Carros

Subaru introduceert: de Outback

(22 januari 2001)

Het klinkt zo simpel: 'Andere tijden, andere auto 's'. Oftewel: als de wensen en eisen van de consument veranderen, dan passen de autofabrikanten hun producten daar toch gewoon op aan? Wel, in vele gevallen is dat ook zo. Maar sommige fabrikanten voeren dit streven wel héél ver door. Die komen met producten die hun gelijk niet kennen, die afstand nemen van de massa. Subaru is zo'n merk, dat tot het uiterste gaat om zijn klanten tevreden te stellen. Met als jongste proeve van bekwaamheid de Subani Outback AWD, die er nu niet alleen is in een gemodificeerde 2,5 liter uitvoering maar ook met 3,0 liter zescilinder boxermotor.

Eerst even in het algemeen: de indrukwekkende verschijningsvorm van de vooral 'onderhuids' aangepaste Subaru Outback AWD is te danken aan een aantal doordachte modificaties. Zo kent de Outback AWD ten opzichte van zijn stamvader, de Legacy Touring Wagon AWD, een met 35 millimeter verhoogd onderstel voor extra bodemvrijheid: liefst 19 centimeter. Ook het aangepaste uiterlijk versterkt de robuuste, stoere uitstraling van de auto. Daarmee is de Subaru Outback AWD een opvallende verschijning, zonder dat hij meteen teveel uit de pas loopt in vergelijking met zijn - aanzienlijk prijzigere - soortgenoten als de Audi A6 Allroad quattro en de Volvo V70 XC.
De combinatie van al deze factoren maakte van de eerste generatie Subaru Outback AWD al een absolute trendsetter. Een auto die in ons land weliswaar, net als zijn soortgenoten, tot de buitenbeenijes behoort, maar die elders in de wereld (wintersportlanden, Verenigde Staten) enorme verkoopaantallen heeft laten noteren. Het nieuwe Outback AWD-programma dat Subaru nu in Nederland introduceert, bestaat uit vier typen: drie met 2,5 liter viercilinder motor (één handgeschakeld, twee met automaat) en de H6-3.0 met standaard automaat en een extreem complete uitrusting.

2.5 én H6-3. 0 boxermotor
In de nieuwe Outback AWD presenteert Subaru met trots een geheel nieuwe zescilinder boxermotor: de H6-3.0. De H staat uiteraard voor horizontaal, omdat de zes cilinders tegenover elkaar liggen en de motor horizontaal is geplaatst.
De H6-3 .0-motor is het resultaat van dertig jaar ervaring met boxermotoren, die er in combinatie met de standaard All Wheel Drive voor heeft gezorgd dat Subaru drie maal achtereen 'Wereldkampioen Rally' werd.
Het nieuwe 24-kleps blok met vier bovenliggende nokkenassen geeft aan het principe van de boxermotor een ongekende dimensie. Mede door de variabele inductie geeft hij Subaru's topmodel een soepel vermogen van 154 kW (209 pk) bij 6.000 toeren en een koppel van 282 Nm, dat bij 4.400 toeren over de vier aangedreven wielen wordt verdeeld.

Met deze kracht kan de H6-3 .0-uitvoering heel gemakkelijk een (geremd) aanhangwagengewicht van 1.800 kilogram aan. Los daarvan is de H6-3.0-versie een ronduit snelle auto: de topsnelheid bedraagt 210 km/h, terwijl de sprint naar '100' in slechts 8,9 seconden volbracht wordt.
Wanneer de nieuwe Subaru Outback AWD géén H6-3 . 0-badge draagt in de grille en op de achterklep, huist er onder de kap een viercilinder 2,5 liter, zestienkleps boxermotor met twee bovenliggende nokkenassen. Deze versie (115 kWil 56 pk bij 5.600 toeren) is in basis gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak met hoge en lage gearing, waardoor deze Outback AWD een (geremd) aanhangwagengewicht van eveneens 1.800 kilogram laat noteren. Bovendien beschikt de Outback 2.5 AWD met handschakeling over een zogenaamde Hill-holder, de Subaru-voorziening die voorkomt dat de auto achteruit rolt wanneer deze op een helling bergopwaarts tot stilstand wordt gebracht. Tegen meerprijs kan de 2,5 liter uitvoering ook worden geleverd met dezelfde, viertraps automaat zoals die standaard op de Outback H6-3.0 wordt gemonteerd. Dit heeft geen gevolgen voor het maximum aanhangwagengewicht.

