Gemeente Swalmen



Publicaties

23 januari 2001 Gemeentelijke publicatie

INGEKOMEN BOUWAANVRAGEN / BOUWMELDINGEN

Burgemeester en wethouders van Swalmen hebben een bouwaanvrage /bouwmelding ontvangen van:

M. Teeuwen, Markt 6, voor het oprichten van een terrasoverkapping
P. Driessen, Swalmzicht 18, voor het vergroten van een woning

Stichting Woongoed 2-duizend, Mussenstraat 12 te Echt, voor het oprichten van 37 woningen aan de Veldpoort

R. Luyten en Y. Claessen, St. Sebastianusstraat 1, voor het oprichten van een woning aan de Hagelkruis

INGEKOMEN SLOOPAANVRAGEN

Burgemeester en wethouders van Swalmen hebben een sloopaanvrage ontvangen van:

St. Katholiek Onderwijs Swalmen, Asseltsestraat 9, voor het gedeeltelijk slopen van een schoolgebouw aan de Meestersweg 5
VERLEENDE BOUWVERGUNNINGEN / BOUWTOESTEMMINGEN

Burgemeester en wethouders van Swalmen hebben bouwvergunning /bouwmelding verleend aan:

P. Ramakers, Levroy 7, voor het vergroten van een woning
In het kader van de Algemene Wet Bestuursrecht kunnen belang-hebbenden binnen zes weken na deze bekendmaking, een bezwaarschrift indienen bij het college van

VERZOEK OM AANLEGVERGUNNING

Verleggen transportleiding rioolzuiveringsinstallatie
De burgemeester van Swalmen maakt bekend, dat met ingang van 29 januari 2001 gedurende twee weken voor iedereen ter gemeentesecretarie, afdeling Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (Markt 20, kantoor Ruimtelijke Ordening) ter inzage ligt:
een verzoek om een aanlegvergunning van Zuiveringschap Limburg, Postbus 314, 6040 AH Roermond, voor het verleggen van een transportleiding naar de rioolwaterzuiveringsinstallatie op een gedeelte van de percelen kadastraal bekend gemeente Swalmen, sectie G, nummers 171, 192, 193, 194, 195, 198 en 371, plaatselijk bekend Horsterweg.

Burgemeester en wethouders willen de aanlegvergunning verlenen.
Gedurende bovengenoemde termijn kan iedereen een schriftelijke zienswijze naar voren brengen tegen het verlenen van de aanlegvergunning bij het college van burgemeester en wethouders van Swalmen, Postbus 9000, 6070 AA Swalmen.

VERLEENDE KAPVERGUNNINGEN

Burgemeester en wethouders van Swalmen hebben kapvergunning verleend aan:

Dhr. R.W. Langen, Heide 50, Swalmen, voor het kappen van 1 sierkers, staande in de voortuin bij Past. Zandersstraat 24;
Dhr. M.H. Valckx, Boutestraat 20, Swalmen, voor het kappen van 7 coniferen, staande in de zijtuin bij Boutestraat 20.
Tegen het verlenen van deze kapvergunningen kan eenieder die direct in zijn belang is getroffen binnen een termijn van zes weken na datum van deze bekendmaking een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij ons college.

Verlenging rijbewijs

Mede op verzoek van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) te Eindhoven wijzen wij u op het volgende.

Als bij de vernieuwing van uw rijbewijs een medische keuring is vereist, raden wij u dringend aan contact op te nemen met de afdeling burgerzaken van de gemeente.

Tussen de periode van keuring door een onafhankelijke arts (dus niet uw huisarts) en de afgifte van een medische verklaring door het CBR, kan een wachttijd ontstaan van meerdere maanden.
Ons advies is dan ook: Wacht niet tot het laatste moment!
Beperkte dienstverlening afdeling burgerzaken

In verband met werkzaamheden aan het landelijk computernetwerk kunnen er op

donderdag 1 februari

en

vrijdag 2 februari

geen paspoorten, Europese Identiteitskaarten en rijbewijzen worden verstrekt. In verband hiermee komt ook de avondopenstelling op donderdag 1 februari a.s. te vervallen.

