VNO-NCW bezorgd over hogere lasten rekeningrijden
22 januari 2001 - De ondernemingsorganisatie VNO-NCW is bezorgd over de onverwacht hogere tarieven van rekeningrijden voor de weggebruiker. Iemand in de Randstad die tijdens de ochtendspits de weg op gaat, loopt het risico maximaal 1800 gulden per jaar te gaan betalen. Tot nu toe was dat 1000 gulden. Dat concludeert VNO-NCW maandag in een schriftelijke reactie op het wetsvoorstel Bereikbaarheid en mobiliteit, dat rekeningrijden regelt. VNO-NCW ziet overigens niets in rekeningrijden. Het betekent bij gebrek aan alternatieven tegen betaling in de file staan.
Eind vorig jaar kondigde minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat in een grote advertentiecampagne aan dat het spitstarief 5 gulden per passage zou bedragen en bij betaling achteraf 7 gulden. In het wetsvoorstel wordt het maximale spitstarief nu op 4 euro (8,80 gulden) gezet. De tariefhoogte kan verschillen per tolpoort en zodanig worden vastgesteld dat deze naar verwachting leidt tot een vermindering van de congestie, zo staat in de memorie van toelichting. Bovendien wordt de heffingsduur uitgebreid. Een half uur voor en na de vaste heffingsperiode van twee uur zal een aangepast lager tarief gaan gelden, zo blijkt uit het wetsvoorstel.
Minister Netelenbos heeft zich tegelijkertijd verbonden aan de
doelstelling dat rekeningrijden het spitsverkeer met 20 tot 25
procent moet beperken. Zo niet, dan wordt de proef afgeblazen.
Volgens VNO-NCW kan dit betekenen, wil de minister haar
doelstelling halen, dat het 'toptarief' van 8,80 het
standaardtarief zal worden.
Minister Netelenbos beloofde eerder dat de opbrengst van het
spitstarief terug zou gaan naar de automobilist. Die zou minder
houderschapsbelasting gaan betalen. Het wetsvoorstel werkt dit niet
uit en geeft niet aan of al tijdens de proef sprake is van een
compensatieregeling.
In het Nationaal Verkeers- en Vervoersplan wordt de mogelijkheid
opengehouden private partijen te betrekken bij de aanleg en het
beheer van betaalstroken. Betaalstroken, met variabele tarieven,
vormen ook een onderdeel van het voorstel voor de
A4-doorstroomroute. Het wetsvoorstel bereikbaarheid en mobiliteit
lijkt geen ruimte te bieden aan private betrokkenheid bij de
uitvoering van betaalstroken. VNO-NCW is van mening dat die ruimte
er moet blijven.
De A4-doorstroomroute is een filevrije weg van Noord-Holland naar
België, die door VNO-NCW, andere ondernemingsorganisaties en de
ANWB begin 2000 is gepresenteerd. De A4-doorstroomroute wordt
krachtens een convenant tussen minister en deelnemende partijen nu
uitgewerkt. VNO-NCW verwacht van de minister dat zij zich samen met
private partijen er voor zal inzetten om van dit gezamenlijke
project een succes te maken.
Het wetsvoorstel verwijst op zeer veel plaatsen naar nog nader op
te stellen regelgeving. Het betreft naast de tarieven onder meer de
heffingsdagen, de vrijstelling van betaling van spitstarieven en
regels voor de mobiliteitsfondsen. Maar ook over bijvoorbeeld de
privacyaspecten zijn het wetsvoorstel en de toelichting
onduidelijk. VNO-NCW vindt dat deze onduidelijkheden een integrale
beoordeling van het wetsvoorstel in de weg staan. Daarvoor is
helderheid noodzakelijk.