Numico NV

22 januari - Aankondiging
Koninklijke Numico N.V. maakt voorlopige resultaten 2000 bekend

Persbericht

Numico behaalde over het jaar 2000 een omzet van EUR 4,2 miljard, een stijging van 84%. De winst vóór aftrek van rente, belasting en afschrijving van goodwill (EBITA) steeg met 95% tot EUR 660 miljoen. De nettowinst vóór afschrijving van goodwill steeg met 72% tot EUR 375 miljoen (1999: EUR 218 miljoen). De nettowinst per aandeel (vóór afschrijving van goodwill: CEPS) steeg met 51% tot EUR 2,42 (gebaseerd op een gemiddeld aantal uitstaande aandelen van 155 miljoen). De EBITA marge steeg naar 15,6% (14,7% in 1999). De cijfers zijn nog niet gecontroleerd door de accountant.

De resultaten zijn overeenkomstig de in augustus 2000 uitgesproken verwachtingen.

Zuigelingenvoeding

De omzet in deze groep steeg met 11% tot EUR 923 miljoen. De omzetontwikkelingen in deze groep waren erg goed. Zowel de omzet in het Verre Oosten als die in een stabiele markt als West Europa groeide sterk. De introductie van de nieuwe innovatieve zuigelingenvoeding onder de merknamen Omneo/Conformil en van het "3" concept (opvolgmelk) droegen hier voor een belangrijk deel aan bij.

Klinische voedingen

De omzet in deze productgroep nam met 15% toe tot EUR 427 miljoen, mede door de introductie van nieuwe producten. Numico's beleid in dit segment is mede gericht op het groeiend belang van de thuiszorgmarkt.

Voedingssupplementen
De omzet in deze productgroep groeide met 259% tot EUR 2,3 miljard. GNC's identieke winkelomzet nam in 2000 toe met 6,5%. In deze productgroep moet een onderscheid worden gemaakt tussen de winkelactiviteiten van Numico zelf en de productie en verkoop van Numico's merkproducten aan het winkelkanaal (incl. GNC.), welke activiteiten vergelijkbaar zijn met die in de overige productgroepen. De eigen winkelactiviteiten zijn ondermeer belangrijk om nieuwe innovatieve producten rechtstreeks op de markt te brengen.

Marktontwikkeling

In de onderstaande tabel staat een overzicht van de omzetverdeling per categorie (op proforma jaarbasis) in 2000. In de laatste kolom staan de door Numico voorziene marktontwikkelingen van de onderscheidende hoofdactiviteiten aangegeven. Numico verwacht beter te presteren dan de markt, met name in de merkartikelencategorie.

Proforma jaaromzet in miljoenen Euro (incl. Rexall en Enrich voor geheel 2000)

Categorie Omzet
2000 Relatief belang van de categorie (in %) Verwachte marktontwikkelingen
(omzetgroei % 2001)
A. Merkartikelen
Zuigelingenvoeding 923 20 Europa: ± 3 %
Rest: > 10%
Klinische voeding 427 9 ± 15 %
Voedingssupplementen:

- Dieet/Sport

- Vitamines/Kruiden

- Europa 580
780
100 13
16
2 ± 15 %
Gelimiteerd
± 15 %
Subtotaal
B. Dairy & Drinks +
Overigen 545 11 ± 5 %
C. Winkelomzet +
Direct Marketing

- GNC en Unicity*


- leveranties door derden


1.154






250

24
(waarvan sport/dieet =10 en vitamines/ kruiden = 10)

5

± 2-4 %
Subtotaal 4.759 100
Eliminatie interne
leveranties* * (279)
Totale Omzet 4.480 * multi-level marketing organisatie (voorheen Enrich International Inc. en Rexall Showcase International)
** leveranties van eigen merkartikelen aan GNC-winkels.
De tabel toont dat Numico's kernactiviteiten voornamelijk plaatsvinden in zich belangrijk ontwikkelende marktsegmenten.

Numico zal haar definitieve jaarresultaten 2000 en de vooruitzichten voor 2001 publiceren op 6 maart a.s. na beurs.

Zoetermeer, 22 januari 2001