Wij verzoeken u vriendelijk om hier rekening mee te houden en vragen begrip voor het ongemak.

Het gemeentebestuur.

WET MILIEUBEHEER

Intrekking melding tandartsenpraktijk

Burgemeester en wethouders van Swalmen maken bekend dat F.J.M.L. Verhaegh, Rijksweg Noord 42 te Swalmen, heeft bericht geen gebruik meer te maken van de, op 21 december 1991 ingediende melding, op grond van het Besluit tandartsenpraktijk milieubeheer.
Deze melding heeft betrekking op een - voormalige - praktijk, aan
Bosstraat 24 te Swalmen.

De praktijk is sedert januari van dit jaar niet meer in gebruik.
Ter inzage legging

De mededeling alsook de melding liggen voor een ieder met ingang van 26 januari 2001 tot 23 februari 2001 ter inzage in de tijdelijke huisvesting van de gemeente Swalmen, afdeling VROM (eerste etage), Markt 20 te 6071 JD Swalmen. De bescheiden liggen dagelijks van 09.00 tot 12.00 uur, alsmede op verzoek op andere tijdstippen, ter inzage.
WET MILIEUBEHEER

Aanvulling milieuvergunning CAV Boerenbond

Burgemeester en wethouders van Swalmen maken bekend dat zij voornemens zijn de op 24 februari 1992 aan de CAV Boerenbond Swalmen, Kroppestraat 28 te Swalmen verleende milieuvergunning voor het bedrijf aan Kroppestraat 28 aan te vullen met een aantal lozingsvoorschriften.
Tegen deze aanvulling bestaan geen milieuhygiënische bezwaren
Ter inzage legging

De van kracht zijnde vergunning, de aan te vullen voorschriften, alsook het ontwerpbesluit liggen voor een ieder met ingang van 26 januari 2001 tot en met 9 februari 2001 ter inzage in de tijdelijke huisvesting van de gemeente Swalmen, afdeling VROM (eerste etage), Markt 20 te 6071 JD Swalmen. De bescheiden liggen dagelijks van 09.00 tot 12.00 uur, alsmede op verzoek op andere tijdstippen, ter inzage.
Tot uiterlijk 9 februari 2001 kunnen tegen het ontwerpbesluit schriftelijk gemotiveerde bedenkingen worden kenbaar gemaakt. Deze bedenkingen moeten bij ons worden ingediend.

Degene die schriftelijke bedenkingen indient kan verzoeken zijn persoonlijke gegevens niet bekend te maken.

Alleen degenen, die bedenkingen hebben ingebracht op de wijze als hiervoor omschreven en een ieder die aantoont, dat hij daartoe redelijkerwijs niet in staat is geweest en degenen die bedenkingen hebben tegen eventuele wijzigingen die in de beschikking t.a.v. het ontwerp daarvan zijn aangebracht, zijn later tot het instellen van beroep gerechtigd.

Tot slot,

Medewerkers van de afdeling VROM kunnen een toelichting op de meldingen geven. Voor nadere informatie kunt u met hen contact opnemen (telefoon 0475 - 509252).

Openbare raadsvergadering

Op donderdag 25 januari a.s. vergadert de gemeenteraad. De vergadering wordt gehouden in de raadzaal boven het voormalige gemeentehuis, aanvang 19.30 uur. Belangstellenden zijn van harte welkom.
Agenda:

Voorstel om de notulen van de raadsvergadering van 13 november 2000 vast te stellen.

Voorstel om de notulen van de raadsvergadering van 21 december 2000 vast te stellen.

Ingekomen stukken.

Voorstel tot vaststelling van de verordening tot wijziging van de Bouwverordening (5e wijzigingsverordening).

Voorstel tot vaststelling van de nieuwe gemeenschappelijke regeling Limburg-Noord.

