BOVAG
BOVAG wijst overheid op voordelen gedeeld autogebruik
Vanmiddag overhandigde Koos Burgman, algemeen directeur van BOVAG, aan
leden van de Tweede Kamer een bloemlezing met reacties uit de praktijk
over gedeeld autogebruik. De Kamerleden Van Gijzel (PVDA), Giskes
(D66), Hofstra (VVD) Reitsma (CDA), Vendrik (Groen Links) en Van der
Vlies (SGP) namen de brochure met de titel 'Flexrijden' in ontvangst.
BOVAG wil de politiek met deze brochure wijzen op de vele voordelen en
toepassingsmogelijkheden van het gedeeld autogebruik. De huurauto kan
een belangrijke bijdrage leveren aan de oplossing van het
mobiliteitsvraagstuk. BOVAG vindt daarom dat de overheid gedeeld
autogebruik fiscaal zou moeten gaan stimuleren, bijvoorbeeld door
vrijstelling van de Motorrijtuigenbelasting (MRB) en de Belasting
Personenauto's en Motorrijwielen (BPM).
De autoverhuurbranche groeit op eigen kracht al meerdere jaren fors.
Vanuit ruim 800 autoaverhuurlocaties worden inmiddels 60.000 auto's
ingezet. Met gericht beleid vanuit de overheid kan hier makkelijk een
impuls aan worden toegevoegd. Met het aanbieden van de bloemlezing
steunt BOVAG het verzoek van de Tweede Kamer aan het kabinet om de
mogelijkheden van het fiscaal stimuleren van het gedeeld autogebruik
te onderzoeken.
De huurauto is een belangrijke schakel in het reguleren van de
mobiliteit. Naast individuele voordelen als kostenbesparingen en een
grote flexibiliteit, biedt de huurauto ook belangrijke
maatschappelijke voordelen. Zo worden er minder kilometers gereden,
wordt er minder brandstof verbruikt, is er sprake van een lagere
emissie en worden zowel voertuig als weg efficiënter benut.
Een huurder gaat, vergeleken met een autobezitter, bewuster om met zijn verplaatsingsgedrag. Immers, de huurder betaalt per dag(deel) en/of per kilometer waardoor zijn kosten in veel hogere mate variabel zijn. Ook is gebleken dat een huurauto minstens driemaal efficiënter wordt benut dan de eigen auto. De huurder heeft een aanzienlijk lager gemiddeld jaarkilometrage, wat automatisch leidt tot minder brandstofverbruik en emissie. Dit wordt nog eens versterkt doordat de gemiddelde huurauto zes maanden jong is en daardoor voorzien is van de modernste techniek. Omdat een huurder voor de gelegenheid het juiste formaat voertuig kan inzetten, voldoet vaak een kleiner type auto.
EINDE BERICHT