22 januari - Aankondiging
Koninklijke Numico N.V. maakt voorlopige resultaten 2000 bekend
Persbericht
Numico behaalde over het jaar 2000 een omzet van EUR 4,2 miljard, een
stijging van 84%. De winst vóór aftrek van rente, belasting en
afschrijving van goodwill (EBITA) steeg met 95% tot EUR 660 miljoen.
De nettowinst vóór afschrijving van goodwill steeg met 72% tot EUR 375
miljoen (1999: EUR 218 miljoen). De nettowinst per aandeel (vóór
afschrijving van goodwill: CEPS) steeg met 51% tot EUR 2,42 (gebaseerd
op een gemiddeld aantal uitstaande aandelen van 155 miljoen).
De EBITA marge steeg naar 15,6% (14,7% in 1999).
De cijfers zijn nog niet gecontroleerd door de accountant.
De resultaten zijn overeenkomstig de in augustus 2000 uitgesproken
verwachtingen.
Zuigelingenvoeding
De omzet in deze groep steeg met 11% tot EUR 923 miljoen. De
omzetontwikkelingen in deze groep waren erg goed. Zowel de omzet in
het Verre Oosten als die in een stabiele markt als West Europa groeide
sterk. De introductie van de nieuwe innovatieve zuigelingenvoeding
onder de merknamen Omneo/Conformil en van het "3" concept (opvolgmelk)
droegen hier voor een belangrijk deel aan bij.
Klinische voedingen
De omzet in deze productgroep nam met 15% toe tot EUR 427 miljoen,
mede door de introductie van nieuwe producten. Numico's beleid in dit
segment is mede gericht op het groeiend belang van de thuiszorgmarkt.
Voedingssupplementen
De omzet in deze productgroep groeide met 259% tot EUR 2,3 miljard.
GNC's identieke winkelomzet nam in 2000 toe met 6,5%. In deze
productgroep moet een onderscheid worden gemaakt tussen de
winkelactiviteiten van Numico zelf en de productie en verkoop van
Numico's merkproducten aan het winkelkanaal (incl. GNC.), welke
activiteiten vergelijkbaar zijn met die in de overige productgroepen.
De eigen winkelactiviteiten zijn ondermeer belangrijk om nieuwe
innovatieve producten rechtstreeks op de markt te brengen.
Marktontwikkeling
In de onderstaande tabel staat een overzicht van de omzetverdeling per
categorie (op proforma jaarbasis) in 2000. In de laatste kolom staan
de door Numico voorziene marktontwikkelingen van de onderscheidende
hoofdactiviteiten aangegeven. Numico verwacht beter te presteren dan
de markt, met name in de merkartikelencategorie.
Proforma jaaromzet in miljoenen Euro (incl. Rexall en Enrich voor
geheel 2000)
Categorie Omzet
2000 Relatief belang van de categorie (in %) Verwachte
marktontwikkelingen
(omzetgroei % 2001)
A. Merkartikelen
Zuigelingenvoeding 923 20 Europa: ± 3 %
Rest: > 10%
Klinische voeding 427 9 ± 15 %
Voedingssupplementen:
- Dieet/Sport
- Vitamines/Kruiden
- Europa 580
780
100 13
16
2 ± 15 %
Gelimiteerd
± 15 %
Subtotaal
B. Dairy & Drinks +
Overigen 545 11 ± 5 %
C. Winkelomzet +
Direct Marketing
- GNC en Unicity*
- leveranties door derden
1.154
250
24
(waarvan sport/dieet =10 en vitamines/ kruiden = 10)
5
± 2-4 %
Subtotaal 4.759 100
Eliminatie interne
leveranties* * (279)
Totale Omzet 4.480 * multi-level marketing organisatie (voorheen
Enrich International Inc. en Rexall Showcase International)
** leveranties van eigen merkartikelen aan GNC-winkels.
De tabel toont dat Numico's kernactiviteiten voornamelijk plaatsvinden
in zich belangrijk ontwikkelende marktsegmenten.
Numico zal haar definitieve jaarresultaten 2000 en de vooruitzichten
voor 2001 publiceren op 6 maart a.s. na beurs.
Zoetermeer, 22 januari 2001