Persberichten
Punctualiteit in 2000 verder verbeterd; Icelandair en Garuda Indonesia
winnen punctualiteitsprijs Schiphol
De punctualiteit van het vliegverkeer op Schiphol is in 2000 verder
toegenomen ten opzichte van 1999. In 2000 vertrok 64,1% van alle
passagiersvluchten, inclusief chartervluchten, op tijd van Amsterdam
Airport Schiphol. In 1999 was dit nog 61,9%. Ook de punctualiteit van
aankomende passagiersvluchten liet een duidelijke verbetering zien; in
2000 had 75,7% van de aankomende vluchten geen vertraging, tegenover
73,2% in 1999.
Vorig jaar was het tweede achtereenvolgende jaar dat de punctualiteit
op Schiphol duidelijk verbeterde. Dit gebeurde ondanks de problemen
met de geluidszone, die met name in september en oktober een aantal
dagen tot grote vertragingen leidden.
Punctuality award
De punctualiteitsprijs die Amsterdam Airport Schiphol ieder jaar
toekent aan de luchtvaartmaatschappij die de minste vertragingen had
op vluchten binnen Europa, is voor het jaar 2000 gewonnen door
Icelandair. Deze luchtvaartmaatschappij vliegt elke dag naar
Reykjavik.
De punctuality award voor de intercontinentale maatschappij met de
minste vertragingen gaat naar Garuda Indonesia. Deze maatschappij
onderhoudt drie vluchten per week van Schiphol naar Indonesië.