Amsterdam Airport Schiphol

Persberichten

Punctualiteit in 2000 verder verbeterd; Icelandair en Garuda Indonesia winnen punctualiteitsprijs Schiphol

De punctualiteit van het vliegverkeer op Schiphol is in 2000 verder toegenomen ten opzichte van 1999. In 2000 vertrok 64,1% van alle passagiersvluchten, inclusief chartervluchten, op tijd van Amsterdam Airport Schiphol. In 1999 was dit nog 61,9%. Ook de punctualiteit van aankomende passagiersvluchten liet een duidelijke verbetering zien; in 2000 had 75,7% van de aankomende vluchten geen vertraging, tegenover 73,2% in 1999.

Vorig jaar was het tweede achtereenvolgende jaar dat de punctualiteit op Schiphol duidelijk verbeterde. Dit gebeurde ondanks de problemen met de geluidszone, die met name in september en oktober een aantal dagen tot grote vertragingen leidden.

Punctuality award
De punctualiteitsprijs die Amsterdam Airport Schiphol ieder jaar toekent aan de luchtvaartmaatschappij die de minste vertragingen had op vluchten binnen Europa, is voor het jaar 2000 gewonnen door Icelandair. Deze luchtvaartmaatschappij vliegt elke dag naar Reykjavik.
De punctuality award voor de intercontinentale maatschappij met de minste vertragingen gaat naar Garuda Indonesia. Deze maatschappij onderhoudt drie vluchten per week van Schiphol naar Indonesië.