PERSBERICHT
20 januari 2001

LOUIS VUITTON OPENT WINKEL IN PC HOOFT

Het gerenommeerde huis Louis Vuitton, heeft vandaag bekend gemaakt een huurcontract te hebben getekend voor zijn eerste winkel in Nederland. De winkel, geheel in eigen beheer van Louis Vuitton zal gevestigd zijn aan de Amsterdamse P.C. Hooftstraat, nr 67-69. Dit jaar november opent de winkel zijn deuren. Het betreft hier de 74ste Europese vestiging. In de winkel, waar eerst Focke & Meltzer huisde, hebben klanten de keus uit de volledige range LV-collecties: exclusieve reisbenodigdheden, lederwaren, schoeisel, accessoires en prêt-à-porter. Een winkel exclusief voor één topmerk is in Nederland nog steeds een uitzondering. Het merk Louis Vuitton, vlaggenschip van de LVMH Fashion Group, vervult met de vestiging in Amsterdam-Zuid een voortrekkersrol.

DE JUISTE LOCATIE
François Steiner, directeur LVMH Fashion Group Europe, noemt het pand aan de PC een plek die werkelijk representatief is voor Louis Vuitton. De heer Steiner: 'De winkel aan de PC is ingericht volgens dezelfde eisen als de andere 283 LV-vestigingen elders in de wereld.' Mondaine klanten die de exclusieve producten van Louis Vuitton van dichtbij willen bekijken, hoeven niet meer af te reizen naar Parijs, Londen of Brussel. Alle collecties die Louis Vuitton voert zijn aanwezig: reisbenodigdheden, lederwaren, schoenen, prêt-à-porter, accessoires, alles voor zowel dames als heren. François Steiner: 'LV is al langer van zins om een winkel in Nederland te openen. Amsterdam is een van de toonaangevende Europese steden en speelt ook qua toerisme een hoofdrol. Louis Vuitton mag eigenlijk niet ontbreken. Echter het zoeken was naar een locatie die aan alle eisen voldeed.'

NEDERLANDSE LUXE-SECTOR INTERESSANT
De aanwezigheid in Nederland acht de LVMH Fashion Group van belang vanwege het internationale imago van Louis Vuitton. Marina De Smedt, directeur van Louis Vuitton Belgique en verantwoordelijk voor de opstart van de vestiging aan de PC: 'Louis Vuitton heeft Nederland reeds 5 jaar op het oog als een interessante markt voor de hele luxe-sector. Als eerste vestigingsplaats is Amsterdam voor ons een logische keuze. Wij zijn er in ieder geval heel enthousiast over. Ik denk trouwens dat andere luxe-merken ons voorbeeld binnen niet al te lange tijd zullen volgen. Er komen nog meer exclusieve winkels naar Nederland.'

ACHTERGRONDINFORMATIE LOUIS VUITTON

RIJKE GESCHIEDENIS
De historie van huis en merk Louis Vuitton gaat terug tot 1854. In dat jaar vestigde Louis Vuitton zich als reiskoffermaker niet ver van de Place Vendôme. Hij en zijn werk groeiden uit tot een legende in de wereld van het reizen in stijl. Zijn reiskoffers, handtassen en accessoires waren even innovatief als elegant en praktisch. Het succes van Louis Vuitton beperkte zich niet tot Frankrijk. Reeds in 1885 opende het bedrijf een winkel in Londen (Oxfordstreet 289). En de legende leeft voort. Het merk is sterker dan ooit. De originele en hoogwaardige creaties zien zich bekroond met een internationale renommee.

SPRINGLEVENDE TRADITIE
Innovatie heeft altijd hoog in het vaandel gestaan bij Louis Vuitton. De mentaliteit van creatief voorop lopen en tegelijkertijd ambachtelijke waarden respecteren, inspireerde Louis Vuitton ook bij het investeren in andere expressieve producten, waaronder prêt-à-porter kleding en modieus schoeisel. Onder de bezielende leiding van artistiek directeur Marc Jacobs werden deze categorieën met groot succes in de markt gezet. LV-kleding en -schoeisel zijn vandaag de dag al even vermaard als de reisbenodigdheden.
Innovatie en traditie gaan hand in hand. Het merk heeft zich verbonden met bekende evenementen, welke eveneens gekenmerkt worden door een streven naar uitnemendheid. Tijdens de Louis Vuitton Classic Events komen de meest prestigieuze auto's ter wereld bij elkaar. En ook de allerbeste zeilschepen: de Louis Vuitton Cup is een essentieel onderdeel van de America's Cup. Alleen wie de LV Cup wint mag met de bekerhouder de strijd om de America's Cup aangaan.
Het bedrijf werkt nog steeds aan zijn expansie. Thans bestaat het uit 14 ateliers voor productie en 284 exclusieve winkels. Hiervan hebben 26 lederwaren, schoenen en prêt-à-porter in het assortiment; 98 lederwaren en schoenen. Wereldwijd telt LV 7.466 employés.

