Titel: Bepaling aftrekbare verzorgingskosten in verzorgingstehuizen
Bepaling aftrekbare verzorgingskosten in verzorgingstehuizen
(bejaardenoorden) onder de AWBZ en overige AWBZ-instellingen
Belastingdienst/Centrum voor proces- en productontwikkeling, domein
belastingen op arbeid en vermogen
Besluit van 22 januari 2001, nr. CPP2001/226M
Dit besluit dient ter vervanging van het besluit van 20 maart 1998,
nr. DB98/1066M
De directeur-generaal Belastingdienst heeft namens staatssecretaris
van Financiën het volgende besloten.
Inleiding
Per 1 januari 1997 is de financiering van de meeste
verzorgingstehuizen vanuit de Wet op de bejaardenoorden (hierna: Wbo)
ondergebracht bij de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (hierna:
AWBZ). Deze wijziging heeft voor veel bewoners van die tehuizen niet
alleen gevolgen voor de bepaling van de verschuldigde eigen bijdrage,
maar ook voor de bepaling van het als buitengewone last aftrekbare
deel van die eigen bijdrage.
De Hoge Raad heeft bepaald dat een eigen bijdrage AWBZ, verminderd met
de op subjectieve wijze vastgestelde besparing op kosten van
huisvesting en voeding, als buitengewone last in aanmerking kan worden
genomen. Het bedrag van de besparing moet worden gerelateerd aan de
periode voor de opname in het tehuis.
Voor bewoners die al een aantal jaren verblijven in het
verzorgingstehuis kan de bepaling van het bedrag van de besparing
moeilijkheden van bewijsrechtelijke aard opleveren. In antwoord op
vragen van het Tweede-Kamerlid G. de Jong is inmiddels geantwoord dat
in een besluit een praktische handreiking zal worden gegeven voor de
vaststelling van de aftrekbare ziektekosten begrepen in de eigen
bijdrage. Het onderhavige besluit strekt daartoe. De vragen en
antwoorden zijn opgenomen in bijlage B.
Hierna ga ik eerst in op de situatie die gold tot 1 januari 1997,
vervolgens geef ik in onderdelen 3 en 4 een weergave van de hoofdregel
en de praktische regeling voor situaties die vanaf
1 januari 1997 binnen de reikwijdte vallen van de AWBZ. Vervolgens
geef ik in onderdeel 5 aan
dat de berekeningswijze van voor 1 januari 1997 nog kan worden
toegepast bij bewoners voor verzorgingstehuizen en serviceflats die
per 1 januari 1997 niet onder de AWBZ vallen.
Ten slotte keur ik in onderdeel 6 goed dat de praktische regeling
vanaf 1998 ook kan worden toegepast op overige AWBZ-instellingen.
2. Wet op de bejaardenoorden
Tot 1 januari 1997 was de eigen bijdrage in de kosten van het verblijf
in een verzorgingstehuis (voorheen: bejaardenoord) geregeld in de Wbo.
Artikel 46 van de Wet op de inkomstenbelasting 1964 geeft aan dat
alleen de directe ziektekosten aftrekbaar zijn als buitengewone
lasten. Voor een bewoner van een verzorgingstehuis is niet nauwkeurig
vast te stellen wat het aandeel van deze kosten is in de eigen
bijdrage die wordt betaald. Met het oog daarop wordt door elk
verzorgingstehuis vastgesteld wat de kosten zijn van verplegend
personeel, medische middelen, enz. Deze kosten worden omgeslagen over
alle bewoners, los van de mate waarin men van deze voorzieningen
gebruik maakt. Dit bedrag kan elke bewoner als buitengewone last in
aanmerking nemen. Zie het besluit van 5 maart 1975, nr. B75/4815,
zoals laatstelijk gewijzigd bij besluit van 7 december 1977, nr.
277-18 752.
