FNV



FNV opent servicelijn voor vragen over loon en uitkering

Een speciale servicelijn waar FNV-leden terecht kunnen met vragen over hun salaris of uitkering is op de eerste dag ruim 200 keer gebeld. Met de invoering van een nieuw belastingstelsel zien de loon- en uitkeringsstrookjes er anders uit dan normaal.

De meeste mensen die in loondienst werken moeten nog hun loonstrookje ontvangen. Het merendeel van de telefoontjes kwam van uitkeringsgerechtigden. Vooral Vutters en WWers haden vragen over de hoogte van hun uitkering.

Sommige mensen kregen netto minder dan voorheen. In veel gevallen had dat maken met het feit dat de uitkering van de maand december in januari wordt uitbetaald. Deze uitkering wordt dan volgens de nieuwe regels belast. WWers en Vutters die vroeger de belastingvrije voet van hun partner erbij kregen, hebben dan netto minder. In het nieuwe stelsel is de belastingvrije som vervangen door een heffingskorting. De partner met weinig of geen inkomen krijgt die dan netto uitbetaald via de Belastingdienst.

De FNV kreeg verder telefoontjes van mensen die ongerust waren over het formulier voor Voorlopige Teruggaaf. Met dit formulier kunnen mensen de heffingskortingen rechtstreeks door de Belastingdienst laten uitbetalen. Sommige mensen hadden dit formulier niet ontvangen of niet voor 1 december teruggestuurd.

De FNV wijst mensen erop dat ze het formulier alsnog kunnen insturen. De heffingskortingen worden dan met terugwerkende kracht alsnog uitbetaald.

De overhevelingstoeslag is vanaf dit jaar niet meer terug te vinden op het loonstrookje. Deze toeslag werd 10 jaar geleden ingevoerd omdat werknemers toen zelf bepaalde premies moesten betalen.

In het nieuwe stelsel wordt het wegvallen van de toeslag gecompenseerd met een loonsverhoging van 1,9 procent (VUT-uitkering 5,6 procent). Een aantal bellers had minder compensatie gekregen.

Dat heeft te maken met CAO-afspraken waarin een gedeelte van de compensatie wordt gebruikt voor secundaire arbeidsvoorwaarden zoals bijvoorbeeld extra vakantiedagen. Bovendien gelden er maximumbedragen voor de compensatie.

De FNV Servicelijn is op werkdagen van 9 tot 16 uur te bereiken via 0900 3300 300 (22 cpm).

22 januari 2001