PERSBERICHT

Dossierbeheer voor meerdere locaties in één systeem.

Imaging-oplossing Eastman Software 'vooruitstrevend' binnen Achmea-concern

Nieuwegein, 22 januari 2001 - Bij het pensioenbedrijf van het Achmea-concern is met succes een nieuw documentbeheersysteem ingevoerd. Onder regie van Xerox Professional Services (XPS) en met de inzet van Eastman Software enterprise Imaging, is een oplossing gevonden voor het vanaf meerdere locaties kunnen werken aan een pensioendossier. "Dit systeem is echt vooruitstrevend ", stelt Ger Henk van der Meulen, Manager Deelnemerbeheer Collectief Pensioen bij Achmea in Leeuwarden. "Het stelt ons in staat om versneld verder te werken aan de integratie van de verschillende voormalige pensioen-entiteiten en aan het gezamenlijk brengen van nieuwe pensioendiensten. Het heeft er alle schijn van dat er binnen het Achmea-concern meer van dit type oplossingen zullen worden ingevoerd."

Dossierbestanden op één lijn
"In de loop van de jaren '90 zijn er verschillende pensioenbedrijven tot de Achmea Groep toegetreden", zegt Ger Henk van der Meulen. "Tussen die bedrijven, die zijn gevestigd in onder meer Leeuwarden en Apeldoorn, wordt nu de samenwerking geïntensiveerd. Zowel achter de schermen als in de contacten met klanten kan daarbij meer efficiency worden bereikt, wanneer bepaalde voorzieningen gemeenschappelijk worden ingezet en toegepast. Het dossierbeheer is een van die voorzieningen. We willen dat straks elke medewerker elk dossier kan traceren en raadplegen, ongeacht waar dat dossier zich bevindt. We wilden daarvoor een eenvormige imaging-omgeving zien te realiseren. Binnen het Achmea-concern is gekozen voor Eastman Software enterprise Imaging, voorheen Open/Image, als vast platform voor het digitaal opslaan van dossiers. XPS is voor dit soort projecten de 'preferred partner', dus we wisten waar we moesten aankloppen."

Begonnen als gemeenschappelijke index
"We zijn gestart met de locaties in Leeuwarden en Apeldoorn, omdat die het meest van elkaars informatie gebruik maken", zegt Wout van Gogh, Customer Engagement Manager van XPS. "In Leeuwarden stonden op dat moment - medio 1999 - circa 900.000 dossierpagina's op totaal 300 microfilms. De aanwas bedroeg daar zo'n 155.000 pagina's per jaar, het aantal opvragingen ruim 13.000 pagina's per jaar. In Apeldoorn is en wordt gewerkt met ruim 4 miljoen pagina's in ongeveer 219.000 dossiers, jaarlijks groeiend met meer dan 25%. Het jaarlijks aantal opvragingen daar was gemeten rond de 230.000 pagina's. Met het oog op de zeer arbeidsintensieve werkwijze in Apeldoorn was van een nieuwe imaging-oplossing in elk geval een besparing te verwachten. Maar werkmethoden laten zich niet zomaar drastisch wijzigen, dus we hebben voorgesteld om de medewerkers van beide vestigingen eerst een gemeenschappelijke index ter beschikking te stellen. Daarin zouden ze dan kunnen zien in welk systeem, op welke locatie een door hen gezocht dossier zich bevindt."
Om die gemeenschappelijke indexering mogelijk te maken, werden in Leeuwarden indexgegevens vanuit het daar gebruikte IBS systeem geconverteerd naar Eastman Software enterprise Imaging. Ook in Apeldoorn werd een basale Eastman Software enterprise Imaging indexstructuur aangelegd ten behoeve van de papieren dossiers. Van Gogh: "De praktijk liet echter al snel zien, dat het niet uitmaakt wáár een dossier zich bevindt, zodra het is gedigitaliseerd. We konden het project dus voortzetten met alleen het digitale archief in Leeuwarden, waaraan dan steeds on-demand nog in papieren vorm bestaande dossiers konden worden toegevoegd, hetzij uit Leeuwarden zelf, hetzij uit Apeldoorn."

Web-interface
"Daarmee maakten we een forse sprong voorwaarts", stelt Van der Meulen. "Ten eerste was bewezen dat digitale dossiers in beginsel op elke locatie in ons netwerk kunnen worden opgeslagen. Ten tweede hebben we nu al een oplossing waarmee we perfect inspelen op de trend naar 'werken-waar-je-wil'. Want ons nieuwe imaging systeem kan via een web-interface net zo gemakkelijk ook thuis of op eender welke werkplek worden gebruikt. Daarbij hebben we tevens de mogelijkheid om ook onze klanten zelf dossiers te laten raadplegen. We weten dat we daarvoor wel moeten zorgen voor een perfecte koppeling tussen front-end en back-office, maar die marsroute ligt klaar, mede gezien de ontwikkelingen bij Eastman Software."

Xerox Professional Services (XPS)
XPS is de Consulting en Systems Integration divisie van The Document Company Xerox en is de specialist in Document Management, DIS en Kennismanagement. Tweeduizend ervaren documentconsultants en IT-specialisten helpen clienten met het oplossen van hun document- en kennismanagement vraagstukken. "Leadership through Quality", zo luidt Xerox Corporate visie. XPS realiseert dit door te werken volgens een universele en consistente methodologie. Hierdoor is het mogelijk om bestaande oplossingen en componenten effectief te hergebruiken, zodat kwaliteit van nieuwe oplossingen gewaarborgd blijft. XPS levert de volgende diensten: Document Management Consulting, Proces Analyse en Proces ontwerp, Systeem ontwerp, Systeem integratie en realisatie,Intranet en Internet oplossingen, Opleiding en Change management en Projectmanagement

Eastman Software
Eastman Software is toonaangevend in process management e-volution* met innovatieve oplossingen voor werkprocessen. Het bedrijf breidt deze leiderschapspositie in procesmanagement uit om haar klanten in staat te stellen hun bedrijfskritische applicaties
voor business-to-business en business-to-consumer efficiënter in te zetten via internet. De integratie van back office processen en klantgegevens met de op de klant gerichte front office
applicaties, levert Eastman Software's klanten uit de financiële sector, verzekeringen en overheid voordelen op, waaronder verhoogde opbrengst en concurrentievoordeel, verbetering in klanten toeleveringsketen, kortere doorlooptijden en lagere kosten. Eastman Software's producten en diensten hebben een aantal grote en prestigieuze organisaties in de wereld in staat gesteld gestructureerde processen te stroomlijnen ten behoeve van grote hoeveelheden back office handelingen.

Voor meer informatie
Voor meer informatie kunt u kijken op de internationale website www.eastmansoftware.com of contact opnemen met: Eastman Software, Nathalie Kosterman, telefoon 030 6008800.