Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen
MINOCW: Ontwerp het onderwijs van de toekomst
23 januari 2001
Persbericht 006
Hermans en Adelmund: samen met scholen werken aan kwaliteit
Ontwerp het onderwijs van de toekomst
Onder het motto .ontwerp het onderwijs van de toekomst. dagen minister
Hermans en staatssecretaris Adelmund iedereen uit voorstellen te
leveren voor onderwijs in de 21e eeuw. De beste voorstellen uit deze
ontwerpwedstrijd worden met financiële steun van het ministerie
uitgewerkt. Zelf komen de bewindslieden ook met een voorstel. Met een
groep scholen uit het primair en voortgezet onderwijs brengen zij
nieuwe mogelijkheden voor kwaliteitsverbetering in kaart. Hermans en
Adelmund komen daarnaast met concrete voorstellen om alle scholen met
ingang van het nieuwe schooljaar meer ruimte te geven om eigen beleid
te voeren (.schotten weghalen.). Het kabinet verkent op dit moment de
prioriteiten in het onderwijs voor de middellange termijn. .Onderwijs
in stelling. is de komende maanden onderwerp van gesprek in debatten
die overal in het land worden georganiseerd. Met besturen, vakbonden,
schoolleiders, leraren, ouders en leerlingen worden afspraken gemaakt
over de inrichting en de financiering van het onderwijs. De
bewindslieden hebben dit vandaag in een brief aan de Tweede Kamer
laten weten.
Langs deze lijnen willen Hermans en Adelmund de beleidsbrief
.Onderwijs in stelling: kracht en creativiteit in de
kennissamenleving. in de praktijk handen en voeten geven. In
.Onderwijs in stelling. schetsten de bewindslieden hoe het onderwijs
de uitdagingen van de kennissamenleving kan beantwoorden. Kern is:
kwaliteit, toegankelijkheid, gelijke kansen voor leerlingen en ruimte
voor variëteit en differentiatie. Dit perspectief wordt nu verder
uitgewerkt. Onderwijsorganisaties, scholen, leraren, ouders en
leerlingen krijgen de mogelijkheid invloed uit te oefenen op de
ontwikkeling van het onderwijs. Hermans en Adelmund willen zowel op
korte termijn noodzakelijke vernieuwingen vormgeven, als een aantal
stappen zetten waarmee een nieuw kabinet zijn voordeel kan doen. Met
het oog daarop werken de bewindslieden en het kabinet op dit moment
aan een meerjarig investeringsprogramma voor het onderwijs.
Ontwerpwedstrijd
De bewindslieden van OCenW willen maximaal gebruik maken van de
creativiteit die in en buiten het onderwijs beschikbaar is. In een
ontwerpwedstrijd dagen zij iedereen uit voorstellen te leveren.
Individuele scholen en onderwijsorganisaties, maar ook andere
maatschappelijke organisaties, wetenschappers en adviesbureaus.
Centraal staat de vraag: .Hoe kan de school tegemoet komen aan de
eisen van de kennissamenleving van de 21e eeuw.. Voor 15 maart moet
een eerste voorstel worden ingediend. Veelbelovende voorstellen
krijgen financiële steun bij de verdere uitwerking. In de zomer van
2001 worden de meeste kansrijke plannen aan het brede publiek
gepresenteerd. Een onafhankelijke jury onder leiding van oud-minister
Pieter Winsemius zal de voorstellen beoordelen.
Ruimte voor kwaliteit
Samen met scholen uit het primair en voortgezet onderwijs bekijken de
bewindslieden hoe nieuwe impulsen gegeven kunnen worden aan de
kwaliteit van het onderwijs. De bedoeling is meer ruimte te geven aan
de innovatieve kracht van scholen. Nagegaan wordt hoe scholen hun
uitdagingen beter aan kunnen pakken. De scholen zijn geselecteerd in
overleg met organisaties uit het onderwijs. De eerste resultaten
moeten in het schooljaar 2001/2002 ten goede komen aan alle scholen.
Overleg
Op korte termijn wordt er met besturenorganisaties, vakbonden,
schoolleiders, ouderorganisaties, leraren en leerlingen overlegd over
.Onderwijs in Stelling.. Het overleg richt zich op de inrichting, de
besturing en de financiering van het onderwijs. De uitkomsten van het
overleg zullen in mei 2001 bekend worden gemaakt.
Noot voor de redactie,