Burson-Marsteller
1A Sophialaan
2514 JP THE HAGUE
+ (31) 70 362 4861
www.bm.com

CEOs bovengemiddeld online

Den Haag ? 23 januari 2001 - Tussen de hectiek van vergaderen, mobiele telefoongesprekken en reizen door weten CEOs het Internet steeds vaker te vinden. Burson-Marsteller en Fortune ondervroegen wereldwijd 707 CEOs naar hun ervaringen met internet. De uitkomsten: gemiddeld is een CEO zes uur per week online. CEOs van bedrijven uit de Nieuwe Economie zijn nog vaker op internet te vinden: zij loggen met twaalf uur per week twee maal zo vaak in op het world wide web. Recent onderzoek in Nederland (Nielsen Netratings, december 2000) gaf aan dat in Nederland 7.28 miljoen mensen gemiddeld 1,5 uur per week op internet doorbrengen.

Amerikanen hoogste vertrouwen in verkopen via internet Alle 707 CEOs zijn in de weer met een Internet strategie. Het vergroten van de merkbekendheid is de grootste drijfveer om het eigen bedrijf op internet te profileren. CEOs uit Amerika zien internet ook als een middel om de omzet te vergroten. Niet-Amerikaanse CEOs hebben beduidend minder vertrouwen in verkopen via internet (59% versus 44% non-USA).

De eigenschappen van een CEO?
In de enquete zijn ook vragen meegenomen op de kenmerken die een goede CEO niet kan missen. Belangrijke eigenschappen die de ultieme CEO mee moet brengen zijn:

· Visie (37%)

· Oog voor opkomend talent (36%)

· Veranderingsmanagement (31%)

· Goed in uitvoering (35%)

· Goede interne communicatie (21%)

· Klantgericht (20%)

· Inspiratie en motivatie (13%)

Onbetrouwbare CEOs bij de dot-commers??
Bij het analyseren van persoonlijke kenmerken valt de scheiding op tussen CEOs van dot-com en Oude Economie-bedrijven. Dot-com CEOs zien zichzelf vooral risico-zoekend (82%) en creatief (81%). Eigenschappen die minder op hen van toepassing zijn, zijn conservatief (1%) en betrouwbaar (11%).

Oude Economie CEOs bestempelen zichzelf als global-minded (79%) en competatief (78%). Eigenschappen die niet bij hen passen zijn onvoorspelbaar (2%) en impulsief (3%).

Uit eerder onderzoek van Burson-Marsteller bleek dat het gedrag van de CEO bepalend is voor de koers van het aandeel. Europese bestuursvoorzitters zijn betrekkelijk onbekend bij de belangrijkste opinieleiders en investeerders in de Verenigde Staten. Bij een toenemende concurrentie op de wereldmarkt zullen Europese CEOs zich in toenemende mate moeten profileren; de eigenschappen van de ultieme CEO zijn daarbij een kritische factor.

Op de vraag naar het grote voorbeeld onder de CEOs is men het eens: alom wordt Jack Welch van General Electric bejubeld. Laat hij nou net zijn sporen hebben verdiend in de Oude Economie?