BEROEMDE KLANTEN
Maison Louis Vuitton is vanouds een bevoorrecht leverancier van koningshoven, waaronder dat van keizerin Eugénie, de Spaanse hoven tijdens de Belle Époque, de Egyptische heersers in de jaren 20, het Thaise hof in de jaren 50 en zo nog vele andere vorsten. Ook de hedendaagse beau monde steekt zijn voorkeur voor de kwaliteit en stijl van Louis Vuitton niet onder stoelen of banken. Society-journalisten en
-fotografen hebben steevast volop werk bij een opening van een winkel, een presentatie of een modeshow. Regelmatig komt het tot samenwerking met een beroemdheid. Zo werd actrice Sharon Stone bereid gevonden een ontwerp te maken voor een nieuwe collectie beautycases.

EXCLUSIEVE PRODUCTEN
Alle producten die Louis Vuitton vervaardigt, zijn gemaakt van hoogwaardige materialen. Sommige worden door de natuur in perfecte staat afgeleverd, zoals kasjmierwol. Andere ondergaan na kritische selectie een bewerking die hen geschikt maakt voor verwerking in verfijnde kwaliteitsproducten. Sinds jaar en dag investeert Louis Vuitton veel tijd en geld in de uitvinding of verbetering van een succesmateriaal. Tot de wereldvermaarde klassiekers van eigen makelij rekent het bedrijf de waterwerende stoffen Damier (sinds 1888), Monogram (sinds 1896) en het ondoordringbare en stootvaste leer EPI (sinds 1985). Een recente, exclusieve vinding is Damier Sauvage, een soepel leer met een levendig dambord motief.
De productie geschiedt in de eigen ateliers. Deze bevinden zich zonder uitzondering in Europa. Binnen het bedrijf staat het behoud van de menselijk dimensie voorop. Men ziet dit als onontbeerlijk voor het behoud van de ambachtelijke werkmentaliteit. Geen der ateliers telt daarom meer dan 350 werknemers.

FAMILIE MELYZER VERGULD
De heer Edzard Meltzer heeft namens de familie aangegeven verguld te zijn met de nieuwe huurder. 'Met de kristal- en porseleinwinkel Focke & Meltzer aan de PC ging het niet goed. Hoewel wij zakelijk niet meer met winkel verbonden waren, ging de aftakeling ons toch aan het hart. Immers, het 'cristal-magazijn' dat mijn familie in Amsterdam begon, dateert al uit 1823. Thuis werd er dagelijks tijdens de maaltijd gesproken over het vak en de winkel.' De heer Meltzer zegt zijn familiegeschiedenis deels te herkennen in die van de Vuittons. Dezen zijn ook generaties lang nauw verbonden geweest met het bedrijf. Meltzer: 'Het doet me werkelijk goed te zien dat de winkel wordt aangepast aan deze tijd. Dat er weer net als vroeger echte schoonheid, luxe en kwaliteit te koop zal zijn.'

LVMH
Moët Hennessy Louis Vuitton, is wereldwijd marktleider in luxe producten. Behalve in kledingmerken is de groep ook actief in Wijnen en Gedistilleerd; de portfolio omvat merken als Moët & Chandon, Dom Pérignon, Veuve Clicquot Ponsardin, Krug, Pommery, Château d'Yquem, Chandon, Hennessy en Hine.
De divisie Mode en Lederwaren kent naast Louis Vuitton (het nummer 1 luxe merk in de wereld) ook bekende namen als Celine, Loewe, Kenzo, Givenchy, Christian Lacroix, Thomas Pink, Fendi en Pucci. Verder, heeft LVMH onlangs bekendheid gegeven aan haar voorstel om Donna Karan over te nemen. LVMH is ook vertegenwoordigd in de sector Parfums en Cosmetica met Christian Dior, Guerlain, Givenchy en Kenzo. Recentelijk zijn zes veelbelovende cosmeticabedrijven toegevoegd: Bliss, Hard Candy, BeneFit Cosmetics, Urban Decay, Make Up For Ever en Fresh. LVMH is actief in exclusieve verkoopkanalen waaronder DFS, Sephora, Le Bon Marché en Eluxury. De groep heeft een divisie Horloges en Juwelen opgebouwd. Deze omvat TAG Heuer, Ebel, Chaumet, Zenith, Fred, alsmede Omas, een Italiaans prestigemerk in schrijfwaren.
Een ander onderdeel is Phillips. Dit internationale veilinghuis voor fijne kunstvoorwerpen, maakte kortgeleden bekend te willen fuseren met dePury & Luxembourg Art. Onlangs werd de groep verder versterkt met twee special interest uitgaven: Connaissance des Arts en Art & Auction Magazine.
In het eerste halfjaar 2000 bereikte de omzet van LVMH 5 miljard euro. Het netto bedrijfsresultaat bedroeg 374 miljoen euro. Aandelen LVMH staan genoteerd aan de Parijse beurs (LVMH.PA) en de Nasdaq (LVMHY).

www.vuitton.com
www.lvmh.com

=====