Persberichten >>
Instelling (brom)fietsenverwijderteam
Het college van Burgemeester en Wethouders stelt voor een proef te
nemen met een (brom)fietsenverwijderteam. In de APV is een bepaling
opgenomen op grond waarvan B en W plaatsen kunnen aanwijzen waar het
verboden is om (brom)fietsen onbeheerd buiten de daarvoor bestemde
ruimten of plaatsen te laten staan. Waar sprake is van hinder zal het
(brom)fietsenverwijderteam dit verbod handhaven.
De taak van het team is het signaleren, verwijderen en (tijdelijk)
opslaan van fout geplaatste (brom)fietsen/-wrakken. Op verzoek van de
eigenaar worden de opgeslagen (brom)fietsen tegen betaling van
bewaargeld ook weer afgegeven.
In eerste instantie wordt de omgeving van de stations CS en HS en het
Spuiplein aangewezen als gebieden waar een plaatsingsverbod voor
(brom)fietsen geldt. Voordat het (brom)fietsenverwijderteam hier
begint, wordt via tellingen beoordeeld of er voldoende
stallingsmogelijkheden beschikbaar zijn. Zo nodig komen er eerst
aanvullende stallings-voorzieningen.
Het (brom)fietsenverwijderteam bestaat uit een inspecteur openbare
ruimte en medewerkers van een buurtbeheerbedrijf. De kosten van de
inzet van het team bedragen f. 350.000,- per jaar. Het team wordt
ingesteld gedurende een jaar, vanaf voorjaar 2001. In de loop van dit
jaar vindt een evaluatie plaats en wordt besloten of het
(brom)fietsenverwijderteam wordt voortgezet.
Het voorstel wordt op 1 februari behandeld in de commissie LMS en op
15 februari voorgelegd aan de gemeenteraad.
23 januari 2001
last update: 23 januari 2001 ;pag.: 5635; auteur: 77 23 januari
2001 - pag. 5635 - 77