Publicaties
23 januari 2001 Gemeentelijke publicatie
INGEKOMEN BOUWAANVRAGEN / BOUWMELDINGEN
Burgemeester en wethouders van Swalmen hebben een bouwaanvrage
/bouwmelding ontvangen van:
M. Teeuwen, Markt 6, voor het oprichten van een terrasoverkapping
P. Driessen, Swalmzicht 18, voor het vergroten van een woning
Stichting Woongoed 2-duizend, Mussenstraat 12 te Echt, voor het
oprichten van 37 woningen aan de Veldpoort
R. Luyten en Y. Claessen, St. Sebastianusstraat 1, voor het
oprichten van een woning aan de Hagelkruis
INGEKOMEN SLOOPAANVRAGEN
Burgemeester en wethouders van Swalmen hebben een sloopaanvrage
ontvangen van:
St. Katholiek Onderwijs Swalmen, Asseltsestraat 9, voor het
gedeeltelijk slopen van een schoolgebouw aan de Meestersweg 5
VERLEENDE BOUWVERGUNNINGEN / BOUWTOESTEMMINGEN
Burgemeester en wethouders van Swalmen hebben bouwvergunning
/bouwmelding verleend aan:
P. Ramakers, Levroy 7, voor het vergroten van een woning
In het kader van de Algemene Wet Bestuursrecht kunnen belang-hebbenden
binnen zes weken na deze bekendmaking, een bezwaarschrift indienen bij
het college van
VERZOEK OM AANLEGVERGUNNING
Verleggen transportleiding rioolzuiveringsinstallatie
De burgemeester van Swalmen maakt bekend, dat met ingang van 29
januari 2001 gedurende twee weken voor iedereen ter
gemeentesecretarie, afdeling Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en
Milieubeheer (Markt 20, kantoor Ruimtelijke Ordening) ter inzage ligt:
een verzoek om een aanlegvergunning van Zuiveringschap Limburg,
Postbus 314, 6040 AH Roermond, voor het verleggen van een
transportleiding naar de rioolwaterzuiveringsinstallatie op een
gedeelte van de percelen kadastraal bekend gemeente Swalmen, sectie
G, nummers 171, 192, 193, 194, 195, 198 en 371, plaatselijk bekend
Horsterweg.
Burgemeester en wethouders willen de aanlegvergunning verlenen.
Gedurende bovengenoemde termijn kan iedereen een schriftelijke
zienswijze naar voren brengen tegen het verlenen van de
aanlegvergunning bij het college van burgemeester en wethouders van
Swalmen, Postbus 9000, 6070 AA Swalmen.
VERLEENDE KAPVERGUNNINGEN
Burgemeester en wethouders van Swalmen hebben kapvergunning verleend
aan:
Dhr. R.W. Langen, Heide 50, Swalmen, voor het kappen van 1
sierkers, staande in de voortuin bij Past. Zandersstraat 24;
Dhr. M.H. Valckx, Boutestraat 20, Swalmen, voor het kappen van 7
coniferen, staande in de zijtuin bij Boutestraat 20.
Tegen het verlenen van deze kapvergunningen kan eenieder die direct in
zijn belang is getroffen binnen een termijn van zes weken na datum van
deze bekendmaking een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij ons
college.
Verlenging rijbewijs
Mede op verzoek van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR)
te Eindhoven wijzen wij u op het volgende.
Als bij de vernieuwing van uw rijbewijs een medische keuring is
vereist, raden wij u dringend aan contact op te nemen met de afdeling
burgerzaken van de gemeente.
Tussen de periode van keuring door een onafhankelijke arts (dus niet
uw huisarts) en de afgifte van een medische verklaring door het CBR,
kan een wachttijd ontstaan van meerdere maanden.
Ons advies is dan ook: Wacht niet tot het laatste moment!
Beperkte dienstverlening afdeling burgerzaken
In verband met werkzaamheden aan het landelijk computernetwerk kunnen
er op
donderdag 1 februari
en
vrijdag 2 februari
geen paspoorten, Europese Identiteitskaarten en rijbewijzen worden
verstrekt. In verband hiermee komt ook de avondopenstelling op
donderdag 1 februari a.s. te vervallen.
