22 januari 2001
Belgacom lanceert een nieuw middel tegen telefoonstalking en vereenvoudigt
beheer van diensten met toegevoegde waarde
Dankzij de dienst `Weigering Anonieme Oproep' is het voortaan mogelijk
om tegen 40 BEF per maand (0.99 EUR) anonieme of ongewenste oproepen
te weigeren. Deze dienst biedt een remedie tegen telefoonstalking
waarmee verschillende van onze klanten worden geconfronteerd.
Daarnaast heeft Belgacom een gratis nieuwe dienst ingevoerd: Phone
Manager, dat instaat voor het efficiënt beheer van diensten met
toegevoegde waarde (zoals bijvoorbeeld Comfortdiensten en Phone Mail).
`Weigering Anonieme Oproep'
Telefoonstalking is een fenomeen waarvan jaarlijks een duizendtal van
onze klanten melding maken bij de klachtendienst. Belgacom
introduceerde eerder al enkele diensten die telefoonstalking doen
afnemen, zoals
- Weergave Oproeper of CLIP - het nummer van de oproeper verschijnt op
het telefoonschermpje, 95 BEF/maand.
- Sherlock, telefoonnummer 1408 - een dienst die de naam en het adres
van de oproeper achter het telefoonnummer geeft, 36 BEF per
activering.
Nu lanceert Belgacom een nieuwe dienst waardoor de gebelde persoon
geen oproepen meer ontvangt van bellers die de CLIR-functie (Beperking
Weergave Oproeper) hebben geactiveerd. De CLIR-functie zorgt ervoor
dat het telefoonnummer van de beller niet verschijnt op het
telefoonschermpje van de gebelde persoon.
Wanneer de gebelde persoon de dienst `Weigering Anonieme Oproep' heeft
geactiveerd, krijgt de oproeper die gebruik maakt van de CLIR-functie
een boodschap te horen die hem uitlegt dat hij deze functie moet
desactiveren om de andere persoon te kunnen bellen.
De dienst Weigering Anonieme Oproep kan op elk moment worden
geactiveerd of gedesactiveerd.
Met deze nieuwe dienst (die mede op vraag van de regelgever
beschikbaar wordt gesteld) speelt Belgacom in op de frustraties van
klanten die worden geconfronteerd met ongewenste of anonieme oproepen.
Klanten met een privénummer zullen, indien de gebelde persoon
`Weigering Anonieme Oproep' heeft geactiveerd, hun nummer kenbaar
moeten maken om hun oproep te doen. Dit kan met de volgende code:
hekje 31 sterretje, telefoonnummer van de gebelde persoon, hekje. Hij
gebruikt deze code best indien hij slechts voor bepaalde nummers zijn
privénummer wil laten verschijnen.
Indien de klant zijn privénummer wil laten verschijnen bij alle
gebelde personen kan hij dit regelen met Phone Manager (zie
hieronder).
De dienst `Weigering Anonieme Oproep' is beschikbaar voor een prijs
van 40 BEF/maand (0.99 EUR) voor alle klanten die reeds geabonneerd
zijn op de CLIP-diensten (Weergave Oproeper, See & Talk, Easy Access).
Phone Manager: één enkel telefoonnummer (1987) voor alle diensten
Om van deze nieuwe, gratis dienst gebruik te maken, dient de klant
slechts het gratis nummer 1987 te vormen. De klant kan dan
verschillende diensten met toegevoegde waarde zoals bijvoorbeeld Phone
Mail en de Comfortdiensten makkelijker beheren, 24 uur op 24, 7 dagen
op 7.
Met het nummer 1987 van Phone Manager kan de klant o.a.
* de taal van de netwerkboodschappen aanpassen (voor Phone Mail,
Ring Back, ...)
* het aantal beltonen kiezen voordat Phone Mail wordt ingeschakeld
* diensten activeren en desactiveren, thuis en op afstand (Beperking
Weergave Oproeper,..)
* verkorte nummers gebruiken voor doorschakelbestemmingen
Meer informatie over Phone Manager en Weigering Anonieme Oproep voor
de klant: 0800-22 800