Herinrichting kruispunt Generaal Maczekstraat - Korte Ploegstraat
Het college van burgemeester en wethouders heeft het definitief
ontwerp voor de herinrichting van het kruispunt Generaal
Maczekstraat Korte Ploegstraat goedgekeurd. Het college vraagt
de gemeenteraad in te stemmen met het definitief ontwerp en
voor de uitvoering een bedrag van f 2.624.000,- beschikbaar te
stellen.
Over de herinrichting van het kruispunt is tweemaal overleg
gevoerd met omwonenden en andere betrokkenen in de buurt. Het
overleg heeft geleid tot aanpassingen van het voorlopig
ontwerp. Dat was mede mogelijk door de verplaatsing van het
Chinees restaurant aan de Korte Ploegstraat.
Met de herinrichting wordt de meest voor de hand liggende
rijrichting voor automobilisten verlegd van de Generaal
Maczekstraat naar de Korte Ploegstraat/Eggestraat. Doel is de
verkeersoverlast te verminderen en de verkeersveiligheid te
verbeteren.
Eerste ontwerp
Het eerste voorlopig ontwerp was gebaseerd op de beschikbare
ruimte, waarbij werd uitgegaan van de bestaande
bestemmingsplan- en eigendomsgrenzen.
Op de eerste inspraakavond van februari 2000, kwamen veel
bezwaren naar voren over de inpassing van het kruispunt in de
omgeving. Het Chinees restaurant stond een ruimere inpassing in
de weg. Aanpassing van het voorlopig ontwerp is mogelijk
geworden, door het restaurant iets te verplaatsen naar het
westen. Daarmee is de benodigde ruimte ontstaan om de
knelpunten in het voorlopig ontwerp op te lossen.
Het voorlopig ontwerp is vervolgens aangepast en in juni
nogmaals met de betrokkenen besproken. Uit het overleg bleek
dat de voornaamste kritiekpunten waren weggenomen. In het
definitief ontwerp zijn nog een klein aantal wijzigingen
verwerkt.
Rijbanen
Het definitief ontwerp voorziet in de aanleg van een T-kruising
Generaal Maczekstraat Korte Ploegstraat, beveiligd door
verkeerslichten. Het verkeer vanuit de Fatimastraat heeft de
beschikking over één rijbaan voor rechtdoorgaand verkeer
richting Korte Ploegstraat. Na het viaduct is er nog een
rijbaan om linksaf de Generaal Maczekstraat in te slaan. De bus
neemt ook deze rijbaan en krijgt bij het verkeerslicht
voorrang.
De bushalte vanaf het centrum is verschoven naar het zuiden,
zodat de bestaande langs-parkeervakken kunnen blijven.
Vanaf de Fatimastraat blijft het mogelijk na het viaduct met de auto linksaf te slaan naar de Franklin Rooseveltlaan.
De doodlopende weg (Poolseweg) tussen Eggestraat en Korte
Ploegstraat maakt straks onderdeel uit van de parkeerplaatsen
achter het Chinees restaurant en is andersom vanaf de Korte
Ploegstraat voor autos te bereiken. Fietsers kunnen hiervan
gebruik maken om vanaf de Generaal Maczekstraat door te steken
naar de Eggestraat.
De wegen die op het kruispunt uitkomen, Franklin Rooseveltlaan,
Poolseweg en Benedictenessehof krijgen een inritconstructie.
Het oversteken voor de voetgangers verbetert door het versmallen van de rijbaan en het aanleggen van oversteekplaatsen bij de verkeerslichten.
Fietsers
De fietsers krijgen de beschikking over vrijliggende fietspaden
die doorlopen in de Korte Ploegstraat en Generaal Maczekstraat
en aansluiten op de bestaande fietspaden en fietsstroken.
Aan de westzijde van de Generaal Maczekstraat, tussen de Franklin Rooseveltlaan en de kruising, kunnen de fietsers in twee richtingen, om veilig te kunnen oversteken. Deze oversteek wordt door middel van een plateau verhoogd aangelegd.
De fietspaden worden uitgevoerd in rood asfalt. De fietsers krijgen een doorsteek vanaf de kruising naar de Molenleystraat.
Voor de woningen in de Korte Ploegstraat is ruimte om een
breder trottoir aan te leggen, met daarin bomen en vijf
langsparkeer-plaatsen. De linden worden vervangen door essen,
zoals in De la Reijweg.
Parkeerplaatsen
Achter het nieuwe Chinees restaurant komen ruim dertig
parkeerplaatsen, die ook door bewoners en bezoekers van de
omliggende woningen gebruikt kunnen worden. Verder komen er aan
de Molenleystraat nog zeven parkeerplaatsen.
De bedoeling is tijdens de zomervakantie met de uitvoering te starten zodat de schoolkinderen die van dit kruispunt gebruik maken zo min mogelijk hinder ondervinden. Zodra meer bekend is over de planning vindt communicatie daarover plaats.
Breda, 19 januari 2001