3. AWBZ-systematiek
Met ingang van 1 januari 1997 vindt de financiering van de meeste
verzorgingstehuizen plaats
binnen het kader van de AWBZ. De Hoge Raad heeft in zijn arrest van 27
januari 1993, nr. 28 644 (BNB 1993/112) bepaald dat tot de uitgaven
terzake van ziekte kan worden gerekend de eigen bijdrage ingevolge de
AWBZ, verminderd met de besparing op de kosten van huisvesting en
voeding, in aanmerking genomen de voor de opneming gevolgde
levenswijze (de zogeheten subjectieve benadering). Omdat langs
subjectieve wijze het aftrekbare bedrag moet worden vastgesteld is het
- in tegenstelling tot de voorheen geldende Wbo-systematiek (zie
hiervoor) - dus niet mogelijk vaste richtlijnen te geven ten aanzien
van het deel van de eigen bijdrage dat als buitengewone last kan
worden aangemerkt.
Schematisch kan de subjectieve benadering als volgt worden
weergegeven:
Eigen bijdrage AWBZ
af:
- huur (inclusief servicekosten)
- huurwaardeforfait
- kosten water en energie
- aanslag OZB
- reinigings- en rioolrechten
- premies voor opstal- en inboedelverzekering
- waterschapslasten
- gemiddelde jaarlijkse onderhoudskosten
________ +
Totale huisvestingskosten
bij:
Totale jaarlijkse kosten voeding
_________ +
Bedrag van de besparing
à
__________ -/-
Component ziektekosten
4. Praktische regeling voor AWBZ-instellingen
Voor bewoners die al een aantal jaren in een verzorgingstehuis
verblijven zal het achterhalen van de gegevens voor de bepaling van
het bedrag van de besparing aan huisvesting en voeding problemen
kunnen opleveren. Mede daarom bevat dit besluit een praktische
regeling om de aftrek wegens verzorgingskosten te bepalen.
In deze regeling wordt de component ziektekosten bepaald door de
werkelijke eigen bijdrage AWBZ en het normbedrag zak- en kleedgeld te
verminderen met genormeerde bestedingen exclusief ziektekosten. In
bijlage A van dit besluit zijn tabellen opgenomen die inzicht geven in
de relatie tussen het besteedbare inkomen en de kosten van
levensonderhoud. Deze tabellen
zijn gebaseerd op cijfers van het Nationaal Instituut voor
Budgetvoorlichting (Nibud) en
zijn gecorrigeerd met een bedrag aan premies ziekenfonds en
ziektekostenverzekering en worden jaarlijks aangepast. Mede om
praktische redenen wordt in de tabellen uitgegaan van de cijfers die
betrekking hebben op het jaar voorafgaand aan het belastingjaar.
Schematisch kan de bepaling als volgt worden weergegeven:
A. Berekening besteedbaar inkomen
Onzuivere inkomen
Vermeerderd met:
- terugontvangen inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen/
vermogensbelasting/buitenlandse bronbelasting
- vaste kostenaftrek
- genoten rente- en dividendvrijstelling
________ +
Verminderd met:
- betaalde aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen/
vermogensbelasting en buitenlandse bronbelasting
- ingehouden loonheffing/dividendbelasting
________ +
-_________ -/-
Besteedbaar inkomen@
Het bij dit besteedbaar inkomen behorende bedrag aan normale uitgaven
bepaald volgens één van beide tabellen (zie bijlage A)
Voor gehuwden en ongehuwd samenwonenden geldt het totale onzuivere
inkomen van beide partners.
@Deze berekening van het besteedbaar inkomen is afgeleid van het in de
Nibud-cijfers gehanteerde begrip besteedbaar inkomen.
De aanvullingen met vermogensbelasting, buitenlandse bronbelasting en dividendbelasting hebben terugwerkende kracht tot 1 januari 1997. In verband hiermee zal de inspecteur van de Belastingdienst op verzoek in voorkomende gevallen een (ambtshalve) vermindering van de aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen 1997 verlenen.
B. De berekening van de component ziektekosten
Eigen bijdrage AWBZ
Normbedrag zak- en kleedgeld³
_________ +
Werkelijke uitgaven
Bedrag van de normale uitgaven
(zie hiervoor )
__________ -/-
Component ziektekosten
De berekening van het bedrag van de normale uitgaven volgens de
tabellen in bijlage A dient strikt te worden toegepast. Een bewoner
die meent dat deze berekeningswijze niet past bij zijn individuele
situatie heeft alsdan de mogelijkheid de component ziektekosten te
bepalen volgens de berekening in onderdeel 3.
