Gemeente Breda

Herinrichting kruispunt Generaal Maczekstraat - Korte Ploegstraat

Het college van burgemeester en wethouders heeft het definitief ontwerp voor de herinrichting van het kruispunt Generaal Maczekstraat Korte Ploegstraat goedgekeurd. Het college vraagt de gemeenteraad in te stemmen met het definitief ontwerp en voor de uitvoering een bedrag van f 2.624.000,- beschikbaar te stellen.

Over de herinrichting van het kruispunt is tweemaal overleg gevoerd met omwonenden en andere betrokkenen in de buurt. Het overleg heeft geleid tot aanpassingen van het voorlopig ontwerp. Dat was mede mogelijk door de verplaatsing van het Chinees restaurant aan de Korte Ploegstraat.

Met de herinrichting wordt de meest voor de hand liggende rijrichting voor automobilisten verlegd van de Generaal Maczekstraat naar de Korte Ploegstraat/Eggestraat. Doel is de verkeersoverlast te verminderen en de verkeersveiligheid te verbeteren.

Eerste ontwerp

Het eerste voorlopig ontwerp was gebaseerd op de beschikbare ruimte, waarbij werd uitgegaan van de bestaande bestemmingsplan- en eigendomsgrenzen.

Op de eerste inspraakavond van februari 2000, kwamen veel bezwaren naar voren over de inpassing van het kruispunt in de omgeving. Het Chinees restaurant stond een ruimere inpassing in de weg. Aanpassing van het voorlopig ontwerp is mogelijk geworden, door het restaurant iets te verplaatsen naar het westen. Daarmee is de benodigde ruimte ontstaan om de knelpunten in het voorlopig ontwerp op te lossen.

Het voorlopig ontwerp is vervolgens aangepast en in juni nogmaals met de betrokkenen besproken. Uit het overleg bleek dat de voornaamste kritiekpunten waren weggenomen. In het definitief ontwerp zijn nog een klein aantal wijzigingen verwerkt.

Rijbanen

Het definitief ontwerp voorziet in de aanleg van een T-kruising Generaal Maczekstraat Korte Ploegstraat, beveiligd door verkeerslichten. Het verkeer vanuit de Fatimastraat heeft de beschikking over één rijbaan voor rechtdoorgaand verkeer richting Korte Ploegstraat. Na het viaduct is er nog een rijbaan om linksaf de Generaal Maczekstraat in te slaan. De bus neemt ook deze rijbaan en krijgt bij het verkeerslicht voorrang.

De bushalte vanaf het centrum is verschoven naar het zuiden, zodat de bestaande langs-parkeervakken kunnen blijven.

Vanaf de Fatimastraat blijft het mogelijk na het viaduct met de auto linksaf te slaan naar de Franklin Rooseveltlaan.

De doodlopende weg (Poolseweg) tussen Eggestraat en Korte Ploegstraat maakt straks onderdeel uit van de parkeerplaatsen achter het Chinees restaurant en is andersom vanaf de Korte Ploegstraat voor autos te bereiken. Fietsers kunnen hiervan gebruik maken om vanaf de Generaal Maczekstraat door te steken naar de Eggestraat.

De wegen die op het kruispunt uitkomen, Franklin Rooseveltlaan, Poolseweg en Benedictenessehof krijgen een inritconstructie.

Het oversteken voor de voetgangers verbetert door het versmallen van de rijbaan en het aanleggen van oversteekplaatsen bij de verkeerslichten.

Fietsers

De fietsers krijgen de beschikking over vrijliggende fietspaden die doorlopen in de Korte Ploegstraat en Generaal Maczekstraat en aansluiten op de bestaande fietspaden en fietsstroken.

Aan de westzijde van de Generaal Maczekstraat, tussen de Franklin Rooseveltlaan en de kruising, kunnen de fietsers in twee richtingen, om veilig te kunnen oversteken. Deze oversteek wordt door middel van een plateau verhoogd aangelegd.

De fietspaden worden uitgevoerd in rood asfalt. De fietsers krijgen een doorsteek vanaf de kruising naar de Molenleystraat.

Voor de woningen in de Korte Ploegstraat is ruimte om een breder trottoir aan te leggen, met daarin bomen en vijf langsparkeer-plaatsen. De linden worden vervangen door essen, zoals in De la Reijweg.

Parkeerplaatsen

Achter het nieuwe Chinees restaurant komen ruim dertig parkeerplaatsen, die ook door bewoners en bezoekers van de omliggende woningen gebruikt kunnen worden. Verder komen er aan de Molenleystraat nog zeven parkeerplaatsen.

De bedoeling is tijdens de zomervakantie met de uitvoering te starten zodat de schoolkinderen die van dit kruispunt gebruik maken zo min mogelijk hinder ondervinden. Zodra meer bekend is over de planning vindt communicatie daarover plaats.

Breda, 19 januari 2001