Wij verzoeken u vriendelijk om hier rekening mee te houden en vragen
begrip voor het ongemak.
Het gemeentebestuur.
WET MILIEUBEHEER
Intrekking melding tandartsenpraktijk
Burgemeester en wethouders van Swalmen maken bekend dat F.J.M.L.
Verhaegh, Rijksweg Noord 42 te Swalmen, heeft bericht geen gebruik
meer te maken van de, op 21 december 1991 ingediende melding, op grond
van het Besluit tandartsenpraktijk milieubeheer.
Deze melding heeft betrekking op een - voormalige - praktijk, aan
Bosstraat 24 te Swalmen.
De praktijk is sedert januari van dit jaar niet meer in gebruik.
Ter inzage legging
De mededeling alsook de melding liggen voor een ieder met ingang van
26 januari 2001 tot 23 februari 2001 ter inzage in de tijdelijke
huisvesting van de gemeente Swalmen, afdeling VROM (eerste etage),
Markt 20 te 6071 JD Swalmen. De bescheiden liggen dagelijks van 09.00
tot 12.00 uur, alsmede op verzoek op andere tijdstippen, ter inzage.
WET MILIEUBEHEER
Aanvulling milieuvergunning CAV Boerenbond
Burgemeester en wethouders van Swalmen maken bekend dat zij voornemens
zijn de op 24 februari 1992 aan de CAV Boerenbond Swalmen,
Kroppestraat 28 te Swalmen verleende milieuvergunning voor het bedrijf
aan Kroppestraat 28 aan te vullen met een aantal lozingsvoorschriften.
Tegen deze aanvulling bestaan geen milieuhygiënische bezwaren
Ter inzage legging
De van kracht zijnde vergunning, de aan te vullen voorschriften,
alsook het ontwerpbesluit liggen voor een ieder met ingang van 26
januari 2001 tot en met 9 februari 2001 ter inzage in de tijdelijke
huisvesting van de gemeente Swalmen, afdeling VROM (eerste etage),
Markt 20 te 6071 JD Swalmen. De bescheiden liggen dagelijks van 09.00
tot 12.00 uur, alsmede op verzoek op andere tijdstippen, ter inzage.
Tot uiterlijk 9 februari 2001 kunnen tegen het ontwerpbesluit
schriftelijk gemotiveerde bedenkingen worden kenbaar gemaakt. Deze
bedenkingen moeten bij ons worden ingediend.
Degene die schriftelijke bedenkingen indient kan verzoeken zijn
persoonlijke gegevens niet bekend te maken.
Alleen degenen, die bedenkingen hebben ingebracht op de wijze als
hiervoor omschreven en een ieder die aantoont, dat hij daartoe
redelijkerwijs niet in staat is geweest en degenen die bedenkingen
hebben tegen eventuele wijzigingen die in de beschikking t.a.v. het
ontwerp daarvan zijn aangebracht, zijn later tot het instellen van
beroep gerechtigd.
Tot slot,
Medewerkers van de afdeling VROM kunnen een toelichting op de
meldingen geven. Voor nadere informatie kunt u met hen contact opnemen
(telefoon 0475 - 509252).
Openbare raadsvergadering
Op donderdag 25 januari a.s. vergadert de gemeenteraad. De vergadering
wordt gehouden in de raadzaal boven het voormalige gemeentehuis,
aanvang 19.30 uur. Belangstellenden zijn van harte welkom.
Agenda:
Voorstel om de notulen van de raadsvergadering van 13 november 2000
vast te stellen.
Voorstel om de notulen van de raadsvergadering van 21 december 2000
vast te stellen.
Ingekomen stukken.
Voorstel tot vaststelling van de verordening tot wijziging van de
Bouwverordening (5e wijzigingsverordening).
Voorstel tot vaststelling van de nieuwe gemeenschappelijke regeling
Limburg-Noord.
