College van Toezicht Sociale Verzekeringen

CTSV

Ctsv: betere aanbestedingsregels nodig voor reintegratiemarkt

Inlichtingen:
Afdeling Communicatie
Postbus 100
2700 AC ZOETERMEER

Contactpersonen:
L. Hulshof, tel. (079) 329 18 08
D. Meiners, tel. (079) 329 18 13
M.M. Moerer-van der Drift, tel. (079) 329 18 92

Ctsv: Betere aanbestedingsregels nodig voor nieuwe reïntegratiemarkt

De aanbestedingsprocedure die uitvoeringsinstellingen moeten hanteren bij het contracteren van reïntegratiebedrijven beantwoordt onvoldoende aan de doelstellingen. Zo krijgen nieuwe en kleine bedrijven die WAO-ers en WW-ers weer aan werk willen helpen, moeilijk toegang tot de markt. Wel heeft de aanbestedingsprocedure, die door het Landelijk instituut sociale verzekeringen (Lisv) is opgesteld, gezorgd voor meer helderheid. Dit concludeert het College van toezicht sociale verzekeringen (Ctsv) in het rapport De kunst van het aanbesteden.

Sinds kort kunnen de uitvoerders van de WW en de WAO reïntegratiediensten inkopen op een vrije markt van private aanbieders. Het Lisv heeft voor 2001 richtlijnen geformuleerd voor de manier waarop de aanbesteding van reïntegratiecontracten dient plaats te vinden. Doelstellingen daarbij zijn een transparante markt, eerlijke concurrentie en goede dienstverlening aan te bemiddelen personen. Het Ctsv heeft onderzocht hoe de aanbestedingsprocedure door de uitvoeringsinstellingen is toegepast.

Aanbestedingsprocedure niet goed genoeg

Uit het onderzoek blijkt dat de procedure niet heeft geleid tot een goed aanbestedingsproces. Er is wel sprake van een stap in de goede richting. De procedure maakt beter zichtbaar welke bedrijven op de markt opereren. Verder dwingt hij de uitvoeringsinstellingen tot een meer objectieve afwe-ging bij het contracteren van een reïntegratiebedrijf. Uit het Ctsv-onderzoek blijkt echter dat uitvoeringsinstellingen nog steeds ruimte hebben om contracten te gunnen aan bedrijven waarmee al een relatie bestaat zonder dat duidelijk wordt of dat ook werkelijk de beste bedrijven zijn. Dat komt omdat de procedure de uitvoeringsinstellingen ruimte geeft om aanvullende criteria te stellen en een eigen interpretatie te ontwikkelen. Verder brengt de procedure, naar verwachting vooral in de aanloopperiode, veel administratieve lasten met zich mee, zowel voor de uitvoeringsinstellingen als voor de reïntegratiebedrijven.

Kleine bedrijven en nieuwkomers in het nadeel

Voor het bevorderen van concurrentie en het leveren van maatwerk is het belangrijk dat nieuwe en kleine bedrijven toegang tot de markt krijgen. De aanbestedingsprocedure blijkt op die punten belemmeringen op te leveren. Zo kunnen bedrijven volgens de procedure een contract krijgen als zij kun-nen aangeven welke resultaten zij in het verleden hebben behaald. Voor nieuwe bedrijven is het lastig om aan deze eis te voldoen. Wanneer deze eis strikt wordt toegepast, krijgen deze bedrijven geen contract. Uit het onderzoek van het Ctsv blijkt verder dat kleine bedrijven in de gunningsfase moeilijk met grote bedrijven kunnen concurreren op de criteria prijs en plaatsingspercentage. Ook de extra eis van sommige uitvoeringsinstellingen dat reintegratie-bedrijven een landelijke dekking moeten hebben werkt negatief uit.

Verbeteringen
De volgende aanbesteding van reïntegratietrajecten staat al weer voor de deur. Het Ctsv vindt dat het Lisv de gang van zaken rond de aanbesteding 2001 snel moet evalueren en de procedure moet verbeteren. Het Ctsv doet hiervoor een aantal aanbevelingen. Zo vindt het Ctsv dat de gunningscrite-ria in verleden behaalde resultaten en deskundigheid personeel nader moeten worden gepreciseerd; dat de weging van de gunningscriteria strak-ker geregeld moet worden en dat de mogelijkheden van toetreding van nieuwe bedrijven moet worden verruimd. Ook pleit het Ctsv ervoor diffe-rentiatie naar doelgroepen aan te brengen en de rol van de sectorraden te verduidelijken.

Het Ctsv heeft zijn bevindingen en suggesties voor verbetering aangeboden aan staatssecretaris Hoogervorst van SZW en het Lisv.

23 jan 01 11:00