PROCTER AND GAMBLE

Procter & Gamble en Magnifi Partner worden dienstverleners

Procter & Gamble en Magnifi Partner worden dienstverleners van commercieel marketingmanagement

LOS GATOS, Calif., 23 jan. /PRNewswire/ -- Procter & Gamble (NYSE: PG), één van de grootste marktdeskundigen ter wereld, en Worldwide Magnifi, een wereldleverancier van marketinginfrastructuur en
-toepassingen via het web, kondigden vandaag aan dat ze een contract hebben afgesloten. Via de overeenkomst wordt een nieuw bedrijf opgericht om andere bedrijven marketingknowhow over beste praktijken en praktische marketingtoepassingen en -middelen aan te bieden via een internationale technologie-infrastructuur. Het bedrijf zal zijn middelen voor marketingmanagement gebruiken en zijn personeel inzetten bij de ontwikkeling van de bedrijfsnaam. Tot dan wordt het bedrijf 'Project EMM' voor commercieel marketingmanagement genoemd.

Het nieuwe bedrijf zal marketingexpertise opbouwen, de samenwerking verbeteren en de snelheid tussen bedrijven, hun filialen en partners verhogen. Hierdoor kunnen ze sneller, efficiënter en doeltreffender merknamen opbouwen. Het 'Project EMM' zal zijn service aanvankelijk richten op de top 2.000 van wereldmarketeers en zal daarna uitbreiden tot de kleine en middelgrote bedrijven.

'Drie belangrijke tendensen zijn aan het convergeren en zullen de manier om aan marketing te doen, wijzigen: merken en bedrijven zijn meer op de hele wereld gericht; marketingteams, en ook filialen, partners en leveranciers, zijn meer geografisch verspreid en snelheid wordt meer en meer een beslissende factor om een bedrijf in een winnende positie te plaatsen. Toch is één zaak niet veranderd: de consument eist van zijn merken consistente ervaring van hoge kwaliteit,' aldus Hunter Hastings, directeur van het nieuwe bedrijf. 'Daarom hebben marketeers nood aan een echt bedrijfssysteem voor marketingmanagement dat snelheid brengt in marketing, dat samenwerking, coördinatie en controle op wereldvlak toelaat en de marketingexpertise op permanente wijze verbetert bij het bedrijf en zijn partners'.

Door de fusie worden de 150 jaar bewezen expertise op het vlak van marketingknowhow en -middelen van Procter & Gamble en de internationale marketingstructuur van Magnifi samengebracht om de commerciële mogelijkheden voor marketingmanagement op te zetten die de klanten wensen.

'Wij transformeren marketingknowhow in marketingkunde,' zei Dan Maurer, president van het nieuwe bedrijf. 'Dit doen we door bewezen beste praktijken op marketinggebied bij de praktische middelen te voegen en deze aan alle desktops van het hele bedrijf te leveren'. De service Enterprise Marketing Management van het bedrijf bevat marketingknowhow, -middelen en -infrastructuur:

+ Marketingknowhow, waaronder alle aspecten van marketing met modules voor strategische marketingontwikkeling en -ontplooiing, conceptontwikkeling en -testen, prijszettingstrategie, verpakkingsdesign, publiciteitsontwikkeling, mediaplanning, directe marketing, interactieve marketing en gesofisticeerde nieuwe knowhow en middelen voor productontwikkeling en -testen via het Internet.

+ Marketingmiddelen, waaronder toepassing voor consumentenresearch, prognoses, opstellen van de doelstellingen, testen, mediaplanning en aankoop en marktsimulatietechnieken, die vanaf de desktop worden gelanceerd.

+ Licentiesoftware & infrastructuur op wereldbasis -- hostcenters voor de hele wereld in diverse werelddelen, licentiesoftware voor eenvoudige toegang, waar en wanneer ook, tot een digitaal opgeslagen bedrijfsgeheugen voor alle marketingactiva (publiciteit, artwork, strategische documenten, historische gegevens, etc.), databases voor opzoekingen en samenwerkingsmiddelen.

De inbreng van Procter & Gamble in het bedrijf is ruim 160 jaar marketingervaring en -expertise. Procter & Gamble is dan ook een belangrijke aandeelhouder van het bedrijf. Twee directeuren van P&G verlaten P&G voor functies in het topmanagement van het bedrijf. Bovendien heeft P&G de bedoeling om het systeem over de commerciële activiteiten in de hele wereld te ontplooien.