Voorstel tot het aangaan van een overeenkomst tot doorcentralisatie
huisvestingstaken voortgezet onderwijs met de Stichting Onderwijs
Midden-Limburg.
Voorstel om niet over te gaan tot wijziging van het bestemmingsplan
Buitengebied ten behoeve van een perceel aan de Bosstraat.
Voorstel om niet over te gaan tot wijziging van het bestemmingsplan
"Martin Giessen" ten behoeve van een perceel aan de Hertogdom
Gelresingel.
Voorstel om de 4e wijziging van de gemeentebegroting 2001 vast te
stellen (aanschaf materieel openbare werken).
10.Voorstel om de 5e wijziging van de gemeentebegroting 2001 vast te
stellen (vervanging riolering Kerkweg).
11.Rondvraag.
WET MILIEUBEHEER
Melding ingevolge artikel 8.41
tandartsenpraktijk Rijksweg Noord 42
Burgemeester en wethouders van Swalmen maken bekend dat, gelet op
artikel 8.41 Wet milieubeheer, bij hen een melding is binnengekomen
van:
Drs. F.Verhaegh, Bosstraat 24 te 6071 XW Swalmen ingevolge het besluit
tandartspraktijken milieubeheer voor het oprichten van een inrichting
op het perceel Rijksweg Noord 42 te 6071 KW Swalmen
In het genoemde Besluit worden regels gesteld in het belang van de
bescherming van het milieu.
Ter inzagelegging
De melding ligt voor een ieder met ingang van 25 januari 2001 tot en
met 22 februari 2001 ter inzage in de tijdelijke huisvesting van de
gemeente (afdeling VROM), Markt 20 (eerste etage), 6071 JD Swalmen. De
bescheiden liggen dagelijks van 09.00 tot 12.00 uur, alsmede op
verzoek op ander tijdstippen ter inzage.
Medewerkers van de afdeling VROM kunnen een toelichting op de melding
geven. Voor nadere informatie kunt u met hen contact opnemen (telefoon
0475 - 509253).
Ingevolge de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad
van State d.d. 16 oktober 1997 is er tegen een kennisgeving ingevolge
artikel 8.41 Wet milieubeheer geen bezwaar en beroep meer mogelijk.
WET WAARDERING ONROERENDE ZAKEN (Wet WOZ)
Hoe is de waarde van uw pand bepaald?
Inleiding
De waarde van onroerende zaken verandert snel in Nederland. De laatste
jaren zijn met de name de prijzen van de woningen fors gestegen. De
hoogte van een aantal belastingen die u betaalt hangt af van de waarde
van deze onroerende zaken. De Wet waardering onroerende zaken (Wet
WOZ) schrijft voor dat de gemeente iedere vier jaar deze waarde
opnieuw vaststelt.
Inmiddels is voor de jaren 2001 tot en met 2004 (belastingtijdvak) de
waarde van praktisch alle onroerende zaken in onze gemeente opnieuw
vastgesteld. Daarbij is conform de wettelijke voorschriften uitgegaan
van de toestand per 1 januari 1999 (waardepeildatum).
In de maand februari 2001 krijgen alle eigenaren en gebruikers van
woningen en bedrijfspanden een formele waardebeschikking met de
definitieve WOZ-waarde in de bus.
Wie heeft te maken met de WOZ? Iedereen!
Een eenmaal vastgestelde waarde is de basis voor verschillende
belastingen. Zo gebruikt de Rijksbelastingdienst deze waarde voor de
bepaling van onder meer het eigenwoningforfait (tot en met 2000:
huurwaardeforfait) en de vermogensbelasting. De waterschappen
gebruiken deze waarde voor de heffing op gebouwen en de gemeente voor
de bepaling van de onroerende-zaakbelastingen (OZB). Dus elke eigenaar
en/of gebruiker van een pand krijgt te maken met de Wet WOZ.
De taxatie
Het vaststellen van de waarde van uw pand gebeurt door de gemeente.
De gemeente Swalmen heeft zich daarbij laten ondersteunen door
gespecialiseerde taxateurs van Rentmeesterskantoor Houdringe te
Roermond.