Voorstel tot het aangaan van een overeenkomst tot doorcentralisatie huisvestingstaken voortgezet onderwijs met de Stichting Onderwijs Midden-Limburg.

Voorstel om niet over te gaan tot wijziging van het bestemmingsplan Buitengebied ten behoeve van een perceel aan de Bosstraat.
Voorstel om niet over te gaan tot wijziging van het bestemmingsplan "Martin Giessen" ten behoeve van een perceel aan de Hertogdom Gelresingel.

Voorstel om de 4e wijziging van de gemeentebegroting 2001 vast te stellen (aanschaf materieel openbare werken).
10.Voorstel om de 5e wijziging van de gemeentebegroting 2001 vast te
stellen (vervanging riolering Kerkweg).

11.Rondvraag.

WET MILIEUBEHEER

Melding ingevolge artikel 8.41

tandartsenpraktijk Rijksweg Noord 42

Burgemeester en wethouders van Swalmen maken bekend dat, gelet op artikel 8.41 Wet milieubeheer, bij hen een melding is binnengekomen van:

Drs. F.Verhaegh, Bosstraat 24 te 6071 XW Swalmen ingevolge het besluit tandartspraktijken milieubeheer voor het oprichten van een inrichting op het perceel Rijksweg Noord 42 te 6071 KW Swalmen
In het genoemde Besluit worden regels gesteld in het belang van de bescherming van het milieu.

Ter inzagelegging

De melding ligt voor een ieder met ingang van 25 januari 2001 tot en met 22 februari 2001 ter inzage in de tijdelijke huisvesting van de gemeente (afdeling VROM), Markt 20 (eerste etage), 6071 JD Swalmen. De bescheiden liggen dagelijks van 09.00 tot 12.00 uur, alsmede op verzoek op ander tijdstippen ter inzage.

Medewerkers van de afdeling VROM kunnen een toelichting op de melding geven. Voor nadere informatie kunt u met hen contact opnemen (telefoon 0475 - 509253).

Ingevolge de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State d.d. 16 oktober 1997 is er tegen een kennisgeving ingevolge artikel 8.41 Wet milieubeheer geen bezwaar en beroep meer mogelijk.
WET WAARDERING ONROERENDE ZAKEN (Wet WOZ)

Hoe is de waarde van uw pand bepaald?

Inleiding

De waarde van onroerende zaken verandert snel in Nederland. De laatste jaren zijn met de name de prijzen van de woningen fors gestegen. De hoogte van een aantal belastingen die u betaalt hangt af van de waarde van deze onroerende zaken. De Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) schrijft voor dat de gemeente iedere vier jaar deze waarde opnieuw vaststelt.

Inmiddels is voor de jaren 2001 tot en met 2004 (belastingtijdvak) de waarde van praktisch alle onroerende zaken in onze gemeente opnieuw vastgesteld. Daarbij is conform de wettelijke voorschriften uitgegaan van de toestand per 1 januari 1999 (waardepeildatum).
In de maand februari 2001 krijgen alle eigenaren en gebruikers van woningen en bedrijfspanden een formele waardebeschikking met de definitieve WOZ-waarde in de bus.

Wie heeft te maken met de WOZ? Iedereen!

Een eenmaal vastgestelde waarde is de basis voor verschillende belastingen. Zo gebruikt de Rijksbelastingdienst deze waarde voor de bepaling van onder meer het eigenwoningforfait (tot en met 2000: huurwaardeforfait) en de vermogensbelasting. De waterschappen gebruiken deze waarde voor de heffing op gebouwen en de gemeente voor de bepaling van de onroerende-zaakbelastingen (OZB). Dus elke eigenaar en/of gebruiker van een pand krijgt te maken met de Wet WOZ.
De taxatie

Het vaststellen van de waarde van uw pand gebeurt door de gemeente.
De gemeente Swalmen heeft zich daarbij laten ondersteunen door gespecialiseerde taxateurs van Rentmeesterskantoor Houdringe te Roermond.