5. Niet onder de AWBZ vallende verzorgingstehuizen
De hiervoor onder 3 en 4 vermelde berekeningswijze geldt niet voor
verzorgingstehuizen en serviceflats voor bejaarden die niet binnen de
reikwijdte van de AWBZ vallen. In die situaties kan gebruik worden
gemaakt van de Wbo-systematiek, zoals omschreven in het besluit van 5
maart 1975, nr. B75/4815, zoals laatstelijk gewijzigd bij besluit van
7 december 1977, nr. 277-18 752.
6. Overige onder de AWBZ vallende instellingen
Ik keur goed dat met ingang van het belastingjaar 1998 de onder 3 en 4
vermelde berekeningswijze ook toepassing kan vinden voor alle overige
instellingen die binnen de reikwijdte van de AWBZ vallen.
Wet IB 2001
Dit besluit is alleen van toepassing van de Wet op de
inkomstenbelasting 1964 en zal - gelet op het bepaalde in het besluit
van 17 oktober 2000, nr. CPP2000/2210 - voor de toepassing van de Wet
IB 2001 opnieuw worden uitgebracht zodra de bedragen van de in bijlage
A opgenomen tabellen bekend zijn.
³Bedragen 1997: voor alleenstaanden f 4728 en voor anderen f 7879
Bedragen 1998: voor alleenstaanden f 4906 en voor anderen f 8176
Bedragen 1999: voor alleenstaanden f 5004 en voor anderen f 8340
Bedragen 2000: voor alleenstaanden f 4980 en voor anderen f 8306
Bijlage A 1997
Tabel 1: relatie besteedbaar inkomen en uitgaven alleenstaanden
voor aangifte inkomstenbelasting 1997
Besteedbaar Inkomen
Uitgaven
Besteedbaar inkomen
Uitgaven
Besteedbaar inkomen
Uitgaven
16.500
15.900
17.000
16.384
47.000
32.902
77.000
42.472
18.000
17.352
48.000
33.192
78.000
42.792
19.000
18.324
49.000
33.512
79.000
43.112
20.000
19.296
50.000
33.832
80.000
43.432
21.000
20.268
51.000
34.152
81.000
43.752
22.000
21.240
52.000
34.472
82.000
44.072
23.000
22.212
53.000
34.792
83.000
44.392
24.000
23.184
54.000
35.112
84.000
44.712
25.000
23.582
55.000
35.432
85.000
45.032
26.000
23.980
56.000
35.752
86.000
45.352
27.000
24.378
57.000
36.072
87.000
45.672
28.000
24.776
58.000
36.392
88.000
45.992
29.000
25.174
59.000
36.712
89.000
46.312
30.000
25.572
60.000
37.032
90.000
46.632
31.000
26.190
61.000
37.352
91.000
46.952
32.000
26.808
62.000
37.672
92.000
47.272
33.000
27.426
63.000
37.992
93.000
47.592
34.000
28.044
64.000
38.312
94.000
47.912
35.000
28.662
65.000
38.632
95.000
48.232
36.000
29.280
66.000
38.952
96.000
48.552
37.000
29.642
67.000
39.272
97.000
48.872
38.000
30.004
68.000
39.592
98.000
49.192
39.000
30.366
69.000
39.912
99.000
49.512
40.000
30.728
70.000
40.232
100.000
49.832
41.000
31.090
71.000
40.552
42.000
31.452
72.000
40.872
43.000
31.742
73.000
41.192
44.000
32.032
74.000
41.512
45.000
32.322
75.000
41.832
46.000
32.612
76.000
42.152
Bijlage A 1997
Tabel 2: relatie besteedbaar inkomen en uitgaven gehuwden en
ongehuwd samenwonenden voor aangifte inkomstenbelasting 1997
Besteedbaar
inkomsten
Uitgaven
Besteedbaar inkomen
Uitgaven
Besteedbaar inkomen
Uitgaven
23.000
22.022
53.000
43.496
83.000
54.080
24.000
22.956
54.000
44.220
84.000
54.420
25.000
23.934
55.000
44.560
85.000
54.760
26.000
24.912
56.000
