Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen

MINOCW: Ontwerp het onderwijs van de toekomst

23 januari 2001

Persbericht 006

Hermans en Adelmund: samen met scholen werken aan kwaliteit Ontwerp het onderwijs van de toekomst

Onder het motto .ontwerp het onderwijs van de toekomst. dagen minister Hermans en staatssecretaris Adelmund iedereen uit voorstellen te leveren voor onderwijs in de 21e eeuw. De beste voorstellen uit deze ontwerpwedstrijd worden met financiële steun van het ministerie uitgewerkt. Zelf komen de bewindslieden ook met een voorstel. Met een groep scholen uit het primair en voortgezet onderwijs brengen zij nieuwe mogelijkheden voor kwaliteitsverbetering in kaart. Hermans en Adelmund komen daarnaast met concrete voorstellen om alle scholen met ingang van het nieuwe schooljaar meer ruimte te geven om eigen beleid te voeren (.schotten weghalen.). Het kabinet verkent op dit moment de prioriteiten in het onderwijs voor de middellange termijn. .Onderwijs in stelling. is de komende maanden onderwerp van gesprek in debatten die overal in het land worden georganiseerd. Met besturen, vakbonden, schoolleiders, leraren, ouders en leerlingen worden afspraken gemaakt over de inrichting en de financiering van het onderwijs. De bewindslieden hebben dit vandaag in een brief aan de Tweede Kamer laten weten.

Langs deze lijnen willen Hermans en Adelmund de beleidsbrief .Onderwijs in stelling: kracht en creativiteit in de kennissamenleving. in de praktijk handen en voeten geven. In .Onderwijs in stelling. schetsten de bewindslieden hoe het onderwijs de uitdagingen van de kennissamenleving kan beantwoorden. Kern is: kwaliteit, toegankelijkheid, gelijke kansen voor leerlingen en ruimte voor variëteit en differentiatie. Dit perspectief wordt nu verder uitgewerkt. Onderwijsorganisaties, scholen, leraren, ouders en leerlingen krijgen de mogelijkheid invloed uit te oefenen op de ontwikkeling van het onderwijs. Hermans en Adelmund willen zowel op korte termijn noodzakelijke vernieuwingen vormgeven, als een aantal stappen zetten waarmee een nieuw kabinet zijn voordeel kan doen. Met het oog daarop werken de bewindslieden en het kabinet op dit moment aan een meerjarig investeringsprogramma voor het onderwijs.

Ontwerpwedstrijd
De bewindslieden van OCenW willen maximaal gebruik maken van de creativiteit die in en buiten het onderwijs beschikbaar is. In een ontwerpwedstrijd dagen zij iedereen uit voorstellen te leveren. Individuele scholen en onderwijsorganisaties, maar ook andere maatschappelijke organisaties, wetenschappers en adviesbureaus. Centraal staat de vraag: .Hoe kan de school tegemoet komen aan de eisen van de kennissamenleving van de 21e eeuw.. Voor 15 maart moet een eerste voorstel worden ingediend. Veelbelovende voorstellen krijgen financiële steun bij de verdere uitwerking. In de zomer van 2001 worden de meeste kansrijke plannen aan het brede publiek gepresenteerd. Een onafhankelijke jury onder leiding van oud-minister Pieter Winsemius zal de voorstellen beoordelen.

Ruimte voor kwaliteit
Samen met scholen uit het primair en voortgezet onderwijs bekijken de bewindslieden hoe nieuwe impulsen gegeven kunnen worden aan de kwaliteit van het onderwijs. De bedoeling is meer ruimte te geven aan de innovatieve kracht van scholen. Nagegaan wordt hoe scholen hun uitdagingen beter aan kunnen pakken. De scholen zijn geselecteerd in overleg met organisaties uit het onderwijs. De eerste resultaten moeten in het schooljaar 2001/2002 ten goede komen aan alle scholen.

Overleg
Op korte termijn wordt er met besturenorganisaties, vakbonden, schoolleiders, ouderorganisaties, leraren en leerlingen overlegd over .Onderwijs in Stelling.. Het overleg richt zich op de inrichting, de besturing en de financiering van het onderwijs. De uitkomsten van het overleg zullen in mei 2001 bekend worden gemaakt.

Noot voor de redactie,