Zoals reeds gezegd heeft de taxatie van het pand plaatsgevonden naar de zogenaamde waardepeildatum: 1 januari 1999. Dit betekent dat de waarde is vastgesteld op de verkoopprijs zoals die op 1 januari 1999 voor uw pand zou hebben gegolden. Deze waardepeildatum is wettelijk vastgesteld en geldt voor alle gemeenten in Nederland.
Hoe gaat de taxatie van een woning in zijn werk?
De taxateur heeft veel informatie ter beschikking over de kenmerken van een woning: metingen (kadaster), eerder vastgelegde informatie zoals bouwjaar, grootte, bijgebouwen, enz. Deze informatie vult hij aan met gegevens over veranderingen in de afgelopen periode (verbouwingen e.d.). Al deze kenmerken worden vergeleken met die van woningen (referentiepanden) die rond de waardepeildatum (01-01-1999) zijn verkocht. Deze referentiepanden zijn altijd bezocht en inpandig opgenomen. De verkoopprijzen van deze referentiepanden vormen dus de basis van de taxaties. Alle andere woningen worden vergeleken met de referentiepanden. Bovendien vergelijkt de taxateur de verschillende woningen in de omgeving. Vaak zijn er meerdere gelijksoortige woningen. Niet iedere woning behoeft dus afzonderlijk te worden bekeken. Rekening houdend met verschillen in grootte, ligging, onderhoudstoestand e.d. wordt de uiteindelijke WOZ-waarde vastgesteld.
Voor bedrijfspanden en bijzondere objecten geldt een afwijkende methode van taxeren. De taxatie van bedrijfspanden en bijzondere objecten zoals scholen, kerken, sporthallen en openbare gebouwen is complexer. Samengevat wordt bij deze objecten gelet op verkoopprijzen, huurprijzen, stichtingskosten en functionele veroudering.
Controleert nog iemand deze WOZ-waarden?

Ja! De gemeente controleert de aangeleverde gegevens van het taxatiebureau. Hiervoor beschikt de gemeente over speciale controleprogrammatuur. De gegevens worden dus geautomatiseerd gecontroleerd, daarnaast zijn steekproefsgewijs gegevens en waarden van panden ter plaatse gecontroleerd. Een gedeelte van deze steekproef is, in samenwerking met de gemeente Beesel en de voormalige gemeente Belfeld, uitgevoerd door medewerkers van makelaardij Krebbeks, Laumans, Theunissen uit Reuver. Twee medewerkers van dit bedrijf, die tevens gediplomeerd WOZ-taxateur zijn, hebben deze controle uitgevoerd.

Controleert nog iemand de gemeente?

Jazeker! Op landelijk niveau controleert de Waarderingskamer of gemeenten de taxaties van alle onroerende zaken zorgvuldig hebben uitgevoerd. Daarom bezoekt een inspecteur van de Waarderingskamer de gemeenten enkele keren per jaar en controleert of de uitvoering van de Wet WOZ wel volgens de hiervoor opgestelde richtlijnen gebeurt.
Het definitieve resultaat: de WOZ-beschikking!

Zoals reeds vermeld zal de WOZ-beschikking de volgende maand bij de eigenaren en gebruikers van woningen en bedrijven in de bus vallen. Als u het niet eens bent met deze WOZ-beschikking kunt u binnen 6 weken na dagtekening van de beschikking een gemotiveerd bezwaarschrift bij de heffingsambtenaar van de gemeente indienen.
WOZ en de onroerende-zaakbelastingen (OZB)

Over de gevolgen van de nieuwe herwaardering en de onroerende-zaakbelastingen zullen wij de komende weken in dit weekblaadje terugkomen. Bij de beschikking zult u bovendien een bijsluiter aantreffen waarin wij u ter zake nogmaals uitvoerig zullen informeren.

Informatie

Wenst u nu al meer informatie over het vorenstaande neem dan gerust contact op met onze WOZ-coördinator, de heer Wim Eggels, telefoon 0475-509232.