44.900
86.000
55.100
27.000
25.890
57.000
45.240
87.000
55.440
28.000
26.868
58.000
45.580
88.000
55.780
29.000
27.846
59.000
45.920
89.000
56.120
30.000
28.824
60.000
46.260
90.000
56.460
31.000
29.702
61.000
46.600
91.000
56.800
32.000
30.580
62.000
46.940
92.000
57.140
33.000
31.458
63.000
47.280
93.000
57.480
34.000
32.336
64.000
47.620
94.000
57.820
35.000
33.214
65.000
47.960
95.000
58.160
36.000
34.092
66.000
48.300
96.000
58.500
37.000
34.416
67.000
48.640
97.000
58.840
38.000
34.740
68.000
48.980
98.000
59.180
39.000
35.064
69.000
49.320
99.000
59.520
40.000
35.388
70.000
49.660
100.000
59.860
41.000
35.712
71.000
50.000
42.000
36.036
72.000
50.340
43.000
36.676
73.000
50.680
44.000
37.316
74.000
51.020
45.000
37.956
75.000
51.360
46.000
38.596
76.000
51.700
47.000
39.236
77.000
52.040
48.000
39.876
78.000
52.380
49.000
40.600
79.000
52.720
50.000
41.324
80.000
53.060
51.000
42.048
81.000
53.400
52.000
42.772
82.000
53.740
Bijlage A 1998
Tabel 1: relatie besteedbaar inkomen en uitgaven alleenstaanden voor aangifte inkomstenbelasting 1998
Besteedbaar Inkomen
Uitgaven
Besteedbaar inkomen
Uitgaven
Besteedbaar inkomen
Uitgaven
16.500
16.021
17.000
16.506
47.000
34.396
77.000
43.668
18.000
17.477
48.000
34.848
78.000
43.968
19.000
18.443
49.000
35.168
79.000
44.268
20.000
19.401
50.000
35.488
80.000
44.568
21.000
20.359
51.000
35.808
81.000
44.868
22.000
21.316
52.000
36.128
82.000
45.168
23.000
22.274
53.000
36.448
83.000
45.468
24.000
23.232
54.000
36.768
84.000
45.768
25.000
23.782
55.000
37.068
85.000
46.068
26.000
24.332
56.000
37.368
86.000
46.368
27.000
24.882
57.000
37.668
87.000
46.668
28.000
25.432
58.000
37.968
88.000
46.968
29.000
25.982
59.000
38.268
89.000
47.268
30.000
26.532
60.000
38.568
90.000
47.568
31.000
27.112
61.000
38.868
91.000
47.868
32.000
27.692
62.000
39.168
92.000
48.168
33.000
28.272
63.000
39.468
93.000
48.468
34.000
28.852
64.000
39.768
94.000
48.768
35.000
29.432
65.000
40.068
95.000
49.068
36.000
30.012
66.000
40.368
96.000
49.368
37.000
30.366
67.000
40.668
97.000
49.668
38.000
30.720
68.000
40.968
98.000
49.968
39.000
31.074
69.000
41.268
99.000
50.268
40.000
31.428
70.000
41.568
100.000
50.568
41.000
31.782
71.000
41.868
42.000
32.136
72.000
42.168
43.000
32.588
73.000
42.468
44.000
33.040
74.000
42.768
45.000
33.492
75.000
43.068
46.000
33.944
76.000
43.368
Bijlage A 1998
Tabel 2: relatie besteedbaar inkomen en uitgaven gehuwden en
ongehuwd samenwonenden voor aangifte inkomstenbelasting 1998
Besteedbaar
inkomsten
Uitgaven
Besteedbaar inkomen
Uitgaven
Besteedbaar inkomen
Uitgaven
23.000
22.263
53.000
43.706
83.000
61.922
24.000
23.231
54.000
44.136
84.000
62.604
25.000
24.195
55.000
44.486
85.000
63.286
26.000
25.159
56.000
44.836
86.000
63.968
27.000
26.124
57.000
45.186
87.000
64.650
28.000
27.088
58.000
45.536
88.000
65.332
29.000
28.052
59.000
45.886
89.000
66.014
30.000
29.016
60.000
46.236
90.000
66.696
31.000
30.004
61.000
46.918
91.000
67.378
32.000
30.992
62.000
47.600
92.000
68.060
33.000
31.980
63.000
48.282
93.000
