Vereniging VNO-NCW


VNO-NCW bezorgd over hogere lasten rekeningrijden

22 januari 2001 - De ondernemingsorganisatie VNO-NCW is bezorgd over de onverwacht hogere tarieven van rekeningrijden voor de weggebruiker. Iemand in de Randstad die tijdens de ochtendspits de weg op gaat, loopt het risico maximaal 1800 gulden per jaar te gaan betalen. Tot nu toe was dat 1000 gulden. Dat concludeert VNO-NCW maandag in een schriftelijke reactie op het wetsvoorstel Bereikbaarheid en mobiliteit, dat rekeningrijden regelt. VNO-NCW ziet overigens niets in rekeningrijden. Het betekent bij gebrek aan alternatieven tegen betaling in de file staan.

Eind vorig jaar kondigde minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat in een grote advertentiecampagne aan dat het spitstarief 5 gulden per passage zou bedragen en bij betaling achteraf 7 gulden. In het wetsvoorstel wordt het maximale spitstarief nu op 4 euro (8,80 gulden) gezet. De tariefhoogte kan verschillen per tolpoort en zodanig worden vastgesteld dat deze naar verwachting leidt tot een vermindering van de congestie, zo staat in de memorie van toelichting. Bovendien wordt de heffingsduur uitgebreid. Een half uur voor en na de vaste heffingsperiode van twee uur zal een aangepast lager tarief gaan gelden, zo blijkt uit het wetsvoorstel.

Minister Netelenbos heeft zich tegelijkertijd verbonden aan de doelstelling dat rekeningrijden het spitsverkeer met 20 tot 25 procent moet beperken. Zo niet, dan wordt de proef afgeblazen. Volgens VNO-NCW kan dit betekenen, wil de minister haar doelstelling halen, dat het 'toptarief' van 8,80 het standaardtarief zal worden.

Minister Netelenbos beloofde eerder dat de opbrengst van het spitstarief terug zou gaan naar de automobilist. Die zou minder houderschapsbelasting gaan betalen. Het wetsvoorstel werkt dit niet uit en geeft niet aan of al tijdens de proef sprake is van een compensatieregeling.

In het Nationaal Verkeers- en Vervoersplan wordt de mogelijkheid opengehouden private partijen te betrekken bij de aanleg en het beheer van betaalstroken. Betaalstroken, met variabele tarieven, vormen ook een onderdeel van het voorstel voor de A4-doorstroomroute. Het wetsvoorstel bereikbaarheid en mobiliteit lijkt geen ruimte te bieden aan private betrokkenheid bij de uitvoering van betaalstroken. VNO-NCW is van mening dat die ruimte er moet blijven.
De A4-doorstroomroute is een filevrije weg van Noord-Holland naar België, die door VNO-NCW, andere ondernemingsorganisaties en de ANWB begin 2000 is gepresenteerd. De A4-doorstroomroute wordt krachtens een convenant tussen minister en deelnemende partijen nu uitgewerkt. VNO-NCW verwacht van de minister dat zij zich samen met private partijen er voor zal inzetten om van dit gezamenlijke project een succes te maken.

Het wetsvoorstel verwijst op zeer veel plaatsen naar nog nader op te stellen regelgeving. Het betreft naast de tarieven onder meer de heffingsdagen, de vrijstelling van betaling van spitstarieven en regels voor de mobiliteitsfondsen. Maar ook over bijvoorbeeld de privacyaspecten zijn het wetsvoorstel en de toelichting onduidelijk. VNO-NCW vindt dat deze onduidelijkheden een integrale beoordeling van het wetsvoorstel in de weg staan. Daarvoor is helderheid noodzakelijk.