Programma van uitgangspunten biedt meer helderheid bij Randstadrail
Nico Janssens, de Rotterdamse wethouder Verkeer en Vervoer, heeft vanmiddag het Programma van Uitgangspunten RandstadRail voor discussie in de gemeente en betrokken deelgemeenten vrijgegeven. Dit programma geeft onder meer een selectie van haalbare alternatieven voor de stations van Randstadrail langs het tracé door Rotterdam. Zo zal worden afgezien van de variant die de sloop van woningen langs de Diamantweg zou betekenen, zal het station in Noord misschien opgeschoven worden naar het brede plantsoen op de Statenweg en wordt het metrostation onder het Centraal Station driesporig.
De komende maanden zullen de overgebleven alternatieven verder worden ontworpen en uitgerekend tot een Voorlopig Ontwerp (VO). De gemeenteraad kan, na consultatie van de betrokken deelgemeenten, een definitief standpunt innemen over de stations, spoor-overgangen en de precieze loop van de metrotunnel. Dan is ook duidelijk in hoeverre aan de Minister van Verkeer en Waterstaat extra geld moet worden gevraagd.
Metrostation CS
Omdat niet alle metro-voertuigen op Centraal Station doorrijden naar
Den Haag, zullen straks veel voertuigen komend uit richting Stadhuis
in metrostation CS moeten keren. Dit kan alleen in een aan te passen
metrostation met drie sporen. Nog uitgezocht wordt of er twee
eilandperrons moeten komen of een eilandperron en een zijperron. De
verdere uitwerking van de bouwplannen metrostation CS hangt mede samen
met het Masterplan CS.
Metrostation Statenweg
Voorgesteld wordt om het station Statenweg op ongeveer 18 meter diepte
aan te leggen, zodat de metrobuis op vrijwel dezelfde diepte kan
worden geboord. Een eerste architectonische verkenning heeft
uitgewezen dat een diepe ligging op sociaal veilige wijze is in te
richten. Op verzoek van de zittende ondernemers is gekeken naar een
variant waarbij het metrostation circa 70 meter naar het noorden wordt
geschoven. Deze variant lijkt kansrijk te zijn. Ook wordt nog
onderzocht of op het station een ondergrondse buurtparkeergarage kan
worden gebouwd.
RandstadRail in Hillegersberg-Schiebroek
De meest optimale variant is het verschuiven van het huidige station
Kleiweg naar de Melanchtonweg met tevens één in zuidelijke richting
verlegde ongelijkvloerse kruising van de overgang Kleiweg, de
zogenaamde variant Kleiweg-Zuid. Deze variant is wel duurder dan de
variant waarbij alleen het huidige station Kleiweg wordt omgebouwd tot
RandstadRail-station (fl. 42 miljoen in plaats van fl. 14 miljoen).
Nog onduidelijk is of de variant Kleiweg-Zuid uiteindelijk in één keer
zal worden gerealiseerd of in fasen. De sloop van huizen ten behoeve
van RandstadRail is naar aanleiding van dit Programma van
Uitgangspunten van de baan.
RandstadRail
RandstadRail is hoogwaardig openbaar vervoer en zal een belangrijke
bijdrage leveren aan het vergroten van de bereikbaarheid van de centra
van Rotterdam en Den Haag, vanuit de VINEX-lokaties in het gebied
tussen Den Haag, Zoetermeer en Rotterdam. De verwachting is dat,
indien RandstadRail gekoppeld wordt aan het Rotterdamse metronet,
dagelijks bijna 35.000 reizigers (in totaal 68.000 in- en uitstappers)
gebruik zullen maken van dit vervoersmiddel.
Verdere procedure
De deelgemeente Hillegersberg-Schiebroek zal het programma van
uitgangspunten op 29 januari in een commissievergadering bespreken. In
deelgemeente Noord is dat op 8 februari het geval. De
gemeente-raadscommissies VVSR en ROG bespreken dit PvU respectievelijk
op 14 en 20 februari. In later stadium zullen deze uitgangspunten
worden opgenomen in een gezamenlijk programma van eisen dat namens
beide betrokken stadsregio's (SRR en Stadsgewest Haaglanden) wordt
opgesteld. Betrokken bewoners krijgen binnenkort een zogenaamd
RandstadMail waarin zij over de laatste ontwikkelingen worden
geïnformeerd.