68.742
34.000
32.968
64.000
48.964
94.000
69.424
35.000
33.956
65.000
49.646
95.000
70.106
36.000
34.944
66.000
50.328
96.000
70.788
37.000
35.088
67.000
51.010
97.000
71.470
38.000
35.232
68.000
51.692
98.000
72.152
39.000
35.376
69.000
52.374
99.000
72.834
40.000
35.520
70.000
53.056
100.000
73.516
41.000
35.664
71.000
53.738
42.000
35.808
72.000
54.420
43.000
36.766
73.000
55.102
44.000
37.724
74.000
55.784
45.000
38.682
75.000
56.466
46.000
39.640
76.000
57.148
47.000
40.598
77.000
57.830
48.000
41.556
78.000
58.512
49.000
41.986
79.000
59.194
50.000
42.416
80.000
59.876
51.000
42.846
81.000
60.558
52.000
43.276
82.000
61.240
Bijlage A 1999
Tabel 1: relatie besteedbaar inkomen en uitgaven alleenstaanden voor aangifte inkomstenbelasting 1999
Besteedbaar Inkomen
Uitgaven
Besteedbaar inkomen
Uitgaven
Besteedbaar inkomen
Uitgaven
16.500
15.914
17.000
16.397
47.000
36.566
77.000
46.194
18.000
17.361
48.000
36.960
78.000
46.512
19.000
18.326
49.000
37.280
79.000
46.830
20.000
19.291
50.000
37.600
80.000
47.148
21.000
20.258
51.000
37.920
81.000
47.466
22.000
21.226
52.000
38.240
82.000
47.784
23.000
22.193
53.000
38.560
83.000
48.102
24.000
23.160
54.000
38.880
84.000
48.420
25.000
23.976
55.000
39.198
85.000
48.738
26.000
24.792
56.000
39.516
86.000
49.056
27.000
25.608
57.000
39.834
87.000
49.374
28.000
26.424
58.000
40.152
88.000
49.692
29.000
27.240
59.000
40.470
89.000
50.010
30.000
28.056
60.000
40.788
90.000
50.328
31.000
28.694
61.000
41.106
91.000
50.646
32.000
29.332
62.000
41.424
92.000
50.964
33.000
29.970
63.000
41.742
93.000
51.282
34.000
30.608
64.000
42.060
94.000
51.600
35.000
31.246
65.000
42.378
95.000
51.918
36.000
31.884
66.000
42.696
96.000
52.236
37.000
32.336
67.000
43.014
97.000
52.554
38.000
32.788
68.000
43.332
98.000
52.872
39.000
33.240
69.000
43.650
99.000
53.190
40.000
33.692
70.000
43.968
100.000
53.508
41.000
34.144
71.000
44.286
42.000
34.596
72.000
44.604
43.000
34.990
73.000
44.922
44.000
35.384
74.000
45.240
45.000
35.778
75.000
45.558
46.000
36.172
76.000
45.876
Bijlage A 1999
Tabel 2: relatie besteedbaar inkomen en uitgaven gehuwden en
ongehuwd samenwonenden voor aangifte inkomstenbelasting 1999
Besteedbaar
inkomsten
Uitgaven
Besteedbaar inkomen
Uitgaven
Besteedbaar inkomen
Uitgaven
23.000
22.082
53.000
45.572
83.000
61.456
24.000
23.042
54.000
46.452
84.000
61.980
25.000
24.002
55.000
46.944
85.000
62.504
26.000
24.962
56.000
47.436
86.000
63.028
27.000
25.922
57.000
47.928
87.000
63.552
28.000
26.882
58.000
48.420
88.000
64.076
29.000
27.849
59.000
48.912
89.000
64.600
30.000
28.824
60.000
49.404
90.000
65.124
31.000
29.806
61.000
49.928
91.000
65.648
32.000
30.788
62.000
50.452
92.000
66.172
33.000
31.770
63.000
50.976
93.000
66.696
34.000
32.752
64.000
51.500
94.000
67.220
35.000
33.734
65.000
52.024
95.000
67.744
36.000
34.716
66.000
52.548
96.000
68.268
37.000
34.812
67.000
53.072
97.000
68.792
38.000
34.908
68.000
53.596
98.000
69.316
39.000
35.004
69.000
54.120
99.000
69.840
40.000
35.100
70.000
54.644
100.000
70.364