'De eerste prioriteit van P&G is het opbouwen van onze wereldmerken. We zullen zelf de service van Enterprise Marketing Management gebruiken voor efficiëntere samenwerking, om sneller onze kennis van het ene uiteinde van de organisatie naar het andere uiteinde over te brengen, en om onze merkmanagers meer tijd te geven om naar verbruikers te luisteren en winnende merkstrategieën en marketingrpogramma's op te stellen. Dit zal winst opleveren in de vorm van sterkere merken. Dit is de belangrijkste reden waarom we bij het nieuwe bedrijf willen horen,' zei Bob Wehling, hoofd van marketing voor de wereld bij P&G. De oprichting van het nieuwe bedrijf is ook consistent met de interesse van P&G om nieuwe bedrijfsmodellen te ontwikkelen, en met de wens om meer financiële waarde te creëren uit kernactiva, waaronder uitvindingen van R&D en marketingknowhow,' voegde hij eraan toe.

Naast P&G, heeft 'Project EMM' als klanten ook The Coca-Cola Company, BBDO Worldwide en Philips Domestic Appliance en Personal Care.

Het bedrijf zal worden geleid door een team van vroegere hogere kaderleden van P&G en Magnifi die een schat aan ervaring in marketing en technologie zullen inbrengen. Het zijn: Hunter Hastings, president-directeur (vroegere CEO van Magnifi), die een uitgebreide achtergrond heeft in merkenmarketing en marketingservice voor vennootschappen; Dan Maurer, president en COO (vroeger algemeen manager van P&G's i-Ventures), die een uitgebreide ervaring heeft in internationale marketing en management voor de Europese en Amerikaanse activiteiten van P&G; Wade Miquelon, financieel directeur (vroeger financieel manager voor e-commerce bij P&G, algemeen vennoot voor het risicokapitaal voor het Internet van P&G en CFO voor de activiteiten in Thailand), die zijn ervaring inbrengt in M&A, vennootschapsfinanciën, ontwikkeling van nieuwe bedrijven en strategische ontwikkeling; Pete Farner, vice-president voor vennootschapsontwikkeling, (vroeger senior vice-president verkoop en bedrijfsontwikkeling bij Magnifi) een ervaren en succesrijk kaderlid die betrokken was bij ontwikkeling van gevestigde en startende bedrijven; en Eric Hoffert, directeur technologie (oprichter en vroeger president en CTO bij Magnifi), die 17 jaar ervaring inbrengt in de ontwikkeling en lancering van digitale media- en Internetbedrijven, -producten en -services voor de massamarkt, waaronder de software QuickTime bij Apple, bij AT&T en bij Bell Labs.

Het bedrijf heeft kantoren in Los Gatos, San Francisco, New York en Londen, en zal weldra een nieuw kantoor openen in Cincinnati. Het bedrijf heeft ook datacenters voor de wereld in Los Angeles, Atlanta en Londen, en een vierde datacenter is gepland voor Azië.

De transactie is onderworpen aan het wettelijk nazicht door Hart Scott Rodino en aan andere standaardvoorwaarden.

Info over Procter & Gamble

Procter&Gamble is met ongeveer 300 merken op de markt aanwezig en heeft bijna vijf miljard verbruikers in ruim 140 landen. Bij deze merken horen Tide, Ariel, Crest, Pantene Pro-V, Always, Whisper, Pringles, Pampers, Olay, Iams en Vicks. P&G is gevestigd in Cincinnati, Ohio, USA, heeft activiteiten in vestigingen in ruim 70 landen en stelt ruim 110.000 mensen tewerk wereldwijd. Meer informatie over P&G en haar producten vindt u op het Worldwide Web op de site http://www.pg.com .

Info over Worldwide Magnifi, Inc.

Magnifi, Inc., biedt marketinginfrastructuur en - service op wereldvlak voor 500 internationale bedrijven, publiciteitskantoren en marketingpartners.

Magnifi.net is een marketing-hub on-line die door alle partijen die merken opbouwen, kan worden gebruikt bij het plannen, creëren, toewijzen, uitvoeren, opslaan en beheren van, en bij de toegang tot alle aspecten van vermogensbeheer van wereldmerken.

BRON: Procter & Gamble

OPMERKING VOOR DE REDACTEURS: Informatie via teleconferentie voor de media -

Hunter Hastings, directeur, en Dan Maurer, president, zullen aan de media informatie verlenen via een teleconferentie om 10u30 EST. Om hieraan deel te nemen dienen media in de U.S. te bellen naar
1-800-231-9012, toegangscode 483623.


Media buiten de U.S. kunnen bellen naar 1-719-457-2617, toegangscode 483623.

CONTACTPERSOON: Rosemary Ostmann, rosemary@middleberg.com , of Anthony Andreano, anthony@middleberg.com , beiden van Middleberg Euro voor 'Project EMM', 212-888-6610; of Wendy Jacques van Procter & Gamble, 513-983-3889, of jacques.ww@pg.com /

Website: http://www.pg.com
http://www.magnify.net
http:// www.ProjectEMM.com/
(PG)

23 jan 01 10:39