Gemeente Den Haag

Persberichten >>

Instelling (brom)fietsenverwijderteam

Het college van Burgemeester en Wethouders stelt voor een proef te nemen met een (brom)fietsenverwijderteam. In de APV is een bepaling opgenomen op grond waarvan B en W plaatsen kunnen aanwijzen waar het verboden is om (brom)fietsen onbeheerd buiten de daarvoor bestemde ruimten of plaatsen te laten staan. Waar sprake is van hinder zal het (brom)fietsenverwijderteam dit verbod handhaven.

De taak van het team is het signaleren, verwijderen en (tijdelijk) opslaan van fout geplaatste (brom)fietsen/-wrakken. Op verzoek van de eigenaar worden de opgeslagen (brom)fietsen tegen betaling van bewaargeld ook weer afgegeven.

In eerste instantie wordt de omgeving van de stations CS en HS en het Spuiplein aangewezen als gebieden waar een plaatsingsverbod voor (brom)fietsen geldt. Voordat het (brom)fietsenverwijderteam hier begint, wordt via tellingen beoordeeld of er voldoende stallingsmogelijkheden beschikbaar zijn. Zo nodig komen er eerst aanvullende stallings-voorzieningen.

Het (brom)fietsenverwijderteam bestaat uit een inspecteur openbare ruimte en medewerkers van een buurtbeheerbedrijf. De kosten van de inzet van het team bedragen f. 350.000,- per jaar. Het team wordt ingesteld gedurende een jaar, vanaf voorjaar 2001. In de loop van dit jaar vindt een evaluatie plaats en wordt besloten of het (brom)fietsenverwijderteam wordt voortgezet.

Het voorstel wordt op 1 februari behandeld in de commissie LMS en op 15 februari voorgelegd aan de gemeenteraad.

23 januari 2001

last update: 23 januari 2001 ;pag.: 5635; auteur: 77 23 januari 2001 - pag. 5635 - 77