41.000
35.196
71.000
55.168
42.000
35.292
72.000
55.692
43.000
36.272
73.000
56.216
44.000
37.252
74.000
56.740
45.000
38.232
75.000
57.264
46.000
39.212
76.000
57.788
47.000
40.192
77.000
58.312
48.000
41.172
78.000
58.836
49.000
42.052
79.000
59.360
50.000
42.932
80.000
59.884
51.000
43.812
81.000
60.408
52.000
44.692
82.000
60.932
Bijlage A 2000
Tabel 1: relatie besteedbaar inkomen en uitgaven alleenstaanden voor aangifte inkomstenbelasting 2000
Besteedbaar
Uitgaven
Besteedbaar
Uitgaven
Besteedbaar
Uitgaven
inkomen
inkomen
inkomen
20.000
18.780
51.000
36.312
82.000
45.500
21.000
18.958
52.000
36.612
83.000
45.796
22.000
19.913
53.000
36.912
84.000
46.092
23.000
20.867
54.000
37.212
85.000
46.388
24.000
21.822
55.000
37.508
86.000
46.684
25.000
22.776
56.000
37.804
87.000
46.980
26.000
23.564
57.000
38.100
88.000
47.276
27.000
24.352
58.000
38.396
89.000
47.572
28.000
25.140
59.000
38.692
90.000
47.868
29.000
25.928
60.000
38.988
91.000
48.164
30.000
26.716
61.000
39.284
92.000
48.460
31.000
27.504
62.000
39.580
93.000
48.756
32.000
28.064
63.000
39.876
94.000
49.052
33.000
28.624
64.000
40.172
95.000
49.348
34.000
29.184
65.000
40.468
96.000
49.644
35.000
29.744
66.000
40.764
97.000
49.940
36.000
30.304
67.000
41.060
98.000
50.236
37.000
30.864
68.000
41.356
99.000
50.532
38.000
31.252
69.000
41.652
100.000
50.828
39.000
31.640
70.000
41.948
40.000
32.028
71.000
42.244
41.000
32.416
72.000
42.540
42.000
32.804
73.000
42.836
43.000
33.192
74.000
43.132
44.000
33.562
75.000
43.428
45.000
33.932
76.000
43.724
46.000
34.302
77.000
44.020
47.000
34.672
78.000
44.316
48.000
35.042
79.000
44.612
49.000
35.412
80.000
44.908
50.000
35.712
81.000
45.204
Bijlage A 2000
Tabel 2: relatie besteedbaar inkomen en uitgaven gehuwden en ongehuwd samenwonenden voor de aangifte inkomstenbelasting 2000
Besteedbaar
Uitgaven
Besteedbaar
Uitgaven
Besteedbaar
Uitgaven
inkomen
inkomen
inkomen
30.000
27.780
57.000
47.004
84.000
58.440
31.000
28.224
58.000
47.408
85.000
58.866
32.000
29.216
59.000
47.812
86.000
59.292
33.000
30.208
60.000
48.216
87.000
59.718
34.000
31.200
61.000
48.642
88.000
60.144
35.000
32.192
62.000
49.068
89.000
60.570
36.000
33.184
63.000
49.494
90.000
60.996
37.000
34.176
64.000
49.920
91.000
61.422
38.000
35.160
65.000
50.346
92.000
61.848
39.000
36.144
66.000
50.772
93.000
62.274
40.000
37.128
67.000
51.198
94.000
62.700
41.000
38.112
68.000
51.624
95.000
63.126
42.000
39.096
69.000
52.050
96.000
63.552
43.000
40.080
70.000
52.476
97.000
63.978
44.000
40.070
71.000
52.902
98.000
64.404
45.000
40.060
72.000
53.328
99.000
64.830
46.000
40.050
73.000
53.754
100.000
65.256
47.000
40.040
74.000
54.180
48.000
40.030
75.000
54.606
49.000
40.020
76.000
55.032
50.000
40.982
77.000
55.458
51.000
42.906
78.000
55.884
52.000
43.868
79.000
56.310
53.000
44.830
80.000
56.736
54.000
45.792
81.000
57.162
55.000
46.196
82.000
57.588
56.000
46.600
83.000
58.014
Bijlage B
Vragen van het lid G. de Jong (CDA) over de aftrekpost wegens
verzorgingskosten. (Ingezonden 2 maart 1998)
1.
