PRICEWATERHOUSECOOPERS
Uitstekende vooruitzichten voor e-business in de B-to-B-sector
PERSBERICHT
23 januari 2001
Internationale topondernemers plaatsen vraagtekens bij factoren die
het gedrag van investeerders en de waardering van aandelen
beïnvloeden
Ondanks de onzekerheid over de ontwikkeling van de wereldeconomie
plaatsen topmensen in het internationale bedrijfsleven steeds meer
vraagtekens bij de factoren die ten grondslag liggen aan de
besluitvorming van investeerders en die ook van invloed zijn op de
hoogte van de aandelenkoersen. Dit is één van de belangrijkste
uitkomsten van een jaarlijks onderzoek van PricewaterhouseCoopers
waaraan bijna 900 internationale topondernemers hebben
deelgenomen.
Ondanks de sterke focus op kwartaalcijfers zijn topondernemers overal
ter wereld van mening dat investeerders bij hun beslissingen meer
zouden moeten kijken naar niet-traditionele waarderingscriteria, zoals
immateriële activa.
17)Toen de aandelenkoersen door de Nieuwe Economie de pan uit rezen
begonnen veel mensen zich af te vragen of we aandelen wel op de goede
manier waarderen, aldus Willem Bröcker, voorzitter Raad van Bestuur
PricewaterhouseCoopers N.V.. Het mag dan wel zo zijn dat er een
marktcorrectie plaatsvindt, maar dat neemt niet weg dat de
traditionele criteria die we gebruiken om ondernemingen te waarderen
en die in zeer belangrijke mate zijn gefocust zijn op de
koers-winstverhouding en andere historische gegevens, niet langer
toereikend zijn om de toekomstige waarde-ontwikkeling van een
onderneming in de huidige kenniseconomie te kunnen meten. De
resultaten van dit onderzoek staven bevindingen uit eerdere studies
die we hebben verricht en die allemaal leiden tot de conclusie dat het
tijd is de verslaglegging aan te passen aan de eisen van de 21ste
eeuw. Daarom moeten we ons niet meer beperken tot financiële
maatstaven die alleen op het verleden zijn gebaseerd, maar die ook
recht doen aan andere waardeverhogende factoren, zoals de aanwezige
kennis, de kracht van de merknaam, research en development, de mate
van klantenbinding en andere indicatoren van de prestaties en het
potentieel van de onderneming.
Het onderzoek, dat bestond uit een uitvoerige telefonische enquête
onder 871 CEOs in Azië, Europa, Latijns-Amerika, Noord-Amerika en
Mexico, werpt ook vragen op over de invloed die vermogensanalisten
hebben. Maar liefst de helft van alle ondervraagde CEOs gelooft dat de
investeerder zich slechts in geringe mate laat beïnvloeden door
vermogensanalisten. Verder geeft bijna twee derde van de CEOs aan dat
vermogens-analisten weinig of geen invloed hebben op de
ondernemingsstrategie.
E-business
Ook met betrekking tot e-business heeft het onderzoek van dit jaar een
aantal interessante uitkomsten opgeleverd. De CEOs in de
Business-to-Business (B-to-B) sector meldden dat e-business weinig
invloed heeft gehad op hun ondernemingen. Dit in tegenstelling tot de
CEOs in de Business-to-Consumer-sector (B-to-C) waar dat wel het geval
was. Dit komt niet als een verrassing. Bijna een derde van de
topmensen in de industriële dienstverlening, productiebedrijven en de
vervoersector geeft zelfs aan dat e-business geen enkele invloed heeft
gehad op hun bedrijf. Van de CEOs in deze bedrijfstakken zegt
respectievelijk slechts 12%, 18% en 28% dat e-business hun onderneming
het afgelopen jaar significant heeft beïnvloed.
24)Het feit dat e-business het afgelopen jaar in de handel tussen bedrijven onderling relatief weinig van betekenis is geweest, zal naar mijn mening betekenen dat zeker nu er sprake is van een stagnerende economische groei, dit jaar e-business in de B-to-B markt des te meer een factor van betekenis zal worden, aldus Willem Bröcker. De behoefte aan verdere productiviteitsverbetering en stroomlijning van de toeleveringsketen zal de rol van het elektronische zakendoen in de B-to-B-sector alleen maar versterken. Ik verwacht dan ook een sterkte groei van de markt, evenals een wezenlijke toename in de bereidheid van ondernemingen in Europa, Azië en Latijns-Amerika om in hun zaken met andere bedrijven e-business-systemen in te voeren. Tegelijkertijd mag verwacht worden dat ook in de B-to-B-sector een zekereshake-out zal plaatsvinden. De economische tegenwind in combinatie met de grotere terughoudendheid van investeerders om in e-business-ondernemingen te investeren zal zeker tot gevolg hebben dat sommige e-businessbedrijven het op de kortere termijn niet zullen redden. Maar voor de langere termijn geldt zeker dat er goede vooruitzichten zijn voor e-businessbedrijven in het B-to-B segment.