In handgeschakelde uitvoering laat de Outback 2.5 AWD een top van 197 km/h (automaat: 195) noteren en een acceleratie vanuit stilstand naar '100' in 9,5 (10,6) seconden.

Maar goed, terug naar de H6-3 .0, die dus af fabriek wordt voorzien van een sportief schakelende, viertraps automaat. Deze nieuwe transmissie werkt nauw samen met de meest recente generatie van het Subaru All Wheel Drive-systeem (AWD), dat het vermogen variabel - en dus altijd optimaal - over de wielen verdeelt. Met als resultaat extra gebruiksmogelijkheden en - natuurlijk - extra veiligheid. Uiteraard is de Outback 2.5 ook uitgerust met dit actuele AWD-systeem.

VDC (Vehicle Dynamics Control)

Zoals een topmodel betaamt, biedt de Outback AWD zijn berijder het volledige spectrum van Subaru-technologie. Zo wordt de H6-3 .0 standaard voorzien van een verder ontwikkelde, actieve stabiliteitcontrole: VDC (Vehicle Dynamics Control). Een innoverend systeem, omdat het ingrijpt op het moment dat de grenzen bereikt worden.

VDC werkt onder andere via de sensoren van het anti-blokkeer remsysteem (ABS). Wanneer één of meer wielen hun grip dreigen te verliezen of in een scherpe bocht te zwaar worden belast, herstelt VDC ongemerkt en razendsnel de balans en kan de Outback H6-3 .0 AWD de ingestuurde koers vervolgen. Let wel: zonder dat de bestuurder dit ingrijpen ervaart als een vervelende, 'begrenzende' interventie van de aanwezige elektronica, zoals dat bij vele andere systemen het geval is.

Multi Link achterwielophanging.

In lijn met de vele unieke technieken in de Subaru Outback AWD, zoals de krachtige boxermotoren en het standaard All Wheel Drive-systeem, ligt de toepassing van de doorontwikkelde multi-link achterwielophanging met dubbele draagramen en schroefveren, voor méér comfort en een optimale wegligging. De multi-link constructie zorgt bovendien voor een optimale stabiliteit en neemt weinig plaats in beslag, zodat de laadruimte niet alleen groot (oplopend tot 1.646 liter!), maar ook qua indeling optimaal bruikbaar is. Sterker nog, de laadruimte van de Outback is de grootste in zijn klasse!

Omdat de Outback AWD tijdens de vrijetijds besteding van zijn gebruikers waarschijnlijk veel bagage te verwerken krijgt, bedacht Subaru voorts nog een geavanceerde niveauregeling, die standaard wordt toegepast op de Outback
H6-3 .0 AWD, maar ook leverbaar is op de 2.5 automaat AWD. Hiermee blijft de rijhoogte van de auto altijd constant, ongeacht de belading.

Topklasse in veiligheid

De nieuwe Subaru Outback AWD is (ook) op het gebied van veiligheid een topklasse model. Of het nu om de H6-3.0- of om de 2.5-uitvoeringen gaat, altijd is de imposante, vierwielaangedreven stationcar overladen met veiligheidsvoorzieningen. Naast zijn standaard All Wheel Drive voor extra stabiliteit noemen we in dit kader de schijfremmen rondom, het anti-blokkeer remsysteem (ABS), voorin de twee airbags en de zijairbags op alle typen. In dit kader mogen echter ook de extra verstevigingbalken in de flanken en de relatief hoge zitpositie niet worden vergeten. Dit laatste zorgt zowel voor een optimaal zicht op het overige verkeer als voor een prettige in- en uitstap.

