Multiscope



Persberichten
Multifocus - jongeren en e-commerce

's-Hertogenbosch - 23-01-2001. Online onderzoeksbureau Multiscope heeft een nieuwe rapportage 'Multifocus - jongeren en e-commerce' gepubliceerd. Data uit verschillende recente Multiscope onderzoeken zijn daarbij gecombineerd om tot diepgaande inzichten te komen voor jongeren van 12 tot en met 20 jaar.

De rapportage 'Multifocus - jongeren en e-commerce' geeft antwoord op de vraag hoeveel tieners uitgeven via internet. Daarnaast wordt ook duidelijk waaraan en waar zij hun geld besteden. Het rapport geeft ook antwoord op de vraag hoe de aandacht van deze doelgroep getrokken kan worden en welke sites zij bezoeken. Tenslotte wordt ook vooruitgeblikt naar de toekomst en wordt geschetst hoe deze generatie het internet en e-commerce landschap gaat beïnvloeden.

E-commerce
De veel gehoorde vooronderstelling dat tieners als internet doelgroep commercieel niet interessant zijn blijkt zeker geen vuistregel. In totaal besteedde de groep tieners in het afgelopen jaar zo'n 140 miljoen gulden via internet. De favoriete producten zijn daarbij CD's, boeken en kleding.

BOL is onder jongeren de populairste internetwinkel. Wat opvalt is dat jongeren veel minder bij buitenlandse winkels kopen. In de lijst met de 10 populairste webwinkels van jongeren is geen enkele buitenlandse partij terug te vinden. Zelfs Amazon.com ontbreekt. Waarschijnlijk hangt dit samen met de eisen die jongeren stellen aan een internet leverancier. Deze moet vooral snel en betrouwbaar kunnen leveren. Verder speelt ook de prijs een belangrijke rol voor deze doelgroep.

Internet Advertenties
Het gedrag van tieners ten aanzien van internet advertenties verschilt niet veel ten opzichte van de 'gemiddelde internetgebruiker'. Ook tieners blijken vooral op internet advertenties te klikken uit nieuwsgierigheid (67%), productinteresse (39%) of omdat zij de advertentie attractief vonden (24%). Wel onderscheiden de tieners zich ten opzichte van de algemene populatie met een duidelijk hogere aversie tegen spam en e-mail marketing.

Surfgedrag
Voor wat betreft het surfgedrag valt vooral de sterkere positie op van sites op het gebied van entertainment en communicatie. Ook community en chatsites scoren aanzienlijk beter binnen deze doelgroep. Voorbeelden van sites die duidelijk beter scoren bij tieners zijn o.a. Big Brother, Chattv, Geocities, ICQ, MTNSMS, Radio 538 en TMF.

Meer informatie
Meer informatie over dit onderzoek kunt u vinden op de site van Multiscope www.multiscope.nl. In het rapport "Multifocus - jongeren en e-commerce" bevinden zich een groot aantal interessante gegevens, die nog niet gepubliceerd zijn. Een Engelstalige rapportage is beschikbaar voor 750 gulden (excl. B.T.W.). Bestellingen kunnen geplaatst worden via de rapportshop op de Multiscope site of door te bellen naar: 073 - 621 21 22.

Over Multiscope
Multiscope is een toonaangevend, dynamisch online onderzoeksbureau, gespecialiseerd in online onderzoek & enquêtes, internet bereiksmeting en internet performance scans. Het onderzoeksprogramma van Multiscope omvat de onderwerpen communicatie & multimedia, e-commerce, e-business, gebruikersprofielen en internet advertising.