Vallen verzorgingstehuizen sinds 1 januari 1997 onder de werkingssfeer
van de AWBZ?
2.
Is daardoor een wijziging opgetreden in de regeling aftrek wegens
verzorgingskosten in die zin
dat voorheen aftrekbaar was het totale bedrag aan verzorgingskosten en
nu slechts aftrekbaar is de eigen bijdrage AWBZ onder aftrek van de
besparing "thuis"?
3.
Erkent u dat er door de nieuwe wijze van kostenverrekening voor de
bewoners van
verzorgingstehuizen per saldo vaak geen ruimte overblijft voor
aftrekbaarheid van de
verzorgingskosten (zie bijgesloten brief van de belastingdienst)?
4.
Erkent u dat voor bedoelde bewoners, die toch al geplaagd worden door
vele lichamelijke en
psychische ongemakken, dan veelal ook de mogelijkheid vervalt om
überhaupt ziektekosten als
aftrekpost op te voeren?
5.
Wat is uw oordeel over deze gang van zaken?
6.
Bent u bereid op korte termijn een oplossing te zoeken voor deze
problematiek en de Kamer
daarover te informeren? Zo neen, waarom niet?
Bijlage B
Nota ter beantwoording van vragen van het lid G. de Jong (CDA) over de
aftrekpost wegens verzorgingskosten. Nr. 2979808040
1.
Ja, zie - voor zover van toepassing - de Wet van 26 september 1996,
Stb. 478 .
2-4.
De wetswijziging per 1 januari 1997 heeft niet alleen gevolgen voor de
aftrek buitengewone lasten, maar vooral ook voor de hoogte van de
eigen bijdrage. De eigen bijdrage ingevolge de AWBZ zal doorgaans
lager zijn dan de voorheen betaalde bijdrage in het kader van de Wet
op de bejaardenoorden (Wbo). Zie Memorie van Toelichting, Tweede
Kamer, vergaderjaar 1995-1996, 24 606, nr. 3. Bovendien is met deze
wetswijziging de vermogenstoets vervallen.
In de regeling van voor 1 januari 1997 werd het deel van de
pensionprijs dat ziet op medische verzorging en middelen als
buitengewone last aangemerkt. Vanaf 1 januari 1997 wordt als
buitengewone last aangemerkt de eigen bijdrage AWBZ, verminderd met
het bedrag van de besparing op kosten van huisvesting en voeding van
voor de opname in het tehuis.
Bij de vergelijking van het bedrag van de buitengewone lasten 1997 met
die van de jaren daarvoor zal in de meeste gevallen de (bruto) aftrek
buitengewone last lager zijn, maar daar staat tegenover dat een lagere
(netto) eigen bijdrage wordt betaald.
5-6.
Voor de bepaling van de buitengewone last geldt de onder antwoord 2
gegeven benadering. Ik ben bereid om voor bewoners die al een aantal
jaren verblijven in verzorgingstehuizen, en van wie dus kan worden
aangenomen dat zij niet meer beschikken over gegevens van voor de
opname in het tehuis, een praktische handreiking te geven om de
buitengewone last te bepalen.
Anders dan in voorbeeld 1 van de door u bijgesloten brief van de
belastingdienst, wordt daarbij uitgegaan van genormeerde cijfers die
zijn gebaseerd op gegevens van het Nationaal Instituut voor
Budgetvoorlichting (NIBUD). Deze handreiking zal ik neerleggen in een
besluit dat ik volgende week zal uitbrengen.