Het ultrahoge veiligheidsniveau van de Subaru Outback AWD gaat samen met luxe comfortvoorzieningen als climate-control inclusief airconditioning, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, elektrisch te bedienen zijruiten, bekerhouders en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening. Zaken die het leven én rijden met de Subaru Outback AWD prettiger maken. En ook dat kan geschaard worden onder het kopje veiligheid!

Eigen gezicht
Wanneer een auto extra gebruiksmogelijkheden claimt in de sfeer van outdoor-gebruik, dan wil de berijder dat ook laten zien. Aan die wens komt Subaru tegemoet door de Outback AWD uit te rusten met een robuuste grille en een ronduit forse voorbumper met geïntegreerde mistlampen. Zowel de grille, de beschermplaten over de flanken als de bumpers zijn in een afwijkende kleur gespoten. Tezamen met de standaard dakrailings, de lichtmetalen 16-inch velgen (met 215/60 R16-banden), de forse buitenspiegels (elektrisch verstelbaar en verwarmd) alsmede de duidelijk verhoogde carrosserie, zorgt dit alles voor een sterk individueel karakter voor een formidabele auto.

Maar ook binnenin toont de Subaru Outback AWD zijn eigen gezicht. Vanuit de riante bestuurdersstoel (bij de zescilinder achtvoudig elektrisch verstelbaar) heeft men een perfect zicht op het fraaie lederen stuurwiel, het ergonomisch verantwoorde dashboard en de met hout afgewerkte middenconsole. Met het oog op het gebruiksgemak is deze enigszins naar de bestuurder toe gebogen. Uiteraard wordt de inhoud van de bagageruimte met een afdekrolhoes aan het oog onttrokken en is een neerklapbare (60/40) achterbank met hoog zitcomfort altijd standaard. Voorts kenmerkt met name de Outback AWD H6-3.0 zich onder meer door een fraai hout-lederen Momo-stuurwiel, een audio-installatie met cassette- en cd-speler en in totaal zes luidsprekers, een elektrisch te bedienen schuif- en kanteldak en cruise-control (ook standaard op de meest luxueuze 2.5 automaat).

Ultieme combinatie
Het riante interieur van Subaru's topmodel biedt de luxe van een limousine, met de ruimte en veelzijdigheid van een op outdoor-gebruik gerichte, multiftinctionele stationcar. Zo is het met dit model net zo goed mogelijk om, gezeten op crémekleurig leer met de airco aan naar het zakenadres, als naar de jachthaven te zoeven, eventueel inclusief zwaarbeladen trailer. En dit gebeurt dan ook nog eens in alle rust en veiligheid. Want naast de eerder genoemde veiligheidsvoorzieningen beschikt de Subaru Outback AWD tevens over hoofdsteunen op alle zitplaatsen en in hoogte verstelbare rolgordels, waarvan de voorste exemplaren met gordelspanners en krachtbegrenzers.

Op een rij...

Voor wie het begint te duizelen, bij het lezen van alle standaardvoorzieningen op de diverse Outback AWD-typen, zetten we de uitrustingsverschillen tussen de meest luxueuze Outback 2.5 AWD en de H6-3.0 AWD nog even op een rijije. De H6-3.0 wordt uitgerust met zescilinder boxermotor, crémekleurige lederen bekleding, ingebouwde audio-installatie met cassette- en cd-speler, achtvoudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, Momo-stuurwiel (hout/leer), Vehicle Dynamics Control (VDC) en H6-3 .0-badges. Waaruit blijkt dat Subaru niets achterwege heeft gelaten om van de nieuwe zescilinder uitvoering een ultieme topversie te maken.

Leverbaarheid
De nieuwe Subaru Outback AWD-reeks wordt nog deze maand leverbaar in ons land.
Voor de prijzen en exacte specificaties van de verschillende Subaru Outback AWD 2001 -uitvoeringen verwijzen we u graag naar de separate bijlagen.