Zoals reeds gezegd heeft de taxatie van het pand plaatsgevonden naar
de zogenaamde waardepeildatum: 1 januari 1999. Dit betekent dat de
waarde is vastgesteld op de verkoopprijs zoals die op 1 januari 1999
voor uw pand zou hebben gegolden. Deze waardepeildatum is wettelijk
vastgesteld en geldt voor alle gemeenten in Nederland.
Hoe gaat de taxatie van een woning in zijn werk?
De taxateur heeft veel informatie ter beschikking over de kenmerken
van een woning: metingen (kadaster), eerder vastgelegde informatie
zoals bouwjaar, grootte, bijgebouwen, enz. Deze informatie vult hij
aan met gegevens over veranderingen in de afgelopen periode
(verbouwingen e.d.). Al deze kenmerken worden vergeleken met die van
woningen (referentiepanden) die rond de waardepeildatum (01-01-1999)
zijn verkocht. Deze referentiepanden zijn altijd bezocht en inpandig
opgenomen. De verkoopprijzen van deze referentiepanden vormen dus de
basis van de taxaties. Alle andere woningen worden vergeleken met de
referentiepanden. Bovendien vergelijkt de taxateur de verschillende
woningen in de omgeving. Vaak zijn er meerdere gelijksoortige
woningen. Niet iedere woning behoeft dus afzonderlijk te worden
bekeken. Rekening houdend met verschillen in grootte, ligging,
onderhoudstoestand e.d. wordt de uiteindelijke WOZ-waarde vastgesteld.
Voor bedrijfspanden en bijzondere objecten geldt een afwijkende
methode van taxeren. De taxatie van bedrijfspanden en bijzondere
objecten zoals scholen, kerken, sporthallen en openbare gebouwen is
complexer. Samengevat wordt bij deze objecten gelet op verkoopprijzen,
huurprijzen, stichtingskosten en functionele veroudering.
Controleert nog iemand deze WOZ-waarden?
Ja! De gemeente controleert de aangeleverde gegevens van het
taxatiebureau. Hiervoor beschikt de gemeente over speciale
controleprogrammatuur. De gegevens worden dus geautomatiseerd
gecontroleerd, daarnaast zijn steekproefsgewijs gegevens en waarden
van panden ter plaatse gecontroleerd. Een gedeelte van deze steekproef
is, in samenwerking met de gemeente Beesel en de voormalige gemeente
Belfeld, uitgevoerd door medewerkers van makelaardij Krebbeks,
Laumans, Theunissen uit Reuver. Twee medewerkers van dit bedrijf, die
tevens gediplomeerd WOZ-taxateur zijn, hebben deze controle
uitgevoerd.
Controleert nog iemand de gemeente?
Jazeker! Op landelijk niveau controleert de Waarderingskamer of
gemeenten de taxaties van alle onroerende zaken zorgvuldig hebben
uitgevoerd. Daarom bezoekt een inspecteur van de Waarderingskamer de
gemeenten enkele keren per jaar en controleert of de uitvoering van de
Wet WOZ wel volgens de hiervoor opgestelde richtlijnen gebeurt.
Het definitieve resultaat: de WOZ-beschikking!
Zoals reeds vermeld zal de WOZ-beschikking de volgende maand bij de
eigenaren en gebruikers van woningen en bedrijven in de bus vallen.
Als u het niet eens bent met deze WOZ-beschikking kunt u binnen 6
weken na dagtekening van de beschikking een gemotiveerd bezwaarschrift
bij de heffingsambtenaar van de gemeente indienen.
WOZ en de onroerende-zaakbelastingen (OZB)
Over de gevolgen van de nieuwe herwaardering en de
onroerende-zaakbelastingen zullen wij de komende weken in dit
weekblaadje terugkomen. Bij de beschikking zult u bovendien een
bijsluiter aantreffen waarin wij u ter zake nogmaals uitvoerig zullen
informeren.
Informatie
Wenst u nu al meer informatie over het vorenstaande neem dan gerust
contact op met onze WOZ-coördinator, de heer Wim Eggels, telefoon
0475-509232.