Persberichten
Multifocus - jongeren en e-commerce
's-Hertogenbosch - 23-01-2001. Online onderzoeksbureau Multiscope
heeft een nieuwe rapportage 'Multifocus - jongeren en e-commerce'
gepubliceerd. Data uit verschillende recente Multiscope onderzoeken
zijn daarbij gecombineerd om tot diepgaande inzichten te komen voor
jongeren van 12 tot en met 20 jaar.
De rapportage 'Multifocus - jongeren en e-commerce' geeft antwoord op
de vraag hoeveel tieners uitgeven via internet. Daarnaast wordt ook
duidelijk waaraan en waar zij hun geld besteden. Het rapport geeft ook
antwoord op de vraag hoe de aandacht van deze doelgroep getrokken kan
worden en welke sites zij bezoeken. Tenslotte wordt ook vooruitgeblikt
naar de toekomst en wordt geschetst hoe deze generatie het internet en
e-commerce landschap gaat beïnvloeden.
E-commerce
De veel gehoorde vooronderstelling dat tieners als internet doelgroep
commercieel niet interessant zijn blijkt zeker geen vuistregel. In
totaal besteedde de groep tieners in het afgelopen jaar zo'n 140
miljoen gulden via internet. De favoriete producten zijn daarbij CD's,
boeken en kleding.
BOL is onder jongeren de populairste internetwinkel. Wat opvalt is dat
jongeren veel minder bij buitenlandse winkels kopen. In de lijst met
de 10 populairste webwinkels van jongeren is geen enkele buitenlandse
partij terug te vinden. Zelfs Amazon.com ontbreekt. Waarschijnlijk
hangt dit samen met de eisen die jongeren stellen aan een internet
leverancier. Deze moet vooral snel en betrouwbaar kunnen leveren.
Verder speelt ook de prijs een belangrijke rol voor deze doelgroep.
Internet Advertenties
Het gedrag van tieners ten aanzien van internet advertenties verschilt
niet veel ten opzichte van de 'gemiddelde internetgebruiker'. Ook
tieners blijken vooral op internet advertenties te klikken uit
nieuwsgierigheid (67%), productinteresse (39%) of omdat zij de
advertentie attractief vonden (24%). Wel onderscheiden de tieners zich
ten opzichte van de algemene populatie met een duidelijk hogere
aversie tegen spam en e-mail marketing.
Surfgedrag
Voor wat betreft het surfgedrag valt vooral de sterkere positie op van
sites op het gebied van entertainment en communicatie. Ook community
en chatsites scoren aanzienlijk beter binnen deze doelgroep.
Voorbeelden van sites die duidelijk beter scoren bij tieners zijn o.a.
Big Brother, Chattv, Geocities, ICQ, MTNSMS, Radio 538 en TMF.
Meer informatie
Meer informatie over dit onderzoek kunt u vinden op de site van
Multiscope www.multiscope.nl. In het rapport "Multifocus - jongeren en
e-commerce" bevinden zich een groot aantal interessante gegevens, die
nog niet gepubliceerd zijn. Een Engelstalige rapportage is beschikbaar
voor 750 gulden (excl. B.T.W.). Bestellingen kunnen geplaatst worden
via de rapportshop op de Multiscope site of door te bellen naar: 073 -
621 21 22.
Over Multiscope
Multiscope is een toonaangevend, dynamisch online onderzoeksbureau,
gespecialiseerd in online onderzoek & enquêtes, internet bereiksmeting
en internet performance scans. Het onderzoeksprogramma van Multiscope
omvat de onderwerpen communicatie & multimedia, e-commerce,
e-business, gebruikersprofielen en internet advertising.