergelijke winkels toe. De VVP zal zich, in overleg met het ministerie van Verkeer en Waterstaat, TPG, de Postbank en andere betrokkenen inzetten voor het behoud van het serviceniveau, en zo mogelijk het vergroten daarvan.

De Vereniging van Postagenten VVP behartigt de belangen van ca. 850 ondernemers met een of meerdere postagentschappen.